וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם סימולציות מהשטח ומצלמות: בית הספר להכשרת פקחים להגבלות הקורונה

9.7.2020 / 14:04

השלטון המקומי החל בהכשרת הפקחים העירוניים לקראת אכיפת התקנות, לאחר שהמדינה אישרה את הסמכתם בחוק למשימה. בעיריית ראשון לציון הגדילו לעשות ושילבו סימולציות שנועדו לרכך את המפגשים עם האזרחים. "הלחץ הכלכלי בציבור מובן לנו, מנסים למנוע התנגשויות"

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: קורס פקחי עירייה לאכיפת הגבלות הקורונה בראשון לציון)

שלושה חודשים נדרשו למדינה כדי לאשר את הסמכת הפקחים העירוניים לאכיפת תקנות הקורונה במרחב הציבורי לצד השוטרים. עם הוצאתו של המהלך לפועל, הפקחים חויבו בהכשרה מקצועית בנושא כתנאי לקבלת סמכויות האכיפה. כך, מרכז השלטון המקומי החליט על מתווה הכשרה לפקחים ברמה הארצית - שרק בסיומה יוכלו הפקחים לנפק דוחות על אי עטיית מסיכות.

בהתאם לכללי הריחוק החברתי, ההכשרה מתבצעת בשיחת וידאו, בחמישה מחזורים. כל מחזור כולל 120 משתתפים מכלל הרשויות הלוקחות חלק בהכשרה. מלבד הנושאים התיאורטיים, ההכשרה כוללת סימולציות של מפגשים עם אזרחים במצבים שונים בהם יידרשו לאכוף את התקנות.

בעיריית ראשון לציון פתחו עבור הפקחים בעיר שתי כיתות לימוד, בהן מלבד לתכני ההכשרה של מרכז השלטון מועברים תכנים נוספים הנוגעים למיתון הסיטואציה באופן שימנע חיכוך עם אזרחים. זאת, על רקע הלחץ בו שרויים האזרחים בימים אלה, באמצעות הדמיות מצב ייחודיות וציודם במצלמות גוף.

בית הספר לפקחי קורונה, 9 ביולי 2020. דנה ירקצי
סימולציות למניעת חיכוך. הכשרת הפקחים בראשון לציון/דנה ירקצי

"כשאנשים מבינים שהם מצולמים הם מדברים יפה ומבינים את החוק - ולרוב מזדהים עם המצב", הסביר אורי ממוקה, פקח בעיריית ראשון לציון שלוקח חלק בהכשרה. "נתקלנו במצבים של עימותים, אנחנו יודעים לקחת את הצעד אחורה, להזמין ניידת משטרה שתגבה אותנו, אם צריך השוטר יודע לפעול ולהגיע גם למצב של מעצר, אבל אנחנו משתדלים שלא. אם בן אדם מחליט לתקוף אותנו, זה קו אדום".

"לפני הקורונה היינו מחייכים לאזרחים והיינו מרגיעים אותם, היום אני לא יכול לחייך כי אני עם מסיכה ולכן הטון משתנה", המשיך ממוקה. "אני ישר מציג את התעודה וכתוב בה שהאזרח חייב להזדהות על פי חוק והם לא רוצים להסתבך באופן פלילי. כשנשאל אם הוא חש שמזלזלים בו כי הוא פקח ולא שוטר, השיב: "ברגע שמבינים שיש לנו את המסיכות ומדברים עם ביטחון, הם מבינים שאנחנו יודעים את החוק".

הוא אינו מוטרד במיוחד מהתיעודים שהופצו לאחרונה ברשת, בהם מתועדות התנגשויות בין שוטרים לאזרחים. "אנחנו כאנשי חוק יודעים שמה שהאזרח צילם לא בטוח שאלה ההתחלה והסוף", אמר. "לשם כך יש לנו מצלמות שמתעדות את האירוע מהתחלה ועד הסוף ואין מצב שנגיע לאלימות אם נסביר נכון ונדבר בצורה יפה".

עוד בוואלה!

אכיפת תקנות הקורונה: אלפי דוחות חולקו לאזרחים שלא עטו מסיכות

לכתבה המלאה
פקחי קורונה, צפת, 15 ביוני 2020. דויד כהן, פלאש 90, פלאש 90
שלושה חודשים נדרשו לאישור המהלך. פקחים בצפת/פלאש 90, דויד כהן, פלאש 90

בשטח, החברה לביטחון וסדר ציבורי בראשון לציון מקיימת הדמיות נוספות שנועדו למניעת התלקחות של המצב. מנכ"ל החברה, תת-ניצב בדימוס מוטי נחמני הסביר כי הוא ואנשיו מבינים היטב את הלחץ בו מצוי הציבור, בעקבות המגיפה והשלכותיה הבריאותיות והכלכליות. "המצב הזה עלול להוביל להתנגשות ולכן אנו מבקשים להוסיף תוספת שלנו שתעסוק במיתון הלחצים בקרב הפקחים. אני אספק לפקחים מסיכות ובמקרים של חיכוך ינתן מסכה, אני אבקש מהפקחים להודיע לאיש שנמצא מולם שהמפגש מצולם, למתן את האירוע".

הוא סיפר כי מלבד הסילבוס שנקבע על ידי גורמים מקצועיים להכשרה, החברה קבעה משחקי הדמייה בין האזרחים לפקחים כדי ללמוד איך לצאת ממצבים שונים. "הייתה כאן התמהמהות של הממשלה להסמיך את הפקחים", טען. "היינו יכולים לעשות את זה הרבה קודם כבר בגל הראשון".

עו"ד אושרית בן ברוך, מנהלת אגף משאבי אנוש בחברה הוסיפה: "הקורס מתמקד באכיפת הוראות חקיקת הקורונה בהתאם לצו בריאות העם. הרעיון הוא לא להסתפק הכשרה עיונית מטעמנו, אלא גם לשלב את זה עם הכשרה מעשית. אנחנו רוצים לתרגל את הפקחים לעמוד בתקופה קשה שבה סיטואציה שאנשים נגשים אלינו לא מעט באים ואומרים אין לנו כסף, איך נשלם, איך נשרוד, אין לנו מקומות עבודה. הפקחים בחזית מצד אחד צריכים להיות רגישים, ומצד שני לפעול לנוכח ההפרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully