וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהפכה השמרנית טרם הושלמה: הקלף החדש-ישן של טראמפ בבחירות

20.6.2020 / 7:45

שתי מכות הנחית בית המשפט העליון על הנשיא בשבוע החולף, כששני שופטים שמרנים התייצבו לצד הליברלים בפסיקות שנגעו להגירה ולזכויות להט"בים. טראמפ מצדו הבטיח להמשיך במינוי שופטים שמרנים אם יזכה בקדנציה נוספת, עד שישיג את התוצאה הרצויה מבחינתו

רויטרס

בשתי פסיקות משמעותיות השבוע בתיקים הנוגעים לזכויות להט"ב ומהגרים, בית המשפט העליון של ארצות הברית, שבו רוב לשמרנים, הנחית על הנשיא דונלד טראמפ שתי תבוסות, די מפתיעות.

"אתם מקבלים את הרושם שבית המשפט העליון לא אוהבת אותי?", כתב טראמפ בטוויטר זמן קצר אחרי שבית המשפט קבע ביום חמישי כי הממשל לא התנהל כחוק כשביטל את התכנית בת שמונה השנים המגנה על כ-650 אלף מהגרים צעירים מפני גירוש, המכונה DACA.

עבור טראמפ, הייתה זו הזדמנות לשוב ולהפוך פסיקה שהוא לא מסכים לה לעלבון אישי. עבור נשיא בית המשפט ג'ון רוברטס, שהצטרף לשופטים הליברלים בשתי פסיקות נגד טראמפ, ההחלטות והביקורת של השמרנים עליהן עשויות לחלץ את בית המשפט מהטענות שבדרך נשמעות כלפיו משמאל - שהוא מוטה לטובת האינטרסים של הרפובליקנים ושל האידיאולוגיה השמרנית. דבר נוסף שערער על ההנחה הזו - אחד השופטים שפסק נגד טראמפ בסוגיית זכויות עובדים להט"בים היה אחד משני המינויים שלו.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא ביהמ"ש העליון ג'ון רוברטס לוחצים ידיים. 19 ביוני 2020. אי-פי, AP
"ירי בפרצופם של מי שקוראים לעצמם שמרנים". הנשיא טראמפ ונשיא ביהמ"ש העליון רוברטס/AP, אי-פי

לאורך שלוש וחצי שנות כהונת טראמפ, רוברטס פסק לטובת הממשל ונגדו, כשקולו הכריע פעמים רבות בהחלטות בית המשפט, שבו עוד ארבעה שופטים ליברלים ועוד ארבעה שופטים שמרנים. זה עזר לו להדגיש פעמים רבות את אמרתו, לפיה מערכת המשפט היא זרוע שונה ועצמאית מהזרועות הפוליטיים של הממשלה.

אי אפשר לזהות בטעות את רוברטס כליברל לאורך 15 שנותיו בתור נשיא בית המשפט העליון, תפקיד שאליו מונה על ידי הנשיא הרפובליקני ג'ורג' וו. בוש. עם זאת, מאז שתמך ב-2012 בהשארת לבה של רפורמת הבריאות של הנשיא הדמוקרטי ברק אובמה על כנה, רוברטס לפחות הותיר מקום למעט ספק לגבי האופן שבו יפסוק בכמה תיקים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הפגנת תמיכה של מהגרים, לאחר החלטה לטובתם בבית המשפםט העליון האמריקני. 19 ביוני 2020. אי-פי, AP
שתי תבוסות די מפתיעות לטראמפ. הפגנת תמיכה של מהגרים מול בית המשפט העליון/AP, אי-פי

ב-2018, רוברטס והשופטים השמרנים אישרו את צו ההגירה המרוכך של הנשיא, ובשנה שעברה, לעומת זאת, הוא התייצב לצד האגף הליברלי ומנע מהממשל להוסיף את שאלת האזרחות השנויה במחלוקת למפקד האוכלוסין שנערך השנה.

חרף הזעם של טראמפ על הפסיקות שהתקבלו השבוע, זה עשוי להתחלף בשבחים בקרוב מאוד. לפתחו של בית המשפט העליון נמצאים עוד שורת תיקים מתוקשרים לפני שהשופטים יצאו לחופשת הקיץ שלהם. הם כוללים את המאבק על פרסום החזרי המס של טראמפ, סמכותו של הנשיא לפטר ראש סוכנות עצמאית והשינויים שהעביר הממשל ברפורמת הבריאות של אובמה. חלקם או כולם, עדיין יכולים להסתיים בניצחונות גדולים עבורו.

עד אז, לכל הפחות, טראמפ משמיע את אי-שביעות הרצון שלו מרוברטס ומבית המשפט, והנושא צפוי להיות חלק מקמפיין הבחירות שלו.

שופט ביהמ"ש העליון האמריקני ניל גורסץ', 19 ביוני 2020. אי-פי, AP
השופטים אינם "פוליטיקאים בגלימות". שופט ביהמ"ש העליון האמריקני ניל גורסץ'/AP, אי-פי

"ההחלטות האיומות והפוליטיות שיצאו מבית המשפט העליון הן ירי בפרצופם של מי שגאים לקרוא לעצמם רפובליקנים או שמרנים. אנו זקוקים לשופטים נוספים או שנאבד את התיקון השני שלנו וכל השאר. הצביע לטראמפ 2020", הוא צייץ בחמישי.

רפובליקנים אחרים מתחו ביקורת ישירה על רוברטס. הסנאטור טד קרוז האשים אותו בכך שהוא "משחק משחקים עם בית המשפט כדי להשיג את התוצאות שהוא רוצה". הסנאטור טום קוטון אמר בהצהרה: "אם נשיא בית המשפט סבור כי שיקול דעתו הפוליטי כה טוב, אני מזמין אותו להתפטר, לנסוע לאייווה ולהיבחר. אני חושד שהמצביעים יגלו שהשקפותיו המוזרות לא יותר משכנעות מאשר של השופטים המוסריים בבית המשפט".

מועמד בית המשפט העליון האמריקאי, ברט קוואנו, מעיד בוושינגטון. רויטרס
בדרך כלל פסק בצורה שמרנית. השופט ברט קוואנו/רויטרס

במהלך בחירות 2016 אמר טראמפ לבוחרים הרפובליקנים כי גם אם הם לא אוהבים אותו באופן אישי, עליהם להצביע עבורו כדי להבטיח מינויים של שופטים שמרנים לבית המשפט. שני המועמדים שלו, השופט ניל גורסץ' והשופט ברט קוואנו, בדרך כלל פסקו בצורה שמרנית.

ואולם, השניים היו בצדדים מנוגדים בפסיקה שהתקבלה ברוב של שישה מול שלושה ביום שני, שלפיה חוק זכויות האזרח ההיסטורי מגן על הומואים, לסביות וטרנסג'נדרים מפני אפליה בתעסוקה. גורסץ' כתב את ההחלטה לעצמו, רוברטס והליברלים של בית המשפט.

רוברטס מצדו, מנסה להדגיש כי השופטים אינם "פוליטיקאים בגלימות" וכי הם שונים מהמחוקקים בגבעת הקפיטול שנמצאת מעבר לרחוב שבו שוכן בית המשפט העליון. אחרי שטראמפ תקף ב-2018 שופט שפסק נגד צו ההגירה שלו, וכינה אותו "שופט של אובמה", רוברטס פרסם הצהרה יוצאת דופן שנזפה בנשיא.

"אין לנו שופטים של אובמה או שופטים של טראמפ"

"אין לנו שופטים של אובמה או שופטים של טראמפ, שופטים של בוש או שופטים של קלינטון. מה שיש לנו הוא קבוצה יוצאת דופן של שופטים מסורים, שעושים כמיטב יכולתם כדי לתת זכות שווה לאלו המופיעים בפניהם"', הדגיש אז רוברטס.

אליזבת וויידרה, נשיאת "המרכז לאחריות חוקתית" הליברלי, אמרה כי אין לראות בהצבעות של רוברטס השבוע כסימן לשינוי אצלו. "אנחנו לא חוזים בנשיא העליון ג'ון רוברטס הופך לליברלי", אמרה. לדבריה, המהלכים שנקט ממשל טראמפ היו כה "חריגים", עד שלרוברטס לא הייתה ברירה אלא לעצור אותם.

רוברטס רואה את עצמו כמי שאמון על "יושרתו הממסדית של בית המשפט" וכי הוא לא יכול לעשות מבלי לפסוק נגד ממשל טראמפ מעת לעת. גם כשרוברטס פסק נגד הממשל, עם זאת, הוא במובן מסוים לא הרחיק לכת.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן -  17 יוני 2020. רויטרס
"בית המשפט לא אוהב אותי?". טראמפ בבית הלבן/רויטרס

ביום חמישי למשל, בית המשפט קבע שאין מניעה בפני הממשל לשים קץ ל-DACA, אלא שההליך לא התנהל בצורה ראויה. הנימוקים לפסק הדין על מפקד האוכלוסין משנה שעברה היו דומים.

קורט ליוויי, העומד בראש "הוועדה למען הצדק" השמרנית, אמר כי החלטתו מיום שני בתיק זכויות העובדים הלהט"בים מבססת את דמותו של רוברטס כ"מתונה במקרה הטוב".

לדבריו, קרן אור אחת בכך שגורסץ' ורוברטס הצטרפו לליברלים, היא שזה ישמוט את הקרקע לטיעונים אפשריים של הדמוקרטים ולפיהם מדובר ב"בית משפט ימני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully