וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהומות באתיופיה: מניין ההרוגים עלה ל-80, הצבא התפרס בבירה

2.7.2020 / 9:18

עשרות אזרחים נהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון במחוז אורומיה, ביתו של זמר המחאה שנרצח באדיס אבבה. בבירה, כנופיות חמושות תקפו תושבים ממוצא אתני אחר, והחשש הוא שההלוויה תוביל להחרפה באלימות המאיימת על שלטונו של ראש הממשלה. "אני כועס, זה אוכל אותי מבפנים"

בווידאו: 52 הרוגים באתיופיה במהומות שפרצו בעקבות הריגת זמר מחאה/רויטרס

צבא אתיופיה נפרס אתמול בבירה אדיס אבבה, בזמן שכנופיות חמושות שוטטו בשכונות במהלך היום השני למהומות שגבו את חייהם של לפחות 80 בני אדם והעמיקו את הפילוג הפוליטי במחוז הבית של ראש הממשלה אביי אחמד.

ההפגנות פרצו בעקבות ההתנקשות בחייו של המוזיקאי הפופולרי הצ'אלו הונדסה ביום שני בערב, והן התפשטו מאדיס אבבה למחוז אורומיה המקיף את היער.

ההרג נכנס לתוך הזעם בן עשרות השנים של האורומו, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה, על הדרתם ההיסטורית מהשלטון.

"אני כועס. זה אוכל אותי בפנים", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס אישטו אלמו, אחד המפגינים, כשצמיגים בערו מאחוריו ברחוב. קולות ירי נשמעו בשכונות רבות וכנופיות חמושות במצ'טות ומוטות שוטטו ברחובות.

עשן מיתמר בשמי אדיס אבבה, בירת אתיופיה, במהלך מהומות שפרצו אחרי רצח זמר פופולרי, 30 ביוני 2020. רויטרס
עשן מיתמר בשמי אדיס אבבה, בירת אתיופיה, במהלך מהומות שפרצו אחרי רצח זמר פופולרי/רויטרס

שישה אנשים סיפרו כי היו עדים לתקיפות של צעירים בני האורומו נגד בני קבוצות אתניות אחרות בעיר, כשכל הצדדים התעמתו גם עם המשטרה.

"קיימנו פגישה עם הקהילה, ואמרו לנו להתחמש בכל מה שיש לנו, כולל מצ'טות ומוטות. אנחנו כבר לא סומכים על המשטרה שתגן עלינו, ולכן עלינו להיערך, "אמר אחד התושבים באדיס אבבה, שכמו אחרים שהתראיינו ביקש שלא להזדהות מחשש לחייו.

משפחה אחת, ממוצא אורומו, סיפרה כי חמושים ניסו לפרוץ למתחם המגורים שלהם. המשטרה הגיבה, אך אמרו שהם לא יכולים להישאר - הם קיבלו יותר מדי פניות אחרות. שלושה עדים אמרו כי הצבא נפרס באזורים מסוימים בעיר. אחד מהם סיפר על רחוב עמוס בסלעים שמפגינים השליכו על המשטרה בעת מחאתם נגד האורומו.

תושבים רבים חוששים שהלוויית הזמר, שאמורה להיערך מחר בעיר הולדתו אמבו, עלולה להצית עוד אלימות.

עוד בוואלה!

רצח של זמר מפורסם הצית מהומות אתניות ברחבי אתיופיה

לכתבה המלאה

"כוחות הביטחון פלשו לעיר שלנו, אנחנו לא יכולים לצאת להתאבל. שום כלי רכב לא מסתובב בעיר פרט לסיורים של כוחות הביטחון החמושים במקלעים", אמרה צ'אלה הונדה, סטודנטית בת 27, לסוכנות הידיעות רויטרס בשיחת טלפון מאמבו, שנמצאת כמאה ק"מ מערבית לאדיס אבבה. "כוחות הביטחון לוחצים על הפצע שלנו".

פרופסור אוול אלו, מאוניברסיטת קיל בבריטניה, אמר כי ההתלבטות היכן לקבור את הזמר חושפת את המתיחות הפוליטית שעוררה את המחאה.

"זה מאוד נפיץ. האורומו טוענים שהעיר (אדיס) היא שלהם, מכיוון שהיא שוכנת במלואה במדינה האזורית אורומו", אמר. עם זאת, הבירה נמצאת תחת שליטה פדרלית ולא מחוזית.

עשרות הרוגים

מפקד המשטרה המחוזית, בדסה מרדסה, אמר לתאגיד השידור האתיופי כי בין יותר מ-80 ההרוגים שנרשמו בעימותים באורומיה ביום שלישי היו 78 אזרחים ושלושה מאנשי כוחות הביטחון.

שוטר נהרג גם באדיס אבבה, ושלושה פיצוצים בעיר גרמו למספר לא ידוע של הרוגים.

הטלוויזיה הרשמית דיווחה על מעצרו של העיתונאי והפעיל הבולט אסקינדר נגה, אסיר פוליטי לשעבר שמנהל קבוצת לחץ המתנגדת למה שהיא מתארת כניסיונות של האורומו לשלוט בבירה. המחלוקת על אדיס הציתה שלוש שנים של הפגנות רחוב עקובות מדם, שהובילו להתפטרות ראש הממשלה הקודם ולמינויו של אביי ב-2018. המוזיקה של הצ'אלו הייתה הפסקול של דור שלם מקרב האורומו, שהוביל את ההפגנות.

נקודת חיכוך פוטנציאלית נוספת היא מעצריהם של מנהיג האופוזיציה בקלה גרבה ושל איל התקשורת ג'וואר מוחמד ביום שלישי - שניהם אורומו. איל התקשורת והזמר הפכו ביקורתיים יותר כלפי ראש הממשלה בחודשים האחרונים, וחלק מהפעילים מאשימים את ראש הממשלה, שזכה בשנה שעברה בפרס נובל לשלום, בדיכוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully