וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וגנץ דנו פעם נוספת בנושא התקציב: לא הושגו סיכומים

7.7.2020 / 23:30

ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי לא הסכימו על התקציב וקבעו דיון המשך. בכחול לבן מסכימים לתמוך בתקציב חד שנתי בניגוד להסכם הקואליציוני, אך דורשים להעביר תקציב מידי שייתן מענה לעצמאים ולמובטלים. שר הרווחה שמולי פרסם את עיקרי התוכנית הכלכלית שגיבש עם גנץ

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ נפגשו אמש (שלישי) לדיון נוסף במחלוקת על העברת התקציב. הפגישה הסתיימה מבלי שהושגו סיכומים והוחלט לקבוע דיון המשך. בשיחות אמש הסכימו בכחול לבן לתמוך בתקציב חד-שנתי, בניגוד להסכם הקואליציוני, אך דרשו להעביר את התקציב מיידית, באופן שייתן מענה לעצמאים ולמובטלים שנפגעו במשבר הקורונה.

בנוסף לכך, בכחול לבן דרשו שלצד התקציב החד שנתי יאושרו גם תכניות ארוכות טווח, שיתנו יציבות למשק. במקביל לדיון הכלכלי, גנץ ונתניהו מנהלים גם שיח פוליטי, שכן המשמעות של הסכמת כחול לבן להעברת תקציב חד-שנתי היא פתיחה של ההסכם הקואליציוני, שבו נקבע במפורש שהממשלה תעביר תקציב דו-שנתי.

הבוקר פרסם שר העבודה והרווחה איציק שמולי בפוסט בפייסבוק את התכנית "חיסון כלכלי" שלטענתו "יוצאת לדרך". לדברי השר שמולי התוכנית גובשה יחד עם גנץ במטרה להעניק רשת ביטחון כלכלית למאות אלפי ישראלים.

"גיבשנו תכנית מקיפה ומקצועית שתיתן מענה משמעותי לשכירים, לבעלי עסקים ולגמלאים ולצד הבטחת הקיום שלהם - תסייע לחלץ את המשק מהמשבר דרך השקעה חשובה בהכשרות מקצועיות ותמיכה מאסיבית יותר בבעלי העסקים", כתב השר שמולי. עיקרי התוכנית שפרסם כוללים קרן פיצוי מיידית לעסקים שנפגעו, חבילות פיצוי ייחודיות לענפים שמושבתים, פטור מתשלום ארנונה לעסקים, תוכנית להכשרות מקצועיות תוך מתן דמי מחיה במהלך ההכשרה, דמי אבטלה לעצמאים, הארכת דמי האבטלה ומענקי בני ה-67 ומעלה לשכירים לשנה הקרובה, המשך מדיניות של אי קיזוז קצבאות קיום לאוכלוסיות מוחלשות והקפאת תשלומי המשכנתאות. לפי התוכנית ייבחן גם נושא הגדלת הלוואות לעסקים בערבות מוגדלת של המדינה.

מאחר שהעברת תקציב חד-שנתי תספק לנתניהו עוד נקודת יציאה לבחירות, בכחול לבן צפויים לדרוש ממנו ערובות פוליטיות לכך שההסכם הקואליציוני יקוים במלואו, למרות העברת התקציב קצר הטווח.

נתניהו וגנץ בישיבת הקבינט, 28 ביוני 2020. אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, פלאש 90
יגיעו להסכמות? נתניהו וגנץ/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי/פלאש 90

במקביל לדיונים, במשרד האוצר נערכים להבאת הצעה לתקציב חד-שנתי ל-2020 לאישור הממשלה כבר ביום ראשון הקרוב, כשעד כה בכחול לבן לא הסכימו לוותר על תקציב דו-שנתי לשנים 2020-2021. עם זאת, לאור המאבק המחריף בנזקים הכלכליים של נגיף הקורונה, בקואליציה העריכו עוד לפני השיחות כי בכחול לבן עשויים להתפשר ולהסכים להעברת תקציב חד-שנתי מוגבל, בתנאים מסויימים.

הדרישה המקורית להכנסת התקציב הדו-שנתי להסכם הקואליציוני היתה של הליכוד, אך אחרי הרכבת הממשלה שינה נתניהו את עמדתו המסורתית ובגיבוי הדרגים המקצועיים במשרד האוצר טען שבשל המאבק בקורונה יש להעביר קודם כל תקציב לכמה חודשים, ורק לאחר מכן להעביר את תקציב 2021.

עוד בוואלה!

הקורונה חיברה בין נתניהו וגנץ. עכשיו היא תאלץ אותם ללמוד לחיות ביחד

לכתבה המלאה

בכחול לבן התנגדו לשינוי בהסכם, וטענו בתחילה שיש להעביר תקציב דו-שנתי "נושם" עם רזרבות כלכליות לטיפול בנזקי הקורונה. מתחילת השבוע בכחול לבן החלו לאותת שיהיו מוכנים להתפשר ולהסכים לתקציב חד-שנתי.

לפני כשבועיים כתב גנץ בפייסבוק כי ההחלטה בין תקציב חד-שנתי לדו-שנתי היא "סוגיה מקצועית, וזו הדרך היחידה להסתכל עליה". הוא הבהיר כי "בניגוד לאמירות חסרות ביסוס של גורמים אינטרסנטים, לא אאפשר לסוגיה שמשפיעה על כל אחת ואחד במדינה להפוך לכלי פוליטי או עניין פרסונלי. את ההחלטה אקבל אך ורק לפי השאלה - מה טוב לאזרחי המדינה".

עדכון אחרון: 10:30, יום רביעי 08/07

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully