וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה או שלום: הקרב המשולש על הנילוס

הנהר הארוך ביותר באפריקה הוא עורק החיים של מצרים, סודאן ואתיופיה. האחרונה מקימה את סכר הרנסאנס, ומזהירה ש"שום כוח" לא יעצור אותה מלבנות אותו. ארה"ב מנסה לתווך, וסיסי ממליץ לאתיופיה להירגע: "אנחנו לא רוצים להתרברב על העוצמה שלנו"

טיול במצרים/צילום: זיו ריינשטיין, עריכה: נועה לוי

מצרים, אתיופיה וסודאן מצויות במחלוקת סביב בניית סכר חדש בנהר הנילוס, ונציגיהן ייפגשו בחודש הבא בארצות הברית בניסיון להגיע לפתרון. סכר הרנסנס הגדול שבונה אתיופיה מאז 2011 מדאיג במיוחד את מצרים, ש-85% מאספקת המים שלה מגיעים מהנהר. במרכז המחלוקת עומד פרק הזמן שבמהלכו תמלא אדיס אבבה את הסכר - היא רוצה לעשות זאת בהקדם האפשרי, אבל קהיר רוצה להאריך את לוח הזמנים, מחשש שהמיזם יאפשר לאתיופיה לשלוט בזרם הנהר הארוך ביותר אפריקה.

באוקטובר האחרון איים ראש ממשלת אתיופיה, אביי אחמד, כי "שום כוח" לא יוכל לעצור את בניית הסכר, שעלותו נאמדת בחמישה מיליארד דולר. איומיו של אביי הגיעו דווקא אחרי שזכה בפרס נובל לשלום, על סיום העימות עם אריתריאה השכנה וקידום הרפורמות הדמוקרטיות. מנגד, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אמר כי סכסוך הוא אינו התשובה לפתרון המשבר.

סכר הרנסאנס הגדול באתיופיה 28 יוני 2016. AP
85% מאספקת המים של מצרים מגיעה מהנילוס. העבודות על בניית הסכר/AP

"אנחנו לא רוצים להתרברב על העוצמה שלנו, אבל אתם הולכים לגייס מיליון אנשים או שאתם הולכים לבנות סכר", אמר הנשיא לכתבים בשארם א-שייח. "אנחנו לא צריכים לבזבז את המשאבים שלנו על סכסוכים ועל מלחמות שעולים מיליונים. במקום זאת, צריך להשתמש בכסף לפיתוח האזרחים והמדינות שלנו".

בחודש הבא, אמורים להיפגש שרים משלוש המדינות האלו בארצות הברית, לסבב שיחות אחרון. מאז ששר האוצר של ארצות הברית סטיב מנוצ'ין התערב במשבר בחודש שעבר, צוותים טכניים ממצרים, מאתיופיה ומסודאן כבר נפגשו.

(עדכון ראשון: 17:12)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully