וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת הצביעה נגד הקמת ועדת חקירה לניגודי עניינים של שופטי העליון

למרות שיו"ר הקואליציה הודיע כי הליכוד יתמוך בדרישת ח"כ סמוטריץ' להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לניגודי עניינים של שופטי העליון, לפחות 13 ח"כים מהמפלגה נעדרו מההצבעה, בהם גם נתניהו. ש"ס תמכו בהצעה וישראל ביתנו התנגדו. ניסנקורן: "זו הפרת ההסכם הקואליציוני"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: איתי עמרם

מליאת הכנסת הפילה היום (רביעי) את ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגודי העניינים של שופטי העליון, ברוב של 54 מתנגדים מול 43 תומכים. ההצעה גררה משבר בקואליציה, משום שכחול לבן התנגדה נחרצות למהלך, בעוד יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הצהיר שהליכוד יצביע בעד ההצעה, שאותה העלה ח"כ בצלאל סמוטריץ' מימינה. בכחול לבן טענו כי מדובר בהפרה של ההסכם הקואליציוני, והוסיפו כי מדובר ב"הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה".

למרות הצהרת התמיכה של הליכוד, 13 חברי כנסת מהמפלגה, בהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נעדרו מההצבעה. לאחר שההצעה נפלה, בירך על כך שר המשפטים אבי ניסנקורן, ואמר כי ‏"כל עוד אני שר המשפטים, שלטון החוק לא ייפגע ומערכת המשפט תפעל בעצמאות מלאה למען כל אזרח במדינת ישראל. נקודה". במהלך הדיון, אמר ניסנקורן כי הוא "מתבייש בהצעה של ח"כ סמוטריץ'".

הוא המשיך בנאומו, ואמר כי הוא "מתבייש בימינה שתומכת בהצעה הזו, ומתבייש בליכוד שנכנעים לימינה". הוא הוסיף כי הוא "יש לנו מבחן לדמוקרטיה הישראלית ולשלטון החוק. מה שעושה הליכוד זו הפרה בוטה של ההסכם הקואליציוני, הפרה בוטה של מערך יחסי העבודה של הממשלה".

מיקי זוהר, איציק שמולי ואבי ניסנקורן בדיון במליאת הכנסת, 8 ביולי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
מיקי זוהר, איציק שמולי ואבי ניסנקורן בדיון במליאת הכנסת, היום/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ניסנקורן תהה בהמשך דבריו, "ממתי כנסת ישראל היא הגורם שיאיים על השופטים? יש לנו סיטואציה שהיא בהחלט משבר בקואליציה". לדבריו, "מה שקורה פה, לא יעלה על הדעת. אני קורא לכל חברי הכנסת - אתם בעד דמוקרטיה, בעד זכויות אזרח או בעד דיקטטורה". הוא הסביר כי "אנחנו נכנסנו לקואליציה הזו, שילמנו מחירים על כך ולצערי מה שאנחנו רואים מתוך הקואליציה זה שמה שמעניין אותם זה איך פוגעים בשופטים ובמערכת המשפט".

לאחר הפלת הצעתו, תקף ח"כ בצלאל סמוטריץ' את ההחלטה, ואמר כי "נפל דבר בישראל, קואליציית ליברמן-טיבי-יזבאק-לפיד ובורחי הליכוד חברו יחד לבצר את כוחו של בג"ץ על חשבון אור השמש וניקיון הכפיים של השופטים. אור השמש מחטא, הם בחרו להשאיר את מדינת ישראל בחושך".

הוא הוסיף כי "לא רמיסת הזהות היהודית, לא המסתננים, לא הפגיעה בביטחון ישראל מעניינים אותם. רק ביצור מעמדו של בג"ץ והרצון שלהם, כל אחד מסיבותיו, להיות יקירי מערכת המשפט ולא להרגיז אותה חלילה. יום עצוב למדינת ישראל. ידע הציבור ויבוא חשבון".

עוד בוואלה!

הקורונה חיברה בין נתניהו וגנץ. עכשיו היא תאלץ אותם ללמוד לחיות ביחד

לכתבה המלאה
טקס חילופי שרים במשרד התחבורה בירושלים 18 במאי 2020. ראובן קסטרו
"יום עצוב למדינת ישראל". ח"כ סמוטריץ'/ראובן קסטרו

זמן קצר לפני החלטת הליכוד לתמוך במהלך, ראש הממשלה נתניהו כינס בלשכתו בכנסת את יו"ר הכנסת יריב לוין, יו"ר הקואליציה זוהר ויו"ר דגל התורה משה גפני. לפי גורם פוליטי, בפגישה עברו הנוכחים על ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן, "וכשראו שאין בו כל סעיף שאוסר הקמת ועדת חקירה על שופטים", החליטו לאפשר את התמיכה בכך במליאה.

עם זאת, מלבד נתניהו, מההצבעה בכנסת נעדרו ח"כים רבים מהליכוד, בהם דוד ביטן, ניר ברקת, מירי רגב, טלי פלוסקוב, יובל שטייניץ, יפעת שאשא ביטון, חיים כץ, ישראל כץ, עוזי דיין, אבי דיכטר, יולי אדלשטיין ואמיר אוחנה, השוהה בבידוד. בש"ס הצביעו בעד ההצעה, אך גם ח"כ משה ארבל וסגן השר איציק כהן נעדרו. ביהדות התורה הוחלט להעניק חופש הצבעה לח"כים בסוגיה. חברי הכנסת של ישראל ביתנו הצביעו נגד.

לפני הדיון הסוער, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ פרסם הודעה בה הביע התנגדות ליוזמה. "במקום לטפל במובטלים ובעצמאים - הליכוד מבקש לחקור את השופטים", כתב. "מי שמעדיף לחבל בדמוקרטיה במקום לעסוק בהצלת חיי אדם פוגע באזרחי ישראל. אני לא אאפשר זאת".

בכחול לבן אמרו כי "הצבעה בעד הקמת ועדת חקירה לשופטים היא הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית". זאת, לאחר שגנץ אמר אתמול במפגש סגור כי "הדבר היחיד שיפיל את הממשלה זה פגיעה בשלטון החוק". גורמים במפלגה הוסיפו היום כי אם הליכוד אכן יצביע בעד ההצעה - "המשמעות היא שהם החליטו ללכת לבחירות".

בתגובה לכחול לבן, אמר ח"כ זוהר כי "‏ההחלטה להצביע בעד ועדת החקירה לבדיקת ניגודי העניינים של השופטים נובעת אך ורק מהרצון שלנו לעמוד בציפיות של הבוחרים שלנו. הוא ציין כי "אין לנו רצון ללכת לבחירות. אני מקווה שתימצא הדרך ליישר את ההדורים עם כחול לבן. זהו צו השעה".

"הכרזת מלחמה נגד הדמוקרטיה הישראלית"

גם יו"ר הכנסת יריב לוין העניק גיבוי להצהרתו של ח"כ זוהר. "תמו הימים בהם הכנסת חששה לבקר את מערכת המשפט", אמר. "עצם הדיון שיתקיים היום במליאת הכנסת בהצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא ניגוד העניינים בבית המשפט העליון והתמיכה הבלתי מבוטלת שההצעה זוכה לה, הם שבירה של מחסום נוסף בדרך לביקורת פרלמנטרית אפקטיבית על הדברים הטעונים תיקון ברשות השופטת".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה התבטא אף הוא בעד ההלטה לתמוך בהצעה, וכתב בטוויטר כי שוחח הבוקר עם ראש הממשלה ויו"ר הקואליציה, וכי "לשמחתי דעתי התקבלה. תנועת הליכוד, התנועה הדמוקרטית בישראל, תצביע בעד. אמרתו של השופט ברנדייס: 'אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר' היא היא הגשמת הדמוקרטיה. ובנימה אישית - סוף סוף".

מנגד, שר החוץ גבי אשכנזי תקף בציוץ בחשבון הטוויטר שלו את יוזמתו של ח"כ סמוטריץ'. "החלטת הליכוד להצביע בעד ועדת חקירה לשופטים בישראל היא יריקה בפניה של הדמוקרטיה הישראלית ומערכת אכיפת החוק", כתב. "עבורנו זהו "דגל שחור" ולא נסכים למהלך כזה! אם רוצים כעת ועדות חקירה במקום להתמודד עם הקורונה ולעבוד עבור הציבור- ישנם רעיונות נוספים".

אבי ניסנקורן במליאת הכנסת, 17 ביוני 2020. דוברות הכנסת, אתר רשמי
"לא נאפשר זאת", השר ניסנקורן ויו"ר הכנסת לוין/אתר רשמי, דוברות הכנסת

גם שר הרווחה איציק שמולי תקף את היוזמה, ואמר כי "‏ועדת החקירה היחידה שצריכה לקום כאן היא על איך בעיצומו של המשבר הבריאותי, הכלכלי והחברתי הכי חמור שהיה כאן פוליטקאים עוסקים ברדיפת שופטים ושבויים באובססיה של הרס שלטון החוק".

בסיעת "דרך ארץ" (חברי הכנסת צבי האוזר ויועז הנדל) הסכימו עם הרעיון של סמוטריץ', אך התנגדו לעיתוי. "האופוזיציה מנסה להטריל את הקואליציה ולקחת את ישראל לבחירות בזמן משבר. לא ניתן לזה יד", הודיעו. "יש לנו כרגע רק מטרה אחת: לעצור את שרשרת ההדבקה ולהציל את המשק הישראלי מקריסה. הבקשה לבדוק ניגודי עניינים מוצדקת, אך זה לא הזמן ולא הדרך".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף טף הוא את ההצעה, ואמר כי "זו פגיעה אנושה בבית המשפט. כחול לבן שהתחייבה לשמור על שלטון החוק נותנת שוב לנתניהו לרמוס את בתי המשפט ברגל גסה. ניסנקורן, גנץ ואשכנזי שותפים בחופש ההצבעה לביזיון הזה".

סמוטריץ': "יחס מזלזל של השופטים לניגודי העניינים שלהם"

בבקשה של סמוטריץ' נכתב כי "בשבועות האחרונים התפרסמו רצף תחקירים עיתונאיים המגלים מציאות שאינה מתקבלת על הדעת של ניגודי עניינים קשים אצל שופטי בית המשפט העליון, היושבים בדין בתיקים של בעלי דין או עורכי דין שיש להם זיקה אליהם". עוד נכתב כי "מה שמטריד עוד יותר מהתחקירים עצמם הן תשובות השופטים המקוממות, המלמדות על חוסר הבנה, שלא לומר התכחשות, לבעייתיות הרבה הכרוכה בכך, ועל חוסר נכונות לתקן את המעוות".

בדרישתו להקמת הוועדה אמר סמוטריץ' כי "עולה מהתחקירים היחס המזלזל של השופטים לרשימת המניעויות שלהם, החוסר בכללי מניעויות למניעת ניגודי עניינים, העדר פיקוח ובקרה, הוספה ומחיקה של בעלי ניגודי עניינים מרשימת המניעויות לפי העת והשעה, תוך התעלמות מוחלטת מחשש הטיית הדין והפגיעה הקשה באמון הציבור במערכת המשפט. משכך הם פני הדברים, ומתוקף תפקידה של הכנסת לבקר את פעולות הרשות המבצעת והרשות השופטת, נדרשת הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא".

הוועדה תידרש לבחון לעומק את ניגודי העניינים האמורים, האם ניגודי העניינים קיימים בבית המשפט העליון לבדו, או שמא פשה הנגע בערכאות הנמוכות יותר, האם קיימים ניגודי עניינים נוספים במערכת המשפטית שטרם נחשפו לציבור ועלולים להגדיל את הפגיעה באמון הציבור במערכת המשפטית, ולבסוף לגבש את התיקונים המערכתיים הנדרשים בעניין ואת אמות המידה למניעת ניגודי עניינים במערכת המשפט, לרבות באמצעות חקיקה".

(עדכון ראשון: 12:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully