וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא מחפשים אזרחים": יום עם השוטרים לאחר החמרת ההגבלות

7.7.2020 / 23:55

אנשי יס"מ נראים לרוב בהפגנות סוערות, אך כעת הם עוסקים בעיקר באכיפת המסיכות והריחוק החברתי בתקופת הקורונה. ברחובות ניתן לראות אותם כיום פועלים מול אזרחים שמשתפים פעולה - וגם כאלה שמתנגדים, אך הם מרגיעים כי "לא נטריד אזרח שהוריד לרגע את המסיכה בשביל לשתות"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

המשטרה אוכפת את התקנות לשעת חירום בכל רחבי הארץ זה כשלושה וחצי חודשים, ובתחילת השבוע הוקמו מפקדות קורונה במחוזות השונים במשטרה. השוטרים, שנמצאים בשטח במוקד החיכוך עם האזרחים, מספרים כי לא כולם מקבלים את החוק שמחייב עטיית מסיכות במרחב הציבורי. "לאור מה שקורה, פעילות הקורונה הפכה להיות שגרת היום-יום של כולנו", אמר רס"ר דניאל סוגאוקר, סגן ראש צוות ביס"מ, מרחב ירקון.

"אנחנו רואים סוג של היענות בציבור, אבל עדיין ישנם אנשים שצריכים את ההסברה, ולפעמים זה גם מגיע עד לדוחות", הוסיף. את צוות יס"מ של מרחב ירקון פוגשים האזרחים בדרך כלל בהפגנות סוערות, אך כעת "המטרה המרכזית של המפקדה זה להגביל את ההתפשטות של הנגיף", לדברי מפקד הצוות.

הגברת פעילות האכיפה בהקשר זה, ובפרט בנוגע לאי-עטיית מסיכות במרחב הציבורי, מייצרת עשרות אלפי מפגשים של שוטרים עם אזרחים מדי יום. הצטרפנו לפעילות הצוות במתן דוחות, אזהרות, חלוקת מסיכות ופעילות הסברה במרחב.

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 6 ביולי 2020. ראובן קסטרו
מיעוט מהאזרחים מסרבים להזדהות או מנסים לברוח. פעולות אכיפה בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

הצוות נע ברכב בצירי המחוז וכורז לאזרחים ברחוב לעטות מסיכות. כשחבריו מבחינים באזרח שלא עוטה מסיכה, הם עוצרים את הרכב וניגשים לברר מדוע. אחד האזרחים הסביר לשוטרים כי "יש לי בעיות בריאות וזה גם נוגד את חוק זכויות האדם", ולכן הוא מסרב לעטות מסיכה.

בהמשך, הוא הוסיף בזעם: "אני כועס על מה שקורה במדינה. יש דמנציה שתופסת את כולם ומה שאתם עושים נוגד את ההיגיון והחשיבה הביקורתית, המסכה לא עוזרת לקורונה".

האזרח הנסער החל לעורר מהומה והשוטרים ניסו להרגיע אותו, ולהסביר לו שהחוק מחייב את כולם לעטות מסיכה. בסופו של דבר הוא קיבל דוח של 200 שקלים. "אנחנו לא מחפשים את האזרחים", אמר רס"ר דניאל סוגאוקר. "לא נטריד אזרח שהוריד לרגע את המסיכה בשביל לשתות".

עוד בוואלה!

ארגון הבריאות העולמי: יש ראיות לכך שנגיף הקורונה מועבר באוויר

לכתבה המלאה
פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 7 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"לא מחפשים את האזרחים". פעולות אכיפה בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

הוא הסביר כי הם מתמקדים בהסברה, חלוקת מסיכות ומתן דוחות לאזרחים רק אם הם מסרבים לעטות מסיכות ומנסים להתחכם עם המשטרה. "אנחנו מבינים שהמצב הכלכלי של כולם לא פשוט ומפעילים שיקול דעת", הסביר.

במהלך הסיור המשותף עם צוות יס"מ במרכז תל אביב, ראינו מעט אזרחים שמגדפים את השוטרים וקוראים לעברם קריאות גנאי. לעומת זאת, עצרו אותנו כמה אזרחים בשביל להודות למשטרה על עבודת האכיפה. "אני מעריך את העבודה שלכם, אין מה לעשות, הציבור הישראלי צריך לדעת שדיבורים זה לא עוזר, צריך לאכוף", אמר אחד האזרחים, שהעדיף לא להזדהות בשמו. "זאת בושה שיש אזרחים שלא מוכנים להזדהות בפני שוטרים, במיוחד השכבה הצעירה", הוסיף.

מאז כניסת התקנה המחייבת עטיית מסיכה לתוקף ועד עכשיו, ניתנו יותר מ-56 אלף דוחות בגין "אי-עטיית מסיכה במרחב הציבורי". כשמבוצעת אכיפה, נדרש האזרח להזדהות כחוק כתנאי בסיסי לביצועה. סירוב להזדהות אינו מאפשר את האכיפה ומהווה עבירה על החוק. גם רס"ר סוגאוקר הסביר כי "אי-ביצוע אכיפה פוגע במאבק לבלימת התפשטות הנגיף כולו".

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 6 ביולי 2020. ראובן קסטרו
עד עכשיו ניתנו יותר מ-56 אלף דוחות על "אי-עטיית מסיכה". פעולות אכיפה בת"א/ראובן קסטרו

ברוב המוחלט של המקרים שבהם מבוצעת אכיפה בגין אי-עטיית מסיכה, השוטרים זוכים לשיתוף פעולה מלא מצד האזרחים. לצד זאת, הם סיפרו על מספר מקרים חריגים שבהם נתקלו השוטרים באזרחים שמתנגדים לאכיפה, ומנסים להכשיל את השוטרים בשטח, בין היתר בסירוב להזדהות, בבריחה מפניהם, בהתנגדות לעיכוב או מעצר או תקיפת השוטר למשל.

במקרים חריגים אלה, לשוטר קיימת הסמכות בחוק לעיכוב או למעצר. ככל שההתנגדות נמשכת ומסלימה, מוסמך השוטר על פי חוק להשתמש בכוח סביר להשלמתו של העיכוב או המעצר.

פעולות אכיפת המשטרה לצורך בלימת התפשטות נגיף הקורונה בתל אביב 7 ביולי 2020. ראובן קסטרו
"פועלים למען הבריאות של כולנו". אכיפת המשטרה בתל אביב, היום/ראובן קסטרו

במשטרה קראו לציבור "להקפיד על קיום התקנות ולעטות מסיכה על הפנים במרחב הציבורי, להישמע להוראות השוטרים ולהזדהות בפני שוטרים כחוק".

עוד הוסיפו במשטרה כי על הציבור "להימנע מביצוע עבירות פליליות במהלך האכיפה או מניסיונות להכשילה, הכול למען הבריאות של כולנו ובכדי שיחד נבלום את התפשטות הנגיף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully