וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף להפרדה מהמדינה: בתי ספר דתיים בארה"ב זכאים למימון ציבורי

1.7.2020 / 14:12

5 השופטים השמרנים פסקו לטובת אימהות ממונטנה, שעתרו אחרי שהמדינה מנעה מהתלמידים מלגות קיום מכספי המסים. ההחלטה תסלול את הדרך למדינות נוספות, והיא נתמכה על ידי ממשל טראמפ. "התחלה חדשה", חגגה שרת החינוך. בתי הספר הציבוריים חוששים מקריסה

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל חוק שהגביל הפלות בלואיזיאנה/רויטרס

בית המשפט העליון של ארצות הברית צמצם את הפרדת הדת והמדינה, אחרי שהכריע בפסיקה משמעותית לטובת מימון בתי ספר דתיים על ידי כספי ציבור. ההחלטה התקבלה ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה שופטים, שהתחלקו בין שמרנים לליברלים. היא תיתן דחיפה לפעילים נוצרים שמרנים, שבמשך שנים נאבקו כדי שכספי ציבור יהיו זמינים עבור תלמידים בבתי ספר דתיים.

הפסיקה, שנכתבה על ידי נשיא העליון ג'ון רוברטס, היא הרחבה נוספת של מקום הדת במדינה בפסיקות של העליון. בית המשפט תמך בתכנית של מדינת מונטנה, שבמסגרתה ניתנו תמריצי מס למי שתורם מלגות קיום לבתי ספר נוצריים.

הממשל תמך בהורים ממונטנה, והשמרנים הנוצרים הם אלקטורט חשוב עבור הנשיא דונלד טראמפ, המחפש כהונה שנייה ב-3 בנובמבר. שרת החינוך, בטסי דבוס, היא תומכת בולטת של תכניות מסוג זה, המיטיבות עם בתי ספר פרטיים ודתיים על חשבון בתי ספר ציבוריים.

"ההחלטה מסמלת תפנית בהיסטוריה העצובה והסטטית של החינוך באמריקה, והיא תבשר על התחלה חדשה של חינוך המתמקד קודם כל בתלמידים ובצרכים שלהם", אמרה.

תושבת מדינת מונטנה שהגישה עתירה לטובת מימון בתי ספר דתיים מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון, 30 ביוני 2020. רויטרס
אחת האימהות שעתרו נגד מדינת מונטנה, אתמול/רויטרס

בית המשפט העליון צידד בשלוש אימהות לתלמידים בבתי ספר נוצריים, שפנו להליך משפטי אחרי שבית המשפט העליון של מונטנה ביטל את זיכוי המס שלהם בשל הפרת החוקה של המדינה האוסרת על העברת כספי ציבור לכנסיות ולמוסדות דת.

השופטים השמרנים תקפו את בית המשפט העליון של מונטנה, על כך שביטל את תכנית המס רק משום שהיא פתוחה למוסדות דת. הם קבעו כי זו הפרה של התיקון הראשון לחוקה, המגן על חופש הדת.
"מדינה לא צריכה לסבסד חינוך פרטי", כתב רוברטס. "אבל בזמן שמדינה צריכה לעשות זאת, היא לא יכולה לפסול כמה בתי ספר פרטיים רק משום שהם דתיים".

המקרה של מונטנה העמיד שני סעיפים בתיקון הראשון בחוקה אלו מול אלו - החופש לפולחן דתי והפרדת הכנסייה מהמדינה, האוסרת על הממסד לאמץ דת רשמית או להעדיף אחת על חשבון השנייה.

ל-38 מדינות בארצות הברית יש סעיפים דומים בחוקה כמו זו של מונטנה, והפסיקה סוללת את הדרך להסיר מגבלות דומות על מימון בתי ספר ציבוריים.

"הניצחון היום משמעותו שבתי המחוקקים במדינות חופשיים להפעיל תכניות בחירה בחינוך, שיאפשרו למשפחות לבחור בין תכניות חינוך דתיות ולא דתיות", אמר עורך הדין טים, קלר מהמכון לצדק, שייצג את האימהות ממונטנה.

עוד בוואלה!

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל חוק שהגביל הפלות בלואיזיאנה

לכתבה המלאה

בתי הספר הציבוריים חוששים שהפסיקה תפגע במימון שלהם. "בית משפט קיצוני הצטרף למאמץ הימין הרדיקלי כדי לערער את אחד המוסדות הדמוקרטיים המוערכים ביותר - החינוך הציבורי", אמרה לילי אסקלסן גרסיה, נשיאת איגוד החינוך הלאומי, המייצג מורים בבתי ספר ציבוריים.

השופט הליברלי סטיבן ברייר כתב בדעת המיעוט כי הפסיקה עשויה לגרום ל"תסבכות ועימות" סביב השאלה של היכן עובר הקו בין חופש הפולחן לבין שמירה על הפרדת הדת מהמדינה. ב-2017 פסק בית המשפט העליון כי אסור למנוע כספי ציבור מכנסיות ומוסדות דת אחרים, גם במדינות שמחוזות הבחירה שבהן אוסרים על מימון כזה.

תכנית זכאות המס של מונטנה, שנוצרה ב-2015, מספקת תמריץ של עד 150 דולר לכל מלגה לארגונים שיממנו מלגות לימוד בבתי ספר פרטיים, כולל בתי ספר דתיים. בפועל, רוב הכסף הגיע לבתי ספר נוצריים.

הוויכוח החל כשנציגי רשויות המס במדינה הגבילו את התכנית לבתי ספר לא דתיים, בהתאם לחוקת המדינה. בית המשפט העליון של מונטנה ביטל את התכנית ב-2018, והעתירה של שלוש האימהות - בהן מובילת העתירה קנדרה אספינוזה - מבית הספר הנוצרי סטילווטר בקליספל, מונטנה הגיעה עדי לבית המשפט העליון בטענה שזכויותיהן הדתיות מופרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully