וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולסונארו מהמר על "תרופת פלא" לקורונה שתציל את ברזיל - ואת עצמו

11.7.2020 / 20:00

הנשיא, שנדבק בעצמו בנגיף, החליט לשים את מבטחו בהידרוכלורוקין ובכלורוקווין, תרופות למלריה שיעילותן נגד הווירוס מוטלת בספק. הוא דחק במשרד הבריאות להרחיב את הגישה לתרופות, שבהן משתמש הצבא למטרה המקורית. מומחי בריאות טוענים: "מדובר באסטרטגיה אבסורדית"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו הלך את כל הדרך עם התרופה הידרוכלורוקין במאבק בנגיף הקורונה. הוא דחק בממשלתו להפוך את התרופה נגד מלריה לזמינה עבור הציבור, ועודד את אזרחי ברזיל לקחת אותה, הן בתור טיפול מונע והן בתור תרופה נגד קורונה.

עתה, הנשיא הימני הקיצוני מעמיד את המדיניות שלו בפני המבחן האולטימטיבי: ביום שלישי הוא הכריז כי הוא נושא את הווירוס וכי הוא נוטל את התרופה בתור טיפול.

בולסונארו אמר במהלך ריאיון טלוויזיוני כי לקח כבר שתי זריקות ראשונות, בשילוב האנטיביוטיקה אזיתרומיצין, וכי הוא הרגיש טוב יותר כמעט באופן מידי. לדבריו, החרטה היחידה שלו היא שהוא לא לקח את התרופה קודם לכן. "אילו הייתי לוקח אזיתרומיצין כתרופת מנע הייתי עדיין עובד ולא בבידוד", אמר בולסונארו. "אני סומך על אזיתרומיצין, ואתם?".

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו 23 במאי 2020. רויטרס
מחלתו היא סמל מובהק לתגובה הקלוקלת של ממשלתו לנגיף. נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו/רויטרס

המחלה של בולסונארו היא סמל מובהק לתגובה הקלוקלת של ממשלתו להתפרצות. יותר מ-1.7 מיליון איש אובחנו בברזיל כנשאים של הנגיף, וקרוב ל-68 אלף איש מתו. רק בארצות הברית הנתונים הגרועים יותר.

הנשיא בן ה-65, שביקר בתקיפות את ההוראות להישאר בבתים שניתנו לתושבים, התעלם בגדול מהצורך במסיכות וכינה את הקורונה "שפעת קלה". במקום זאת, הוא שם את מבטחו בהידרוכלורוקין ובכלורוקווין, והפך את התרופות לבסיס שעליו מושתתת המדיניות של ממשלו מול הקורונה. שתי התרופות משמשות לרוב בטיפול במלריה, כשההידרו משמשת לעתים גם בטיפולים במחלות אוטואימוניות מסוימות.

כמה מדינות אישרו לתת את התרופות לחולי קורונה, וכמה רופאים אף דיווחו על תוצאות מעודדות. עם זאת, המידע שהצטבר מצביע על חוסר יעילותן בעת טיפול במאושפזים. בחודש שעבר, מנהל התרופות והמזון בארצות הברית (FDA), ביטל את אישור החירום שניתן לשימוש בשתי התרופות, וקבע כי זה לא סביר שהן יעילות לטיפול בחולי קוביד-19.

עוד בוואלה!

אחרי שזלזל בנגיף: נשיא ברזיל בולסונארו נדבק בקורונה

לכתבה המלאה

בולסונארו לא נרתע מהצהרות אלו, ודחף את משרד הבריאות שלו להרחיב את הגישה לתרופות. הוא נפטר משני שרי בריאות - לואיש הנריקה מנדטה ונלסון טייש - שתמכו בנקיטת גישה זהירה יותר.

אדוארדו פזואלו, גנרל פעיל שקיבל את התפקיד באופן זמני ב-15 במאי ונשאר בו עד היום, הפגין צייתנות רבה יותר. תחת כהונתו, המשרד הרחיב את הגישה לתרופות, ורופאים מהמגזר הציבורי רשאים כעת לרשום אותן כמעט לכל מי שאובחן חיובי לנגיף, ולא רק לחולים ביותר. אפילו נשים הרות וילדים עם בעיות בריאותיות מסוימות רשאים להשתמש בהן.

נוסעים עוטים מסיכות ברכבת התחתית של ברזיליה, הבירה הברזילאית. 11 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
נוסעים עוטים מסיכות ברכבת התחתית של ברזיליה, בירת ברזיל/רויטרס, רויטרס

בלשכת הנשיא סירבו להתייחס לכתבה זו, והפנו את השאלות למשרד הבריאות, שבחר לא להגיב. אך כדי להבין כיצד הממשל של בולסונארו אימץ את האסטרטגיה הלא שגרתית הזו, רויטרס ראיינה יותר מ-20 אנשים, כולל גורמי בריאות בהווה ובעבר, שהיו מעורבים בתגובת הממשלה הפדרלית, כמו גם רופאים, מדענים ומומחים לבריאות הציבור. הם ציירו תמונה של מנהיג שחשש מההשפעות הכלכליות של הסגר שהטילו מושלים וראשי ערים ברחבי ברזיל, והיה להוט למצוא פתרון מהיר שיוביל לפתיחת הכלכלה מחדש.

לפי יותר מעשרה גורמים שונים, בולסונארו קיבל בתחילה השראה מאלילו הפוליטי, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהיה תומך מוקדם בשימוש בהידרוכלורוקין. עם זאת, בולסונארו הרחיק לכת בהרבה מעמיתו האמריקני. בפיקודו, הצבא הגביר באופן דרסטי את ייצור התרופה. משרד הבריאות החדש, שמאוייש כעת על ידי חיילים ונאמנים של בולסונארו, מקדם בהתלהבות את התרופות נגד מלריה בתור התקווה הטובה ביותר למיגור המגיפה.

גופים ציבוריים בברזיל, כמו ממשלי המדינות והמשרדים הפדרליים, הציפו את השוק הפרטי בתרופות. על פי נתונים ממשלתיים שהגיעו לידי רויטרס, מתחילת השנה השקיעו הגופים 2.3 מיליון ריי (429,706 דולר) בהידרו - עלייה של 6,592% בהשוואה לכל הסכום ב-2019. הגופים הללו השקיעו גם 1.51 מיליון ריי מתחילת 2020, בהשוואה ל-626,472 בשנה שעברה. במרכז של כל זה עומד בולסונארו.

ארמון אלבורדה, שבו שוהה נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו במהלך בידוד הקורונה. 11 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
ארמון אלבורדה, שבו שוהה נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו במהלך בידוד הקורונה/רויטרס, רויטרס

מנדטה, שר הבריאות שפוטר על ידי בולסונארו באפריל, אמר כי התמיכה של הנשיא בשימוש נרחב בתרופות אלו פגעה במאמצים להשאיר את האזרחים בבתיהם, ובהאטת התפשטות הנגיף בברזיל. "זה גרם לאנשים רבים להאמין שהתרופה מוכנה, שהיא כבר קיימת, שלא צריך לדאוג ושאתה יכול פשוט לקחת את התרופה הזו, שתפתור את הבעיה", אמר מנדטה לרויטרס.

טיש, מחליפו של מנדטה, שהתפטר בעצמו לאחר פחות מחודש בתפקיד, לא ענה לבקשות לתגובה. מאז שעזב את המשרה, אמר מנדטה בפומבי שהוא התפטר בגלל מחלוקות עם בולסונארו, שלחץ עליו להרחיב את הגישה להידרוכלורוקין וכלורוקין. לפי הדיווח של רויטרס מפי ארבעה גורמים המעורים בנושא, טייש קיווה לשכנע את בולסונארו לחכות לתוצאות של ניסוי מהיר שנערך בהידרוקסיכלורוקין, אך הוא כשל.

מרסיה קסטרו, ילידת ברזיל ופרופסורית בהארוורד, אמרה כי זאת אסטרטגיה "אבסורדית לחלוטין" לתעדף תרופות לא מוכחות על פני אמצעים אמינים כמו בדיקות, מעקב וריחוק חברתי. על פי שישה גורמים שונים, העניין של בולסונארו בשתי התרופות החל לאחר דיווחים מוקדמים שהגיעו מסין ומצרפת על יעילותן בחולי קורונה. באמצע פברואר, התקשורת הרשמית בסין דיווחה כי מומחי בריאות "אישרו" שלכלורוקין יש "השפעה מרפאה ודאית". בערך באותו הזמן, המיקרוביולוג הצרפתי דידייה ראול החל לדבר בשבחן של התרופות.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו יחד עם תומכיו במהלך מחאה נגד הסגר במדינה בעקבות התפשטות הקורונה. 17 במאי 2020. רויטרס
בולסונארו יחד עם תומכיו במהלך מחאה נגד הסגר במדינה/רויטרס

דבריו זכו לעידוד של בלוגרים ימנים ושל הוגים ליברטריאנים. ב-19 במרץ, טראמפ נכנס לדיון. "אני חושב שזה ישנה את כללי המשחק", אמר הנשיא, שטען כי הוא לקח לתקופה קצרה הידרוכלורוקין בתור תרופת מנע.

בולסונארו התרשם במיוחד מדבריו של טראמפ. הם נפגשו מוקדם יותר באותו החודש באחוזה של טראמפ במאר-א-לאגו בפלורידה, וכמה מחברי המשלחת הברזילאית שבו חולים לברזיל. "זה הרעיון של תרופת פלא", אמר שר לשעבר שעזב לאחרונה את הממשלה ודיבר בעילום שם. "הוא (בולסונארו) מאמין בפתרונות הקסם הללו. ואני חושב, שחלק מזה, נובע מהרצון לחקות את טראמפ".

הבית הלבן הפנה להצהרה שניתנה ב-31 במאי, שבה הוכרז כי ארצות הברית שולחת שתי מיליון מנות של הידרוכלורוקין "כאות סולידריות" בין שתי המדינות שלהן "שיתוף פעולה ממושך בנושאי בריאות".

צבא ברזיל השתמש בכלורוקין במשך עשורים כדי להילחם במלריה

ב-21 במרץ, יומיים אחרי דבריו של טראמפ, בולסונארו הכריז שהוא הורה למעבדות הצבא להאיץ את יצור הכלורוקין בברזיל כחלק מהטיפול בקורונה. הצבא אמר כי בהמשך להוראה, יוצרו 2.25 מיליון כדורים של 150 מ"מ. זאת בהשוואה ל-265 אלף כדורים שיוצרו בשלוש השנים הקודמות גם יחד.

צבא ברזיל השתמש בכלורוקין במשך עשורים כדי להילחם במלריה בג'ונגלים במדינה, ובולסונארו, קצין צבא לשעבר, הציב לובשי מדים בעמדות מפתח. לפי חישוב של רויטרס, לפחות 27 חיילים בהווה ובעבר הצטרפו למשרד הבריאות, במקום אנשי מקצוע מנוסים. במקביל, כמחצית מ-23 השרים בממשל של בולסונארו הם גנרלים או גנרלים לשעבר. חמישה מקורות אמרו לרויטרס כי הניסיון הרב של הצבא בשימוש בתרופות הפיג את החששות בקרב היועצים הצבאיים של בולסונארו. בצבא לא הגיבו על הנושא.

משרד הבריאות הודיע שהפיץ 4.4 מיליון טבליות של כלורוקין למדינות השונות. עם זאת, לא ברור עד כמה נעשה בהן שימוש, אם כי למספר גדול מאוד של אזרחים יש גישה לתרופות. טיישה דרומונד, מומחית למחלות מדבקות המטפלת בחולי קורונה בבית החולים אדוארו דה מנזס בבלו הוריזונטה, אמרה כי הרבה מאלו המגיעים אליהם קיבלו בעבר את התרופות, במרפאות או בבתי חולים אחרים.

צוות קברנים בבית קברות בריו דה ז'ניירו, 19 ביוני 2020. רויטרס, רויטרס
צוות קברנים בבית קברות בריו דה ז'ניירו/רויטרס, רויטרס

לדבריה, בית החולים שלה לא נותן מרשם לתרופות האלו משום שאין ביסוס מדעי ליעילותן. תופעות הלווי מהן כוללות אובדן ראיה ובעיות בקצב הלב. שתי התרופות עומדות בלב הקיטוב הפוליטי בברזיל, שהחמיר מאז פרוץ המגיפה עד כדי תמיכה מרוזמת של בולסונארו בתומכיו, שקראו להפיכה צבאית בשל התנגדותם לחקירה המנהלת בבית המשפט העליון נגדו. עמדותיהם של התושבים לגבי התרופות מהוות לעתים מעין משאל עם על הנשיא עצמו, בדומה לשימוש במסיכות בארצות הברית של טראמפ.

מי שנקלע לסערה הוא הרופא מרקוס לסרדה. בסוף מרץ, הוא החל בניסוי רנדומלי בעיר מנאוס שבאמזונס, כדי לחקור את הבטיחות והיעילות של שתי מנות שונות של כלורוקין - אחת גבוהה ואחת נמוכה - על מאושפזים החולים קשה בקורונה.

כשקבוצת הבקרה הראתה כי מינון גבוה של התרופות עלול להיות קטלני, הניסוי נעצר. 16 אנשים שנטלו את המנה הגבוהה של כלורוקין מתו, בהשוואה לשישה שנטלו מינון נמוך. התוצאות נדחו על ידי תומכי השימוש בתרופות. אדוארדו בולסונארו, בנו של הנשיא וחבר קונגרס, אמר כי המחקר נערך במטרה לפסול את השימוש בהן, והאשים את החוקרים בהיותם אנשי שמאל.

נוסעים עוטים מסיכות ברכבת התחתית של ברזיליה, הבירה הברזילאית. 11 ביולי 2020. רויטרס, רויטרס
אדם מתאמן בפארק בברזיליה, בעותו עוטה מסיכה/רויטרס, רויטרס

מאז, לסרדה סיפר שחייו הפכו לגיהינום. תומכי בולסונארו שלחו לו מבול של הודעות בפייסבוק. הם כינו אותו "רוצח", "מפצלת" ו"מדען מתחזה". אחד הגולשים אף הזהיר אותו: "זמנך יגיע".

בשל החשש לחייו הוא זכה לאבטחה למשך כמה שבועות, ולאחר מכן הוא החל לחזור לשגרה, אך הוא עדיין המום מהשנאה שהופנתה אליו ברשת. "יש לכך השפעה בל-תשוער על חייהם של אנשים", אמר לסרדה לרויטרס.

גילו של בולסונארו מעמיד אותו בקבוצת הסיכון מנגיף הקורונה, אך לאור שיעור התמותה הנמוך בברזיל, פחות מ-5%, ועם הגישה לטיפול רפואי איכותי שיש לו בתור נשיא, סיכויי ההחלמה שלו גבוהים. אם הוא אכן יחלים, בולסונארו, שהיה קרוב למוות במהלך קמפיין הבחירות כשנדקר במהלך עצרת פוליטית, עשוי לתת קרדיט להידרוקסיכלורוקין.

ווילדו אראוחו, גורם במשרד הבריאות לשעבר ואחד המחברים של אחד המחקרים הראשונים בברזיל על הקורונה, אמר כי הצהרה שכזו תעשה פוליטיזציה נוספת לתרופה. הוא הוסיף כי זה יהיה חסר ביסוס, משום שיעילותן של תרופות מוכחת רק דרך ניסויים גדולים, רנדומליים עם משתני פלסיבו. "הצהרה של אדם אחד לא מוכיחה שום דבר", אמר. "הוא (בולסונארו) ישתמש בנרטיב הזה, אבל מבחינת מבט מדעית, אין לכך שום ערך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully