וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי לא להרגיז את ארדואן, טראמפ לא מכיר בהרג הארמנים כרצח עם

17.12.2019 / 21:17

מחלקת המדינה הבהירה בהודעה קצרה כי נשיא ארה"ב לא שינה את המדיניות הרשמית של וושינגטון בנושא. טורקיה זעמה על הקונגרס שהכיר בהרג כמיליון ארמנים במלחמת העולם ה-1 כרצח עם, והזהירה מפגיעה ביחסים

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לא רואה בהרג הארמנים על ידי האימפריה העות'מאנית רצח עם - כך הודיעה היום (שלישי) מחלקת המדינה, אחרי שהסנאט אישר בשבוע שעבר הכרה בהרג ההמוני של כמיליון ארמנים כרצח עם, למורת רוחה של טורקיה. בית הנבחרים העביר הצעה דומה לפני כן, אך הממשל, בהחלטה שצפויה לרצות את נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, הבהיר כי אין שינוי רשמי במדיניות שלו ביחס לנושא.

דוברת מחלקת המדינה, מורגן אורטגוס, הפנתה בהצהרה בת שני משפטים לדבריו של טראמפ על הרג הארמנים מאפריל האחרון. ב-24 באפריל ציין הנשיא את יום הזיכרון לרצח הארמנים בהוקרת "זכרם של אלו שסבלו באחד ממעשי הזוועות ההמוניות הגרועים ביותר במאה ה-20". עם זאת, הוא לא השתמש במונח "רצח עם", בהתאם למדיניות האמריקנית המסורתית.

ההחלטה של הקונגרס להכיר בהרג הארמנים כרצח עם הגיעה לאחר שוועדה בסנאט תמכה בהטלת סנקציות על טורקיה, בעלת בריתה של ארצות הברית בנאט"ו, בשל מתקפה נגד הכורדים בסוריה ורכישת מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400.

נשיא ארה"ב טראמפ, נשיא טורקיה ארדואן ומנהיגים אחרים בסיום פסגת נאט"ו בלונדון, 4 בדצמבר 2019. רויטרס
הסירוב להכיר בהרג כרצח עם ירצה את טורקיה. ארדואן וטראמפ בפסגת נאט"ו, החודש/רויטרס

הקונגרס, באחד משיתופי הפעולה היחידים בין הדמוקרטים לרפובליקנים, מנסה לאלץ את טראמפ להפעיל יד קשה יותר נגד ארדואן, שבחודש שעבר זכה לתשבוחות ממנו על כך שהוא "עושה עבודה נפלאה עבור העם הטורקי".

ההחלטות האחרונות שקיבלו המחוקקים האמריקנים נתקלו בכעס רב באנקרה, ודובר של ארדואן אמר כי הן "מסכנות את עתיד היחסים הבילטרליים" בין המדינות. אחרי החלטת הסנאט, אמרו במשרד החוץ של טורקיה כי זו "דוגמה מבישה לפוליטיזציה של ההיסטוריה. עם זאת, אלו שמנצלים את ההיסטוריה למטרות פוליטיות לעולם לא ישיגו את מטרותיהם".

עוד בוואלה!

הסנאט האמריקני החליט פה אחד: הרג מיליון וחצי הארמנים ב-1915 יוכר כרצח עם

לכתבה המלאה
טקס זיכרון לרצח העם הארמני מול שגרירות טורקיה, לבנון, 23 באפריל 2016. רויטרס
"דוגמה מבישה לפוליטיזציה של ההיסטוריה". טקס זיכרון לרצח העם הארמני/רויטרס

בתגובה להחלטת הקונגרס האמריקני להכיר בהרג הארמנים כרצח העם ולהטלת הסנקציות, ארדואן איים שלשום לעצור את הפעילות בבסיס האווירי באינג'רליק, שבו שמורים ראשי קרב גרעיניים אמריקניים. בריאיון לערוץ הטלוויזיה הטורקי "האבר", הזהיר הנשיא הטורקי כי "אם הכרחי שננקוט צעד כזה, כמובן שיש לנו את הסמכות לסגור את אינג'רליק במידת הצורך".

ארודאן ציין כי הוא עשוי גם לסגור את בסיס המכ"ם בקורצ'יק. "אם הם מאיימים עלינו ביישום הסנקציות הללו, כמובן שנגיב", אמר.

מחלוקת היסטורית

הסנאט האמריקני החליט על ההכרה בהרג של יותר ממיליון ארמנים כרצח עם בין השנים 1915-1923. לטענת הארמנים, עד מיליון וחצי בני אדם נרצחו במלחמת העולם הראשונה על ידי חיילי האימפריה העות'מאנית. טורקיה אמנם מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בשטחי האימפריה העות'מאנית נהרגו בקרבות עם כוחות עות'מאניים, במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא מכחישה כי היה זה הרג שיטתי שמהווה רצח עם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully