וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רה"מ אתיופיה: המהומות - מזימה נגד הסכר על הנילוס

מבלי לנקוב בגורמים האחראיים, אמר אביי כי רצח הזמר הפופולרי והמהומות האתניות שפרצו בעקבות זה נועדו לפגוע בפרויקט שמדאיג את מצרים וסודאן. מניין הקורבנות כבר עלה ל-239, אלפים נעצרו. יריביו של רה"מ נעצרו, ויריביו טוענים לנקיטת טקטיקות רודניות מהעבר

בווידאו: 52 הרוגים באתיופיה במהומות שפרצו בעקבות הריגת זמר מחאה/רויטרס

ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד רמז לקשר בין המהומות שפקדו את המדינה לבין מאמצים של גורמים שונים לעצור את פרויקט הסכר שעל הנילוס. זאת בזמן שהמשטרה הודיעה היום (רביעי) כי מניין הקורבנות בעימותים האתניים שפרצו מאז הרצח של זמר פופולרי מקרב בני האורומו עלה ל-239 איש.

כוכב הפופ הצ'לאו הונדסה, שנחשב גיבור בעיני רבים מבני האורומו הראו בו את קול המחאה נגד אפלייתם, נורה למוות על ידי אלמונים בשבוע שעבר. הרצח תדלק את המתיחות האתנית במדינה שבמזרח אפריקה, שנמצאת בתקופה שלטונית רגישה.

לאחר הירי, פרצו הפגנות בבירה אדיס אבבה, ובמחוז אורומיה הסובב את העיר. האורומו, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר מתוך מאה מיליון תושבי אתיופיה, חשים מופלים כלכלית ופוליטית. ברשויות אמרו כי השילוב בין הכוח הקטלני שהפעילו כוחות הביטחון לבין העימותים האתניים הוביל למניין ההרוגים הגבוה.

כוחות צבא מסיירים ברחובות אדיס אבבה, אתיופיה, 2 ביולי 2020. רויטרס
כוחות צבא מסיירים באדיס אבבה, בשבוע שעבר/רויטרס

מפקד משטרת אורומיה בפועל, מוסטפא קדיר, אמר היום בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית כי בין ההרוגים היו 215 אזרחים, תשעה שוטרים וחמישה אנשי מיליציה. המשטרה באדיס אבבה אמרה בימים האחרונים כי עשרה בני אדם נהרגו בשטח העיר. מניין ההרוגים האחרון היה 166.

מוסטפא תיאר "נזק ומעשי ביזה נרחבים" של רכוש ממשלתי ופרטי, ואמר כי נעצרו 3,500 חשודים לצורך בלימת המהומות. "הם היו גורמים החותרים נגד השלום, שביצעו מתקפות תוך ניצול מותו של הזמר כתירוץ לפירוק הסדר החוקתי בכוח", טען. "על האורומו להכיל קבוצות אתניות אחרות החיות עמם".

אביי, מנהיגה הראשון של אתיופיה מקרב בני האורומו, עלה לשלטון ב-2018 על גלי מחאה אנטי-ממשלתית של בני עמו. עם זאת, גורמים לאומניים חשים נבגדים על ידי ראש הממשלה, שהבטיח לקיים בחירות דמוקרטיות וחופשיות, וכמי שלא מגן על האינטרסים שלהם.

עוד בוואלה!

מלחמה או שלום: הקרב המשולש על הנילוס

לכתבה המלאה
הקמת סכר התחייה על נהר הנילוס הכחול, אתיופיה, 26 בספטמבר 2019. רויטרס
מצרים וסודאן חוששות. סכר "התחייה" על הנילוס הכחול/רויטרס

הבחירות שהיו אמורות להתקיים באוגוסט נדחו בשל מגיפת הקורונה, ושחרור אחיזת הברזל של השלטון הקודם הוביל למאבק כוחות על מוקדי הכוח וההשפעה. אביי, שזכה בפרס נובל לשלום בשנה שעברה על שהצליח לסיים את הסכסוך ארוך השנים עם אריתריאה השכנה, מואשם על ידי מתנגדיו בנקיטת טקטיקות דומות לאלו של קודמיו - שורת מנהיגי אופוזיציה בכירים נעצרו בחסות ההפגנות, בהם כמה ממבקריו הבולטים ביותר של ראש הממשלה.

אביי אמר כי רצח הזמר והאלימות שפרצה בעקבותיו הם חלק ממזימה לערער על יציבות המדינה. הוא קישר את האירועים למשבר אחר שעמו הוא מתמודד בימים אלו, התנגדותן של מצרים ושל סודאן לתחילת מילוי סכר "התחייה" המוקם על נהר הנילוס הכחול.

"הרצון בחדשות מתפרצות נועד להסיח את דעתה של ממשלת אתיופיה מהסכר", אמר אתמול אביי במהלך דיון בפרלמנט, מבלי לבסס את דבריו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully