וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחצית משטחה של מדינת אוקלהומה הוכרה כשמורה ילידית

10.7.2020 / 12:24

העליון בארה"ב קבע כי חלקה המזרחי של המדינה, שבה חיים יותר מ-1.8 מיליון איש, הוא שטח של השבטים - על בסיס הבטחה היסטורית של הממשל. הוא קיבל עתירה של חבר שבט שהורשע באונס, בטענה שלא היה בסמכות המדינה להעמידו לדין

צילום: רויטרס, עריכה: איתי עמרם

(בווידאו: בית המשפט העליון בארה"ב הגן על זכויות עובדים להט"בים, יוני 2020)

בית המשפט העליון של ארצות הברית הכיר אתמול (חמישי) בכמחצית משטחה של מדינת אוקלהומה בתור שמורה ילידית, וביטל הרשעה באונס של חבר שבט שטען שהפשע בוצע בשטח שאינו בתחום השיפוט של המדינה.

השופטים פסקו ברוב של חמישה מול ארבעה לטובתו של אדם ששמו ג'ימסי מקגירט, והסכימו כי המקום שבו התרחש האונס הוכר כחלק משמורה על בסיס הטענות ההיסטוריות של אומת המוסקוגי (קריק) - מעבר לתחום השיפוט של הרשויות באוקלהומה. בעקבות ההחלטה, מרבית חלקה המזרחי של המדינה הוכר בפעם הראשונה כשמורה. יותר מ-1.8 מיליון איש חיים בשטח זה, כולל כ-400 אלף בטולסה, העיר השנייה בגודלה באוקלהומה.

הפסיקה נכתבה על ידי השופט השמרן ניל גורסץ', שהצטרף לארבעת השופטים הליברלים בבית המשפט העליון. השופט התייחס להיסטוריה הסבוכה של הנושא, שהחלה עם גירוש כפוי של ילידי המקום בידי ממשלת ארצות הברית אל אוקלהומה, באירוע הטראומתי המכונה "מסלול הדמעות" מהמאה ה-19. באותה תקופה, הממשל הבטיח להם שהשטח יהיה שייך להם.

חברת שבט ילידי במדינת אוקלהומה, 2007. GettyImages
חברת שבט ילידי במדינת אוקלהומה/GettyImages

"היום אנחנו נשאלים אם האדמות שהובטחו באמנות הללו נותרו שמורות אינדיאניות מבחינת החוק הפדרלי. משום שהקונגרס לא קבע אחרת, אנחנו מחייבים את הממשל לעמוד במילותיו", כתב.

גורסץ' דחה את טענות המדינה, שלפיהן ידרשו "להעלים עין" מהבטחות העבר של הממשל הפדרלי. בהצהרה משותפת של מדינת אוקלהומה, אומת הקריק וארבעת השבטים הנוספים במה שמוכר בתור "חמשת השבטים" של אוקלהומה, נאמר כי הצדדים רשמו התקדמות משמעותית לקראת הסכם שיגדיר את תחום השיפוט, שאותו יציגו לממשל הפדרלי.

"האומות והמדינה מחויבות ליישם מסגרת של תחום שיפוט משותף, שישמר את האינטרסים הריבוניים ואת הזכות לממשל עצמי, בזמן שיבטיח הבנות שיפוטיות, נהלים, חוקים ותקנות שיתמכו בביטחון הציבור, הכלכלה שלנו וזכויות קניין פרטי", אמרו.

ללא שינוי, חברי השבטים החיים בשמורה יוחרגו עתה מכמה מחויבויות של המדינה, כמו תשלום מסים, בזמן שמי שהורשע בבתי משפט של המדינה יוכל לערער על כך על בסיס שיפוטי. לשבטים עשויות להיות יותר סמכויות בפיקוח על מכירת אלכוהול והרחבת בתי קזינו.

עוד בוואלה!

פסיקה היסטורית בארה"ב: העליון הגן על זכויות עובדים להט"בים

לכתבה המלאה
בית המשפט העליון של ארצות הברית בוושינגטון, לקראת סגירתו עקב פגרת הקיץ, יוני 2016. AP
"משום שהקונגרס לא קבע אחרת, הממשל מחויב לעמוד במילותיו". ביהמ"ש העליון בארה"ב/AP

הפסיקה הובילה לביטול עונש של אלף שנות מאסר שהוטלו על מקגירט בן ה-71, שנמצא בכלא במשך יותר משני עשורים אחרי שהורשע ב-1997 באונס של ילדה בת ארבע במזרח אוקלהומה. עתה הוא עשוי לעמוד לדין בבית משפט פדרלי, שלעתים עשויים להיות מקלים יותר. השמורות הילידיות הוקמו בתחילת המאה ה-10 אחרי שהרשויות האמריקניות גירשו את השבטים מאדמותיהם.

מקגירט לא הכחיש את אשמתו בפני השופטים, אלא ערער על סמכות השיפוט של בתי המשפט באוקלהומה. הוא חבר באומת הסמינולה, והאונס אירע בשטח שבאופן היסטורי נתבע על ידי אומת הקריק.

מדינת אוקלהומה טענה שלאומת הקריק מעולם לא הייתה שמורה. גם אם כן, טענו במדינה - שנתמכה על ידי ממשל טראמפ - היא בוטלה לפני זמן רב על ידי הקונגרס. השמורות בארצות הברית נמצאות תחת סמכות הלשכה לעניינים אינדיאניים, והן לרוב מוחרגות מסמכות השיפוט של המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully