וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסדר הטיעון בתיק רצח האם ביפו - בגלל פגמים בחקירת המשטרה

10.7.2020 / 11:29

השוטרים שגבו עדות מטרייסי קדיס הבינו כי היא מפלילה את עצמה, אך לא עצרו להזהיר אותה כי היא חשודה ברצח אמה ולא יידעו אותה על זכותה להיוועץ בעו"ד או לשמור על שתיקה. בפרקליטות הבינו שמשקל הראיות עשוי להיפגע והסכימו לעסקת הטיעון. המשטרה: "חקירה מקצועית ומהירה"

צילום: דוברות משטרה, עריכה: שניר דבוש

(בווידאו: תיעוד של אמיר מרמש שהורשע ברצח פאדיה קדיס, יולי 2018)

כשלים בחקירת המשטרה הם שהביאו את הפרקליטות להסכים להסדר טיעון עם אמיר מרמש וטרייסי קדיס - שהורשעו בשבוע שעבר ברצח אמה של קדיס, פאדיה. במסגרת הסדר הטיעון הסכימה הפרקליטות כי על השניים יוטלו 25 שנות מאסר, במקום לדרוש מאסר עולם.

הרצח אירע לפני שנתיים בשל התנגדותה של האם קדיס לקשר הרומנטי בין בתה ובין מרמש, שהיה אז בן זוגה. בידי המשטרה היו ראיות חזקות ביותר, כולל הודעות ומיילים ששוחזרו ובהם תכננו השניים את הרצח, וצילומי מצלמות אבטחה מחלקו החיצוני של הבית. אך מעל הכול עמדה הודאתה של הבת טרייסי.

הטענות כלפי התנהלות המשטרה עלו עוד בשלב מוקדם יחסית. מעט לאחר הגשת כתב האישום, בדיון בבקשת הפרקליטות לעצור את קדיס ומרמש עד תום ההליכים, טענו סנגוריה של קדיס כי יש לשחררה בשל הפרת זכויותיה. לדברי הסנגורים, משה סרוגוביץ' ומיכל רובינשטיין מטעם הסנגוריה הציבורית, עדותה הראשונה של קדיס היתה חקירה לכל דבר ועניין, אך היא נגבתה ממנה בלי שהוזהרה שהיא חשודה, בלי שהוקראו לה זכויותיה, ובלי שניתנה לה אפשרות להיוועץ בעורך דין.

פאדיה קדיס, בכירה בעדה הנוצרית ביפו שנרצחה בביתה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הטענות כלפי התנהלות המשטרה עלו עוד בשלב מוקדם. פאדיה קדיס שנרצחה בביתה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קדיס הובאה לתחנת המשטרה כדי למסור עדות, מבלי שנעצרה. אין מחלוקת כי עוד בלילה הראשון לאחר הרצח, כאשר שהתה בתחנה הפכה מעדה שכרגע איבדה את אמה, לחשודה ברצח. אך גם כשהחלה להפליל עצמה באוזני החוקרים, הם לא הזהירו אותה כי היא חשודה ולא יידעו אותה על זכויותיה. אותם רגעים בהם החלה להפליל עצמה לא תועדו, בניגוד לחוק. משלב מסוים של החקירה החלו החוקרים להקליט אותה בהקלטת קול בלבד, אך עדיין לא הזהירו את קדיס.

לא רק תיעוד החקירה עצמה לוקה בחסר, אלא גם תיעוד ההחלטה של החוקרים להפוך את קדיס לחשודה. בדרך כלל, כל פעולת חקירה מתועדת בכתב, כך שאפשר להתחקות בדיעבד אחר החלטות החוקרים ומעשיהם. אלא שבמקרה הזה איש מאנשי צוות החקירה לא טרח לכתוב ולו מילה אחת בזמן אמת על ההחלטה הדרמטית להפוך את קדיס לחשודה. המזכרים שמתייחסים להחלטה זו נכתבו רק חודשים מאוחר יותר, לבקשת הפרקליטות.

לוואלה! NEWS נודע שהתנהלות החוקרים העלתה חשש בפרקליטות כי משקלן הראייתי של הודאותיה של קדיס ייפגע, והן אף עלולות להיפסל. בשל כך החליטו בפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), שניהלה את התיק, להסכים להסדר טיעון עם שני הנאשמים. במסגרת העסקה הסכימה התובעת, עו"ד רביד שיפמן, שלא לבקש מאסר עולם למרמש וקדיס, וכן להסיר מכתב האישום את עבירת קשירת הקשר, שנוגעת לתכנון הרצח. בחודש הבא צפוי בית המשפט להחליט אם לאשר את ההסדר עם השניים.

עוד בוואלה!

צעירה מיפו ובן זוגה הורשעו ברצח אמה לפני שנתיים - ויעתרו ל-25 שנות מאסר

לכתבה המלאה
טרייסי קדיס, ביתה של פאדיה , חשודה ברצח אימה. פייסבוק, מערכת וואלה! NEWS
"הודתה בחלקה בפרשה והביעה צער עמוק". טרייסי קדיס/מערכת וואלה! NEWS, פייסבוק

עורכי הדין סרוגוביץ' ורובינשטיין מסרו כי "טרייסי הודתה בחלקה בפרשה והביעה צער עמוק. ניהלנו הליך ממושך, על ההפרות הקשות של זכויותיה בחקירה. נדהמנו לראות כיצד מתנהלת חקירה של נערה כבת 18 בישראל תוך רמיסה של כל זכויותיה. מצופה ממשטרת ישראל, שגם ובמיוחד כאשר חוקרים עבירות חמורות יש להקפיד הקפדה יתרה על זכויותיהם של חשודים ובפרט כאשר מדובר בצעירה שזו חקירתה הראשונה. לאור הטענות שהעלנו, הגענו להסדר עם התביעה במסגרתו טרייסי הודתה במיוחס לה ויגזרו עליה 25 שנות מאסר".

עורכי הדין שרון דניאלי ואיציק פרץ, שייצגו את מרמש מטעם הסניגוריה הציבורית, אמרו כי "לאחר ניהול משפט במשך כשנתיים, במהלכו הצגנו טענות על התנהלות צוות החקירה, הגענו לאחר הליך גישור, להסדר טיעון שבו תוקנו עובדות כתב האישום וכן סעיף האישום בצורה משמעותית, כך שהושמטה עבירת הרצח בנסיבות מחמירות, והוסכם שאמיר יודה בעברת רצח וישלח ל-25 שנות מאסר".

מפרקליטות מחוז ת"א מסרו: "נימוקי ההסדר יפורטו בפני בית המשפט".

ממשטרת ישראל נמסר כי "בזכות חקירה מקצועית ומהירה של משטרת ישראל, פוענח מקרה הרצח והוגש כתב אישום חמור נגד שני הנאשמים, על ידי הפרקליטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully