וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרינסטון תסיר את שמו של הנשיא ווילסון בשל תמיכתו בהפרדה גזעית

28.6.2020 / 8:07

האוניברסיטה היוקרתית הודיעה כי שני מתחמים בשטחה לא ישאו עוד את שמו של הנשיא ה-28 של ארה"ב, שכיהן גם בתור נשיא האוניברסיטה. הוא מנע משחורים להתקבל ותמך ב-KKK. ההחלטה התקבלה בעקבות הרג ג'ורג' פלויד והמחאה ברחבי ארה"ב. "לא ראוי להנצחה בשל עמדותיו הגזעניות"

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

אוניברסיטת פרינסטון הכריזה כי היא תסיר את שמו של הנשיא לשעבר וודרו ווילסון מבית הספר למדיניות ציבורית שלה וממתחם מגורים בשל תמיכתו בהפרדה גזעית. הנשיא כריסטופר איסגרובר כתב אמש (שבת) לחברי בית הספר כי חבר הנאמנים החליט כי "עמדותיו והמדיניות הגזעניות של ווילסון הופכות את שמו ללא ראוי להנצחה".

הוא הזכיר כי ב-2016 החליטו הנאמנים לעשות שינויים באוניברסיטה, כדי שתהיה "יותר מכילה וכנה לגבי ההיסטוריה שלה" אך הותירה את שמו של ווילסון במקום. לדבריו, ההרג של ג'ורג' פלויד ושחורים אחרים גרם לשינוי.

ווילסון, מושל ניו ג'רזי מ-1911 ועד 1913 והנשיא ה-28 של ארצות הברית מ-1913 ועד 1921, תמך בהפרדה גזעית וכפה אותה על כמה סוכנויות פדרליות שלא היו מחולקות עד אז. הוא אף מנע מסטודנטים שחורים ללמוד בפרינסטון, בזמן שהיה נשיאה, והביע תמיכה בתנועת הקו קלוס קלן.

אנשים הולכים באוניברסיטת פרינסטון בארצות הברית. 4 במאי 2018. AP
"הגזענות של ווילסון הייתה משמעותית ומתמשכת". סטודנטים באוניברסיטת פרינסטון/AP

מוקדם יותר החודש, אוניברסיטת מונמאות' בניו ג'רזי הסירה את שמו של ווילסון מאחד ממבניה המרכזיים ביותר, לאור רצונה להגדיל את השוויון הגזעי ואת הכוללנות. תיכון וודרו ווילסון שבמחוז קמדן מתכנן אף הוא לשנות את שמו.

"הגזענות של ווילסון הייתה משמעותית ומתמשכת גם ביחס לאותה תקופה", כתב אייזגרובר. לפי חבר הנאמנים, ההחלטה "יוצאת הדופן" התקבלה משום שנשיאת שמו של ווילסון אינה ראויה למוסד "המחויב בנחישות להיאבק בנגע הגזענות על כל צורותיה".

בית הספר ייקרא עכשיו בית הספר למדיניות ציבורית וליחסים בינלאומיים של פריסנטון. האוניברסיטה כבר תכננה לסגור את קולג' ווילסון ולהפריש את שמו אחרי שייפתחו שני מבני מגורים חדשים שנמצאים תחת בניה, אך השם ישונה מידית ל"קולג' הראשון".

עוד בוואלה!

טראמפ תקף את המפגינים נגד הרג פלויד בעצרת באריזונה: "אספסוף"

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית (1913-1921) וודרו ווילסון. AP, AP
זכה בפרס נובל לשלום - ותמך בהפרדה גזעית. ווילסון/AP, AP

נשיא פרינסטון ציין כי הצעדים עשויים להיתפס כ"קשים עבור כמה" לאור קידום מעמדה של האוניברסיטה בתקופת נשיאותו וזכייתו בפרס נובל לשלום בתור נשיא ארצות הברית. עם זאת, הוא הדגיש כי העובדה שהוא זכה להוקרה למרות, או אולי אפילו תוך התעלמות מעמדותיו, היא חלק מהבעיה. "פרינסטון היא חלק מאמריקה שלעתים קרובות לא התייחסה, התעלמה או תירצה גזענות, ואפשרה את המשך קיומן של מערכות האפליה נגד שחורים", אמר.

פרינסטון תשמור על שמו של ווילסון בפרס הניתן מדי שנה לתלמידי תואר ראשון משום שהפרס מחויב מבחינה חוקית לשאת אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully