וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשר השתיקה נשבר: האפיפיור מסיר את מעטה הסודיות על ניצול מיני בכנסייה

17.12.2019 / 18:40

בעקבות פרשיות ניצול מיני של נערים בכנסייה הקתולית, הודיע פרנציסקוס על שורת שינויים בדרך שבה מתמודדים בכנסייה עם התופעה. בין היתר, בוטלה "הסודיות האפיפיורית", ששימשה לחיפוי על בכירים שעברו עבירות. קורבנות ממקרי העבר בירכו על המהלך: "שינוי אמיתי וחיובי"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

האפיפיור פרנציסקוס הכריז היום (שלישי) על שורת שינויים בדרך שבה הכנסייה הקתולית מתמודדת עם מקרי ניצול מיני של נערים, כשהוא מבטל את "הסודיות האפיפיורית" שכיסה עליהם בעבר.

שני המסמכים שפרסם האפיפיור מגבים את המדיניות המונהגת בכמה מדינות, במיוחד בארצות הברית, כמו דיווח על חשד לתקיפות מיניות לרשויות האזרחיות, כפי שהחוק דורש. המסמכים, שמקבעים את הנהלים הללו כחוק אוניברסלי של הכנסייה, גם אוסרים להטיל חובת שתיקה על מי שמדווח על התעללות מינית או טוענים כי היו קורבן להתעללות כזאת.

"זו החלטה תקופתית", אמר ארכיבישוף צ'רלס סקיקלונה ממלטה והחוקר המנוסה ביותר של הוותיקן בתחום, בראיון לתחנת רדיו בוותיקן. הסרת "הסודיות האפיפיורית" בחקירות של פגיעות מיניות הייתה דרישה מרכזית של מנהיגי הכנסייה, כולל סקיקלונה והקרדינל הגרמני ריינהרד מרקס, בפסגה שנערכה בנושא בוותיקן בחודש פברואר האחרון.

האפיפיור פרנציסקוס, 17 בדצמבר 2019. רויטרס
נשבע לגלות אפס סובלנות כלפי עבריינים. האפיפיור פרנציסקוס/רויטרס

מנהיגי הכנסייה טענו כי הסודיות במקרים של התעללות מינית בקטינים הייתה מיושנת וכמה מהבכירים בכנסייה הסתתרו מאחוריה במקום לשתף פעולה עם הרשויות. סקיקלונה אמר כי ההוראות החדשות פותחות דרכים לתקשר עם קורבנות ולשתף פעולה עם המדינה.

"סמכויות שיפוט מסוימות היו מצטטות בקלות את הסודיות הזו. כדי לומר שהם לא היו יכולים, או שהם לא היו מורשים לשתף מידע עם רשויות המדינה או עם הקורבנות", אמר סקיקלונה. "עכשיו המכשול הזה, אם אפשר לקרוא לזה ככה, הוסר. אז הסודיות האפיפיורית אינה יכולה להיות תירוץ". אחד המסמכים גם מגדיר תמונות של אנשים מתחת לגיל 18, ככאלו שיכולות להיחשב לפורנוגרפיה של ילדים "למטרות סיפוק מיני, בכל אמצעי טכנולוגי או אחר".

עוד בוואלה!

פגיעה במסורת או עייפות? על האפיפיור, המאמינים ונשיקות הטבעת

לכתבה המלאה
מפגינים דורשים לדעת מה עלה בגורל הנערה עמנואלה אורלנדי, הוותיקן, 2012. AP
הפגנה נגד התעללויות מיניות בקריית הוותיקן/AP

עורכי דין של כמה מקורבנות ההתעללות המינית בכנסייה במהלך השנים בירכו על המהלך, ואמרו כי הוא אמנם היה אמור לקרות מזמן, אך כעת יש ליישם אותו באופן נרחב. מארי קולינס, שכומר התעלל בה מינית בילדותה באירלנד, והתפטרה בתסכול מוועדת האפיפיור בגלל מה שהיא ראתה כרדיפה של הוותיקן, בירכה על השינויים שעליהם הכריז האפיפיור. היא כתבה בטוויטר כי מדובר ב"חדשות מצוינות. סוף סוף שינוי אמיתי וחיובי".

אן בארט-דויל, מנהלת שותפה בחברה שמתעדת מקרי התעללות בארצות הברית, אמרה שהאפיפיור נקט ב"צעד מאוחר ונדרש באופן נואש", אך סייגה כי השפעת הצעד הזה תיקבע על פי מידת השימוש בו.
בשנה שעברה גזר בית משפט בוותיקן חמש שנות מאסר על כומר קתולי, בגין החזקת פורנוגרפיית ילדים בזמן ששהה בארצות הברית כדיפלומט. ביום שלישי שעבר, קיבל האפיפיור את התפטרותו של הארכיבישוף לואיג'י ונטורה, שגריר הכס הקדוש בצרפת, שהואשם בהטרדה מינית.

"צעד מאוחר ונדרש באופן נואש"

השינויים שעליהם הכריז האפיפיור מגיעים על רקע שערוריות ושמועות רבות של התעללות מינית בילדים על ידי כמרים, שמהן נפגעה הכנסייה הקתולית בעשרים השנים האחרונות. פרנציסקוס נשבע לגלות אפס סובלנות כלפי עבריינים, אולם קורבנות ההתעללות רוצים שהוא יעשה יותר ושגם הבישופים שכביכול חיפו על התעללויות מיניות יאלצו לתת דין וחשבון.

שני המסמכים שפרסם האפיפיור משכתבים חלקים מהחוק הקנוני של הכנסייה, צעד שבסמכותו של האפיפיור לעשות כדי לעדכן את חוקי הכנסייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully