וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי השכונות זועמים: "אנחנו מגיעים לפת לחם, זה יותר גרוע מהסגר"

באזורים שבהם הוטלו מגבלות על כניסה ויציאה וכן על הפעילות העסקית במסגרת המאבק בקורונה, משלימים עם ההנחיות, אך כועסים על ההתראה הקצרה ומזהירים מההשלכות הכלכליות. "לא מזלזלים, אבל אולי יש פתרונות אחרים. שלא נגיע למצב שאנשים צריכים לשדוד חנויות כדי לשרוד"

צילום: דובורות משטרת ישראל

(בווידאו: אכיפה של מגבלות הקורונה בראשון לציון, היום)

תושבים ובעלי עסקים בשכונות שנכנסו היום (שישי) לסגר הביעו תסכול מהצעד, עליו הוחלט בעקבות העלייה בתחלואה. הסגר, שהוטל על שכונות שונות בערים ירושלים, בית שמש, קריית מלאכי, לוד ורמלה, נכנס לתוקפו בצהריים ויימשך כשבוע.

סגר בשכונות חב"ד ורוטנר בקרית מלאכי, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
שוטר מציב מחסומים בשכונות המוגבלות בקריית מלאכי, היום/ניב אהרונסון

שרגא, בעל חנות ומעבדת "היכל הסלולר" בשכונת רוממה בירושלים, אחת משלוש השכונות שהוכנסו לסגר, אומר כי אמנם הוא הוגדר עובד חיוני, אך אין לו ספק כי הסגר ישפיע לרעה על העסק שלו ואחרים כפי שהיה בפעמים הקודמות.

"ברור שכשיש סגר זה פוגע, פחות אנשים יכולים להגיע. אז קצת עובדים על משלוחים", הוא אומר. "בסגר הקודם, הרוב פה היה סגור. כשכל העסקים לידך סגורים אז פחות מסתובבים ברחוב ופחות מגיעים אליי. הכל תלוי אחד בשני. אנשים פה ממש מגיעים למצב קשה. לא להתפרנס זו פגיעה לא פחות (מאשר המגיפה - מ"ה). אני לא מזלזל. צריך לשמור ואף אחד לא נכנס פה בלי מסיכות. אבל זה פוגע".

עוד בוואלה!

הגבלות הקורונה נכנסו לתוקף: שכונות בחמש ערים נכנסו לסגר

לכתבה המלאה

שרגא סבור כי צריך למצוא פתרונות שיאפשרו להמשיך בפעילות הכלכלית לצד הקורונה, שכן ייתכן וייקח שנים עד שיימצא חיסון. "לא רוצים להגיע למצב שכמו בארצות הברית שאנשים צריכים לשדוד חנויות כדי לשרוד", הוא אומר. "אני חושב שיש פתרונות אחרים מאשר לסגור, ולא לפגוע בכל העסקים. אנשים מגיעים לפת לחם וזה לא פחות גרוע מכמה חולים שלא חשים בטוב. מי שבקבוצת סיכון כמובן צריכים להיות בבית, אבל צריך לתת לחיים להמשיך לזרום".

סגר בשכונת רוטנר בקרית מלאכי, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
עמדת ביקורת של המשטרה בקריית מלאכי, היום/ניב אהרונסון

תושבים בקריית מלאכי קבלו על כך שהוחלט על הסגר בשעה מאוחרת, וטענו כי ההנחיות אין ברורות. "אין עם מי לדבר, אף אחד לא נותן מענה", מתלונן תושב שכונת חב"ד, שנכנסה להסגר. "אני בעד הסגר עקב התחלואה הגבוהה אבל מאידך צריך לעשות זאת בצורה מסודרת, ולא סגר לא מתוכנן כראוי. אי אפשר להודיע מהיום להיום על סגר. אפשר היה להתחיל ביום ראשון. רובם ככולם שומרים שבת בשכונה. בתי הכנסת סגורים. אפשר היה להמתין עד ליום ראשון כדי שאנשים יוכלו להתארגן".

עם זאת, הוא מודה שהמצב בשכונה מבחינת תחלואה הוא רע. "המצב בקהילת חב"ד ובשכונת חב"ד בעיר הוא קטסטרופלי", אומר תושב השכונה בקריית מלאכי, שנכנסה להסגר. לדבריו, יש קרוב למאה חולים בתוך הקהילה, שרובם נדבק במוסדות החינוך שלה.

סגר בשכונת גני יער, לוד, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
אכיפת ההגבלות בלוד, היום/ניב אהרונסון
סגר בשכונות חב"ד ורוטנר בקרית מלאכי, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
"המצב הוא קטסטרופלי". מחסומים בקריית מלאכי, היום/ניב אהרונסון

עורך דין בצלאל מזרחי, ממלא מקום ראש העיר קריית מלאכי ותושב השכונה שבהסגר, אומר כי בעירייה קיוו לדחות את הסגר, למרות שיעורי התחלואה שהתעצמו מאוד בשבוע החולף. "הקורונה הגיעה למספר שכונות בעיר שבהן התחלואה גבוהה. לפני שבוע וחצי היינו עם מספרים נמוכים מ-15, בשבוע שעבר הגענו ל-177 ועוד מחכים לתוצאות. בתחילת השבוע שראינו שיש עלייה במספר החולים", סיפר.

"מטבע הדברים התושבים לא רוצים את הסגר. התחלנו בפעולות מנע וסגרנו את בתי הספר בשכונה לפני כשבוע. ועד הפעולה יחד עם פיקוד העורף פועל להוציא את החולים מהעיר ולכן חשבנו שאפשר או למנוע או לדחות את הסגר", המשיך מזרחי, שהדגיש כי בשכונה קשובים להגבלות. "אנשים בשכונות ממושמעים להנחיות. כבר מתחילת השבוע התושבים מקבלים את ההנחיות. אף אחד לא רוצה את ההסגר אבל מרגע שהוחלט אנחנו מקבלים את ההוראות ועושים הכל כדי למנוע תחלואה נוספת בעיר, יש צוותים של מתנדבים שעוברים בין התושבים בשכונה, ועונים לכל פנייה ודרישה, יחד עם המשטרה שקשובה לכל צורך".

סגר בשכונת גני יער לוד, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
יציאה רק לצורך קבלת טיפול רפואי. סגר בלוד, היום/ניב אהרונסון

גם עיריית ירושלים, שבה הוחלט להטיל סגר על שכונות רוממה, קריית צאנז ובעלז וקריית מטרסדורף, התנגדה להחלטה, וסבורים כי היא רק תחריף את המצב. אתמול כתב ראש עיריית ירושלים משה ליאון למשרד הבריאות והסביר כי מדובר בשכונות צפופות שעלולות להפוך למדגרות קורונה בעקבות הסגר.

בתוך כך, מנהיגי הציבור החרדי-ליטאי, הרב גרשון אדלשטיין והרב חיים קנייבסקי, פרסמו הבוקר הוראה לפיה אין "לסגור את היכלי התורה אשר נזהרים ושומרים על כל כללי הזהירות וכציווי התורה". הרבנים בהוראתם מתכוונים למוסדות חינוך שפועלים לפי מתווה הקפסולות שאושר על ידי המל"ל ומשרדי הממשלה.

במסגרת ההגבלות, ניתן לצאת מהאזור המוגבל אך ורק לצורך קבלת טיפול רפואי שלא ניתן בו, הליך משפטי שמחייב זאת, הלוויה של קרוב משפחה מדרגה ראשונה, העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד, או יציאה לעבודה המוגדרת חיונית לאחר קבלת אישור של רשות החירום הלאומית.

לאזור המוגבל יכולים להיכנס רק ️תושבי האזור המתגוררים בו בדרך קבע; ספקי מוצרים ושירותים חיוניים, לרבות שירותי חשמל, מים, תקשורת ופסולת; בעלי תפקידים לצורך ביצוע עבודתם של כוחות ההצלה והביטחון; צוותים רפואים ועובדי רפואה; עובדים סוציאלים; עובדי רווחה; או עיתונאים נושאי תעודת לשכת העיתונות או איגוד העיתונאים. ניתן להיכנס לאזור גם לצורך העברה של קטין שהוריו חיים בנפרד, או לצורך חיוני אחר לאחר קבלת אישור מרשות החירום הלאומית.

סגר בשכונת גני יער לוד, 10 ביולי 2020. ניב אהרונסון
כניסה ויציאה לתושבים בלבד. סגר בלוד, היום/ניב אהרונסון

1,464 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת בלבד - שיא של נדבקים ביממה מאז פרוץ הגל השני. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-35,533. אתמול התקבלו תוצאות עבור 27,996 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 5.4%. מספר החולים הפעילים הוא 16,651, כשבבתי החולים מאושפזים 438 חולים. אתמול אובחנו 1,231 בני אדם בקורונה. מספר הבדיקות היה 27,542, מתוכן 4.5% חיוביות לנגיף.

7,991 בני אדם אובחנו בקורונה במהלך כל השבוע האחרון, נתון הגבוה ב-162.95% מבשבוע שקדם לו, אז אובחנו 4,904. בנוסף, העלייה במספר החולים הקשים הכפילה את עצמה: בעוד שבשבוע שעבר נרשמה עלייה של 27 בני אדם, השבוע עלה הנתון ב-54 חולים קשה, ובכך עלה מספרם ל-124 הבוקר. כמו כן, בניגוד לשבוע שעבר, מספר המונשמים עלה באופן משמעותי מ-27 ל-39 בני אדם. 25 בני אדם מתו השבוע מקורונה, ובכך עלה מספרם ל-350.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully