וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שהפכו לאויבי הציבור, השוטרים נלחמים על כבודם: "לא מחפשים לתת קנס"

11.7.2020 / 17:28

תיעודים ברשתות החברתיות של עימותים עם אזרחים במהלך אכיפת מגבלות הקורונה הובילו את הציבור לסמן כל שוטר כאלים. אנשי המשטרה מספרים מדוע פעלו לא נכון באירוע בחולון, מהם התירוצים של אלה שנתפסו ללא מסיכה ואיך משפיעה עליהם הביקורת הציבורית? סיור עם הכוחות בשטח

צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: טל רזניק

זה כשלושה חודשים וחצי אוכפים שוטרי משטרת ישראל את התקנות לבלימת התפשטות נגיף הקורונה ברחבי הארץ. השוטרים שנמצאים בשטח נאלצים לפעול במגוון סיטואציות: מהאזרח שלא מוכן לציית לחוק ולעטות מסיכה ועד לאלו שמסרבים להזדהות בפניהם. ברוב המקרים המפגש בין האזרחים לשוטרים מסתיים באופן מכבד, אולם יש גם מצבים חריגים שבהם דין ודברים מול אזרח מתפתח למעצר ולעיתים עלול לצאת משליטה.

באחד ממקרים אלה תועד צעיר מחולון מוכה על ידי שני שוטרים. סרטונים כאלה מתפשטים ברשת במהירות, ותוך רגעים כל שוטר לובש מדים הופך ברשתות החברתיות ל"שוטר אלים". כדי להבין את התמונה טוב יותר, הצטרפנו השבוע לסיור עם שוטרים בשטח.

סגר בשכונת עמישב, רמלה, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
משיחות עם שוטרים עולות תחושות קשות. אכיפת סגר בשכונת עמישב ברמלה, אתמול/ניב אהרונסון

אכיפת הגבלות הקורונה הביאה את השוטרים למצב שבו הם נמצאים בחזית מול האזרח ברחוב ובמקרים מסוימים הם סופגים קללות, איומים והכפשות. בסיור עם שוטרי יס"מ ממרחב ירקון במרכז תל אביב, ניגשו אלינו לפתע כמה אזרחים ואמרו בהתרסה: "יאללה בואו תרביצו לנו, שוטרים אלימים". השוטרים התעלמו והמשיכו בשלהם אבל נראה שזה בכל זאת מחלחל. בשיחות עם שוטרים בשטח ועם קציני מטה בכירים עולות תחושות קשות.

"המשימה הזו הוטלה עלינו על ידי הדרג המדיני ואנחנו עושים את זה. אנחנו לא מחפשים לתת לאנשים קנסות סתם, בהרבה מקרים אנחנו מסתפקים באזהרות ונותנים דוחות לאזרחים שאנחנו מזהים שאי-עטיית המסיכה באה במכוון והם מצפצפים על החוק", אמר שוטר סיור בשיחה עם וואלה! NEWS.

גורם בכיר במשטרה הוסיף כי "הגברת האכיפה הביאה לשינוי משמעותי ברחוב. יותר אנשים עוטים מסיכה ומקפידים על ההנחיות. זה הפך לספורט לאומי להאשים את השוטר או לנסות להכשיל את האכיפה". לדברי הבכיר, "באלפי מפגשים בין השוטר לאזרח בנושא המסיכות, הכול עובר חלק לרוב, יש את המקרים בקצה. זה מתחיל בזה שאזרחים בורחים או מסרבים להזדהות ואז הם מעוכבים, יש אנשים שמתנגדים לעיכוב ואז השוטר נאלץ לבצע מעצר בשביל להשלים את האכיפה, לא יעלה על הדעת ששוטר מבקש מאזרח להזדהות ואזרח מסרב, זו הסמכות שלו בחוק".

עוד בוואלה!

"לא מחפשים אזרחים": יום עם השוטרים לאחר החמרת ההגבלות

לכתבה המלאה
פעילות משטרת ישראל במאבק לבלימת התפשטות נגיף הקורונה בישראל בראשון לציון. דוברות משטרת ישראל
"אנחנו לא מחפשים לתת לאנשים קנסות סתם". פעילות אכיפה בראשון לציון/דוברות משטרת ישראל

שוטר אחר סיפר על התירוצים הנפוצים ביותר של אזרחים שנתפסו ללא מסיכה. "הטענה הנפוצה ביותר היא של אזרחים שטוענים שהם תמיד עם מסיכה ובמקרה שכחו הפעם. תירוץ נוסף ונפוץ, הבית שלי לא רחוק מפה, הורדתי את המסיכה רגע להתאוורר, אני בדרך לקנות מסיכה", סיפר.

לדבריו, "לצד התירוצים האלה יש אזרחים שאתה רואה שהם אזרחים נורמטיבים ואומרים לך שהם לא מתכוונים לעטות מסיכה, ולמעשה מפצפצים על החוק. ואנחנו נמצאים שם בתווך לומר להם שלא נאפשר זאת ונאכוף את החוק עליו אנחנו אמונים. על זה אנחנו סופגים הרבה אש, קללות וגידופים".

"יש מקרים שבהם אזרחים ממש נוהגים כלפינו בחוסר כבוד ואומרים, יאללה תעצור אותי, אני לא מפחד ממך, תירו עליי טייזר, ולמעשה מנסים לייצר פרובוקציה", הוסיף. "אנחנו לא עוצרים ולא מעכבים אף אדם בגלל אי-עטיית מסיכה. לסרטוני המעצר שרצים ברשת ובדרך כלל מציגים אזרח חסר אונים שנעצר על ידי המשטרה בברוטליות יש אירועים שקדמו ואותם לא רואים בסרטון".

עם זאת, השוטר ציין כי יש גם מקום להסקת מסקנות היכן שלא פועלים נכון. "לא אחת כשמשטרת ישראל מפרסמת את תיעוד מצלמת הגוף, מתקבלת הבנה אחרת על סרטונים חלקיים שרצו והציגו תמונה מעוותת", אמר. "ברור שיש אירועים ששוטרים פעלו לא נכון כמו באירוע בחולון וזה מטופל על ידי מח"ש אבל ברוב המקרים זה ממש לא קורה, הסרטונים הללו בסוף מציגים תמונת מצב כאילו כל השוטרים אלימים וזה רחוק מלהיות נכון".

פעילות משטרת ישראל במאבק לבלימת התפשטות נגיף הקורונה בישראל בראשון לציון. דוברות משטרת ישראל
יש מקרים בהם אזרחים אומרים "יאללה תעצור אותי". פעילות לאכיפת הנחיות הקורונה/דוברות משטרת ישראל

גורם בכיר במערכת אכיפת החוק אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי מכל גופי האכיפה, המשטרה היא הגוף המבוקר והשקוף בישראל. אמירתו באה לידי ביטוי במבדקי הפוליגרף שעוברת הקצונה הבכירה, או במצלמות הגוף של השוטרים ש"מציגות תמונה מלאה ולא סרטונים חלקיים".

אחת השוטרות כתבה השבוע פוסט בפייסבוק שהפך לוויראלי. השוטרת כתבה: "היי, זוכר אותי? 'המניאקית' מאתמול, זאת שכתבה לך דוח בגין אי-עטיית מסיכה, שנמצאת בחזית המאבק למניעת התפשטות נגיף הקורונה תוך סיכון מלהידבק בעצמה... אזרח יקר. גם אם תשנא אותי, תקלל אותי, תשפיל אותי, תכפיש אותי ותדאג להזכיר לי כמה שאין לי לב זה לא ימנע ממני לאכוף את העבירה הבאה שלך, לשמור על הביטחון שלך ולהציל את החיים שלך".

לאחרונה, יותר ויותר שוטרים מגישים תביעות לשון הרע נגד אזרחים שמעלים לרשתות החברתיות צילומים שלהם ומגדפים אותם. במקרה שהתרחש בשנת 2018, אזרח פרסם פוסט עם תמונה של שוטרת שנתנה לו דוח תנועה וגידף אותה בקללות בפוסט.

השוטרת לוותה על ידי קצין שיימינג של משטרת ישראל והגישה תביעה אזרחית נגד האזרח. בהסכם פשרה שנחתם בין הצדדים בבית משפט השלום בבאר שבע, התנצל האזרח בפני השוטרת ושילם לה פיצוי כספי של 25 אלף שקלים.

צילום: דוברות משטרת ישראל, עריכה: טל רזניק

מאז כניסת התקנה בנושא חובת עטיית מסיכה לתוקף ועד כה ניתנו יותר מ-56 אלף דוחות למפרים. רק השבוע, מיום ראשון ועד יום חמישי בצהריים חולקו 19,777 דוחות לאזרחים שלא עטו מסיכה וכמו כן חולקו 72 דוחות לאזרחים שהפרו את חובת הבידוד. השוטרים גם נאלצו לקנוס השבוע בעלי עסקים שלא הקפידו על ההנחיות. חמישה דוחות חולקו השבוע למפעילי חדר כושר ו-137 דוחות למפעיל מקום או מתן שירות למי שאינו חובש מסיכה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully