וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל חוק שהגביל הפלות בלואיזיאנה

29.6.2020 / 18:50

הנשיא השמרן הצטרף פעם נוספת בעת האחרונה לארבעת השופטים הליברלים, שפסלו חוק שאילץ מרפאות במדינה השמרנית להשיג רישיונות מיוחדים לביצוע ההפלות. מתנגדי ההפלות, שזוכים לתמיכת ממשל טראמפ, קיוו שהרוב השמרני לא יפסול חוקים מסוג זה

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל חוק שהגביל הפלות בלואיזיאנה/רויטרס

בית המשפט העליון של ארצות הברית העניק היום (שני) ניצחון לתומכי ההפלות, בפסיקה משמעותית נגד חוק בלואיזיאנה שהגביל רופאים שמבצעים הפלות. הפסיקה התקבלה ברוב של חמישה מול ארבעה שופטים, כשנשיא העליון ג'ון רוברט השמרן הצטרף לארבעת השופטים הליברלים בהחלטתו.

העתירה נגד החוק מ-2014 הוגשה על ידי מרכז רפואי המבצע הפלות בעיר שרבפורט. החוק קבע כי על רופאים המבצעים הפחות לקבל אישור, שלא תמיד קל להשגה, מבית חולים הנמצא ברדיוס של עד 48 ק"מ מהמרפאה.

ממשל טראמפ תמך בלואיזיאנה במקרה הזה, ומתנגדי ההפלות קיוו שהרוב השמרני בבית המשפט העליון יקבל את המגבלות על הפחות שאותן מקדמות לואיזיאנה ומדינות שמרניות אחרות. שני השופטים השמרנים שמינה הנשיא טראמפ לאורך הכהונה שלו תמכו בהשארת החוק על כנו.

על פי המרכז שהגיש את העתירה, "הופ מדיקל גרופ", החוק בלואיזיאנה שבה חיים 4.6 מיליון בני אדם היה מאלץ את סגירתן של שתיים מתוך שלוש המרפאות שמבצעות הפלות.

מתנגדי הפלות מחוץ לבית המשפט העליון של ארה"ב בוושינגטון, 29 ביוני 2020. רויטרס
פעילים המתנגדים להפלות מחוץ לבית המשפט העליון, היום/רויטרס

הפסיקה, שחוברה על ידי השופט הליברלי סטיבן ברייר, מציינת את הפעם השנייה בארבע שנים האחרונות שבה בית המשפט פוסל חוק הדורש מרופאים רישיון "זכות אשפוז", אחרי שביטל חוק דומה בטקסס ב-2016. השופט קבע כי המגבלות גורמות ל"נטל מוגזם" על יכולתן של נשים לעבור הפלה. לדבריו, משום שהחוק שעבר בטקסס והחוק שעבר בלואיזיאנה זהים כמעט "מילה במילה", בית המשפט חייב לפסוק בצורה דומה.

זו הפעם השלישית החודש שבה רוברטס מצטרף לעמדת יתר השופטים הליברלים - במקרה אחד תמך בהגנה על זכויות עובדים להט"בים מפני אפליה. בפעם השנייה הוא חסם את הניסיון של הממשל לבטל את תכנית שהגנה על מאות אלפי מהגרים מגירוש - אולם הדגיש כי עשה זאת משיקולים טכניים.

עוד בוואלה!

המהפכה השמרנית טרם הושלמה: הקלף החדש-ישן של טראמפ בבחירות

לכתבה המלאה

"חוששים ממחר"

רוברטס, שהתנגד להחלטה לבטל את החוק של טקסס ב-2016, הסביר כי הוא הצטרף לתומכים הפעם לאור המסורת של בית המשפט העליון לכבד תקדימי עבר. הוא ביקר בזמנו את הנימוקים שהובילו לביטול החוק של טקסס, ובכך רמז שהוא עשוי להצטרף ליתר השופטים השמרנים בבית המשפט בעת עתירות עתידיות נגד הגבלות על הפלות.

כתוצאה מכך, התגובה מצד ארגונים התומכים בזכות להפלות הייתה מאופקת. "אנחנו חשים הקלה מבלימת החוק של לואיזיאנה, אולם אנחנו מודאגים ממחר", אמרה ננסי נורת'אפ, נשיאת המרכז לזכויות התרבות, שייצגה את המרפאה מלואיזיאנה.

"זו אנחת רווחה", אמרה אלכסיס מקגיל ג'ונסון, נשיאת קרן הפעולה של הורות מתוכננת, ארגון נוסף התוך בהפלות.

מהצד השני, התגובות היו מאוכזבות. "פסיקה היום היא אכזבה מרירה", אמרה מרג'ורי דנפלסר, נשיאת הארגון "רשימת סוזן בי אנתוני" המתנגד להפלות.

נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב ג'ון רוברטס בנאום מצב האומה בקונגרס, 4 בפברואר 2020. רויטרס
הטה את הכף פעם נוספת. נשיא העליון רוברטס/רויטרס

השופט השמרני סמואל אליטו, שכתב את עמדת ההתנגדות, אמר כי הפסיקות נגד החוקים בלואיזיאנה וטקסס היו דומות רק כי "בזכות להפלה שהוכרה בהחלטות בית המשפט הזה נעשה שימוש כמו בולדוזר כדי לשטח פסיקות חוקיות שעומדות בדרכו".

טראמפ, המתמודד על כהונה שנייה ב-3 בנובמבר, הבטיח כבר ב-2016 למנות שופטים שיוכלו להפוך את הפסיקה התקדימית של רו נגד ווייד מ-1973, שאישרה את ההפלות ברחבי ארצות הברית. זאת הייתה הפסיקה הראשונה של בית המשפט העליון בנושא מאז שטראמפ מינה את ניל גורסץ' ב-2017 ואת ברט קוואנו ב-2018. שניהם תמכו בעד השארת החוק של לואיזיאנה.

הפלות נותרה סוגיה שנויה במחלוקת בארצות הברית, ונוצרים שמרנים - אלקטורט חשוב של טראמפ - מתנגדים לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully