וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ על סכר הנילוס באתיופיה במבוי סתום: "המצב חמור מאוד"

18.6.2020 / 12:44

סבב שיחות נוסף בין סודאן, מצרים ואתיופיה נגמר ללא תוצאות של ממש, לאור המחלוקות על ההיבטים החוקיים של "סכר התחיה" שבונה אדיס אבבה. בחרטום ובקהיר חוששים מיבוש מקורות המים שלהם. בארה"ב קראו להגיע להסכם, אך באתיופיה מאשימים את ממשל טראמפ בהתייצבות לצד מצרים

צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

השיחות המשולשות על הקמת הסכר הענק בנהר הנילוס לא הובילו לפתרון המחלוקות - כך הודיעה אתמול (רביעי) סודאן, אחרי סבב שיחות נוסף עם אתיופיה, בשטחה מוקם סכר "התחייה הגדול", ועם מצרים. באדיס אבבה רואים במיזם כזה שיהפוך אותה ליצואנית אנרגיה גדולה ויוציא מיליוני אזרחים מהעוני, בעוד שבקהיר חוששים מפגיעה בחלקה המשמעותי בנהר אם הסכר יתמלא מהר מדי.

סודאן נותרה באמצע בין שתי שכנותיה. היא תרוויח מהסכר שמוקם על הנילוס הכחול, כולל בגישה לחשמל זול ולהפחתת השיטפונות, אולם היא העלתה חששות לגבי התפעול והבטיחות של הסכר והיא חרדה לפגיעה בסכריה שלה.

השיחות חודשו ב-9 ביוני בשיחת וידאו, אחרי חודשים של מבוי סתום. בתור משקיפים מהצד, השתתפו בשיחות גם גורמים מארצות הברית, מהאיחוד האירופי ומדרום אפריקה, הנשיאה התורנית של האיחוד האפריקני.

הקמת סכר התחייה על נהר הנילוס הכחול, אתיופיה, 26 בספטמבר 2019. רויטרס
מצרים וסודאן נגד אתיופיה. עבודות להקמת הסכר, בשנה שעברה/רויטרס

שרי ההשקיה של סודאן ושל אתיופיה אמרו כי בעוד שנפתרו מרבית הסוגיות הטכניות, המחלוקת סביב "העקרונות החוקיים" נותרו על כנן. היא הופנתה למנהיגי שלוש המדינות, אך לא נקבע תאריך לחידוש השיחות.

"צריך להיחתם הסכם לפני תחילת מילוי הסכר", אמר השר הסודאני יאסר עבאס. "אין פתרון, אלא משא ומתן". לדבריו, חרטום רוצה להבטיח שהמים שישוחררו מהסכר יהיו בתיאום עם רמות המים בסכר שלה, שנמצא כמאה ק"מ משם. מקבילו האתיופי אמר כי באדיס אבבה רוצים ערבויות לכך שתישמר זכותה על הנילוס הכחול.

השר הסודאני אמר כי הוא ומצרים התנגדו לניסיונות של אתיופיה לכלול סעיפים על חלוקת מים והסכמים ישנים על הנילוס בהסכם על סכר התחיה. הישאם עבדאללה, מצוות המשא ומתן הסודאני, אמר כי אתיופיה נסוגה מההסכמה שהשיחות שהתקיימו בחסות ארצות הברית יהיו "מחייבות חוקית", ועתה דורשת שניתן יהיה לשנות או לבטל אותן. "זה מצב חמור מאוד", אמר.

שר ההשקיה של מצרים, מוחמד עבד אל-עטי, אמר בהצהרה כי השיחות השיגו התקדמות "מועטה" והסתיימו אחרי שאתיופיה דחתה את ההצעה להושיב את ראשי הממשלה של שלוש המדינות בניסיון לפתור את העימות.

הסכר שבונה אתיופיה על גדות נהר הנילוס. AP
ארה"ב קראה לאתיופיה להגיע להסכם/AP

מצרים קיבלה את חלק הארי ממי הנילוס תחת הסכמים מלפני עשרות שנים, מהתקופה הקולוניאליסטית הבריטית. מקורם של 85% ממי הנילוס הם מהנילוס הכחול שבאתיופיה, אחד משני היובלים העיקריים של הנילוס.

אתיופיה רוצה להתחיל למלא את המאגר העצום של הסכר בשבועות הקרובים, אולם מצרים חוששת שזה יקרה מהר מדי, וללא הסכם כמות מי הנילוס העומדת לרשות מצרים עלולה להצטמצם משמעותית. שתי המדינות הבהירו בעבר כי הן עשויות לנקוט צעדים שונים לשמירה על האינטרסים שלהן אם המשא ומתן ייכשל, ומומחים חוששים כי התמוטטותו עלולה להצית מלחמה.

שלוש המדינות היו אמורות להגיע בפברואר להסכם שגובש בחסות ארצות הברית והבנק העולמי, אולם אתיופיה החרימה את שיחות החתימה והאשימה את ממשל טראמפ בצידוד במצרים.

"257 מיליון תושבים במזרח אפריקה סומכים על אתיופיה שתפגין מנהיגות חזקה, מה שאומר ביצוע עסקה הוגנת. הסוגיות הטכניות נפתרו - הגיע הזמן להגיע להסכם על הסכר לפני שימולא במי נהר הנילוס", נכתב בטוויטר של המועצה לביטחון לאומי של ארצות הברית.

שר החוץ של מצרים, סמאח שוכרי, אמר השבוע כי מצרים תעלה את המחלוקת למועצת הביטחון של האו"ם כדי למנוע מאתיופיה לנקוט צעדים חד-צדדיים, בהתייחסותו למילוי הסכר ללא הסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully