וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהליך מזורז: החוק לצמצום פיקוח הכנסת אושר במליאה

7.7.2020 / 4:24

הצעת החוק שקודמה בהליך בזק אושרה בקריאה שנייה ושלישית במהלך הלילה. בכך, יתאפשר לממשלה להטיל מגבלות חדשות במסגרת המאבק בהתפשטות הקורונה ללא אישור מהכנסת, למשך חודש. השר שמולי: "אם לא נלחץ על הבלם - נאבד שליטה". ח"כ לוי: "יום שחור"

צילום: ערוץ כנסת

(בוידאו: דיוני ועדת הקורונה על הגבלת האירועים, שלשום)

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את החוק שיצמצם את פיקוח הכנסת על מגבלות הקורונה, בתמיכה של 29 ח"כים ו-24 מתנגדים, ובתום דיון שנמשך משעות הערב אל תוך הלילה. הצעת החוק, שנחשפה בוואלה! NEWS, קודמה בהליך מזורז ונועדה לאפשר לממשלה לשנות את מספר המשתתפים באירועים, בהופעות, בבתי כנסת והתקהלויות נוספות - מבלי לקבל אישור מראש מהכנסת. זאת, למשך חודש ימים.

לאחר אישור ההצעה בקריאה ראשונה, נערך דיון קצר בוועדת הקורונה, ולאחר מכן הוא אושר סופית במליאה. על פי החוק, רק אחרי שהממשלה תאשר את מספר המשתתפים החדש - החלטה שתיכנס לתוקף באופן מידי - תהיה לוועדת הקורונה בכנסת סמכות לאשר את ההחלטה, לבטל אותה או להוסיף לה פרטים. אם הוועדה לא אישרה את הצו, הוא יובא לאישור מליאת הכנסת - שבכוחה לבטל אותו. על כל פנים, כדי שההחלטות הללו יישארו בתוקף, הן צריכות לקבל את אישור הכנסת בתוך שבוע.

החוק מאפשר מנגנון שכזה לממשלה רק למשך חודש, עד ה-6 באוגוסט. לפי גורמים בממשלה, הוא נועד לאפשר לוועדות בכנסת, בהן ועדת החוקה, לקדם את חוק הקורונה שאמור להחליף את כל תקנות שעת החירום למשך עשרה חודשים.

כינוס מליאת הכנסת 6 במאי 2020. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
הפיקוח יצומצם. מליאת הכנסת/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "מדינת ישראל מתמודדת בימים אלה עם גל שני של הקורונה. כיום, ישנם בישראל יותר מ-11 אלף חולים פעילים, ומספר המאובחנים החדשים מדי יום חצה את רף האלף, ושיעור החיוביים מבין כלל הבדיקות עולה מדי יום". עוד צוין כי "קיימת עלייה במספר החולים הקשים והמונשמים בישראל, ומספר החולים הקשים כיום גדול פי שניים ממספרם לפני שבוע. קצב ההכפלה של הנגיף עומד על 24 ימים לסך כל החולים מתחילת האירוע ושמונה עד עשרה ימים לחולים חדשים בכל יום".

על פי ההסבר, אם הקצב הנוכחי ימשיך - בעוד 24 ימים יהיו כ-8,000 חולים חדשים בכל יום, ובסך הכל יהיו קרוב ל-60 אלף חולים. "גם אם יישמרו בישראל שיעורי המאושפזים, החולים הקשים והמתים כמו בגל הראשון - מדובר באלפי מאושפזים, מאות חולים קשים ומאות מתים", נכתב. "מצב זה מחייב את הממשלה לנקוט צעדים מיידיים לצורך התמודדות עם התחלואה והתפשטות הנגיף". עו"ד רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הסביר בדיון בוועדה כי כל עיכוב של יום עלול להביא לאיבוד שליטה. לדבריו, הנגיף לא שומר שבת, ולא עובד רק בין שמונה לארבע.

עוד בוואלה!

הממשלה מקדמת חוק שיצמצם את פיקוח הכנסת על מגבלות הקורונה

לכתבה המלאה
ישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
ההחלטה תיכנס לתוקף מיד. אישור הכנסת - רק לאחר מכן. ישיבת ממשלה, מאי/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

לפי פרופ' סיגל סדצקי, נציגת משרד הבריאות בוועדת הקורונה, "מצב התחלואה מדרדר בצורה דרסטית, כולל החולים קשה והמונשמים. המצב מחייב החלטות אפילו חריפות יותר, ואנו באיחור מאוד גדול בהפסקת ההתקהלויות. חייבים להגן על הציבור, וההתקהלויות לסוגיהן הם מקור ההדבקה הגדול ביותר. ללא הגבלתן - לא נוכל לעצור את הנגיף. החמרת ההגבלות - היא כדי למנוע סגר".

"החוק מבטל את הצורך בקיום הכנסת"

שר העבודה והרווחה איציק שמולי, הביע תמיכה בהצעת החוק. "אם לא נלחץ עכשיו על הבלם - אנחנו עלולים בעוד שבועיים למצוא את עצמנו במצב של אובדן שליטה", אמר.

אולם, מנגד, באופוזיציה תקפו את המנגנון שהוצע בה. ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) זעם על אישור החוק בקריאה ראשונה. "זהו יום שחור לכנסת ישראל", אמר. "הוא מבטל את הצורך בקיום הכנסת".

מיקי לוי,מליאת הכנסת, 29 במאי 2019. ראובן קסטרו
לוי במליאת הכנסת, לפני כחודש/ראובן קסטרו

מוקדם יותר אתמול, הודיע יו"ר הכנסת יריב לוין כי החוק יעלה להצבעה במליאה. בדיון על היבטי החקיקה ועבודת הכנסת בצל המגיפה, עדכן לוין את ראשי הסיעות כי בכוונתו לקדם בהליך מהיר את החוק שיאפשר להטיל מגבלות ללא אישור מהכנסת, כפי שנחשף בוואלה! NEWS, ולהביא אותו עד לסוף היום להצבעה בשלוש קריאות.

מלשכת יו"ר הכנסת נמסר כי לוין כינס בלשכתו את ראשי הסיעות על מנת לסכם את הליכי קידום החקיקה דרושה למאבק בקורונה, וכן לגבש רעיונות לאופן תפקוד הכנסת במקרה של החמרה בתחלואה. לוין הסביר בישיבה כי "המאבק בקורונה הוא לא עניין של קואליציה ואופוזיציה, ובחוקים ובתקנות החיוניים לטיפול בקורונה שעליהם אין חילוקי דעות מהותיים, יש להגיע להבנות ולתוצאה שתיטיב במהרה עם כלל אזרחי ישראל".

יו"ר הכנסת יריב לוין בדיון במליאה, 20 במאי 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"המאבק בקורונה הוא לא עניין של קואליציה ואופוזיציה". לוין/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לפי הודעת לשכתו, לוין סיכם עם ראשי הסיעות כי ייעשה מאמץ "להגיע להבנות" ביחס לנוסח החוקים שיובאו להצבעה, ויאפשרו את אישורם ללא דחיות. כמו כן, סוכם כי ייעשה מאמץ משותף להשלים את חקיקת החוק העוסק בצווי הגבלות במישור הארצי - עוד היום, "תוך הבטחה כי כל צו ייכנס לתוקף מיידי והוועדה הרלוונטית בכנסת תקיים דיון ובחינת של הצו מיד לאחר מכן".

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) תקף את ההצעה, ואמר כי ילחם על מנת שלא תאושר. "הדיקטטור והדיקטטור הרזרבי רוצים להעביר בחקיקת בזק חוק שיתן לממשלה כוח לקבוע 'מגבלות', כלומר חוקים, ללא אישור הכנסת. אנחנו נלחם בהם עד הדקה האחרונה גם אם זה יהיה בשש בבוקר".

הקנסות על מסיכות יעלו, השוטר לא מחויב לחלק דוח

במהלך הישיבה, חלק מראשי הסיעות הביעו זעם על כך שהכנסת נדרשה לאשר את החלטת הממשלה להעלות את גובה הקנס על אי-עטיית מסיכה מ-200 ל-500 שקלים. לוין ביקש מהשר דוד אמסלם ומיו"ר הקואליציה מיקי זוהר לנסות לפעול מול הממשלה להורדת הקנס.

ההחלטה אושרה אתמול על ידי ועדת החוקה, אך עדיין דורשת את אישורה הסופי של מליאת הכנסת. כפי שפורסם בוואלה! NEWS, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המל"ל (המטה לביטחון לאומי) מאיר בן שבת מתנגדים להורדת גובה הקנס, חרף בקשת חברי הכנסת.

ביוזמת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, וכן ח"כ קארין אלהרר, לשוטר תהיה חובה להפעיל שיקול דעת אם לתת את הקנס או לא "בהתאם לנסיבות העניין". בנוסף לכך, יישאר המצב החוקי הקיים לפיו ניתן לשלם את הקנס בתוך 60 יום ולא כהצעת הממשלה - בתוך 45 יום.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה במשרד רה"מ, ירושלים 2 ביולי 2020. -, אתר רשמי
אמר שהוא מתכוון להעביר חוק שיאפשר לו להתגבר על הבירוקרטיה. נתניהו, בחמישי/אתר רשמי, -

ביום חמישי האחרון, במסיבת עיתונאים שקיים עם שר הבריאות, נתניהו הלין על הקשיים המשפטיים שמעכבים את הפעלת הפקחים והתקנות המגבילות את הציבור. "זה פשוט לא יאומן, אנחנו חייבים להעביר כל דבר לחקיקה", אמר ראש הממשלה. "בממשלת מעבר עשינו תקנות שעת חירום, אבל עכשיו כשיש ממשלה אנחנו חייבים ללכת לפי הכללים. היועץ המשפטי אומר לי שחייבים לתת את זמן החקיקה. לא מספיק שקבינט הקורונה ידון בנושאים, אלא חייבים לכנס את כל הממשלה".

נתניהו הוסיף כי הוא מתכוון להעביר חוק שיאפשר לו להתגבר על הבירוקרטיה. "זה נשמע כמעט קומי, וחייבו אותי לקיים דיון. יש מכשולים, אבל אנחנו מתגברים עליהם. אלה כללים ביורוקרטיים. אני מתכוון להעביר חוק קורונה שיאפשר לי להתגבר על כל הכללים הבירוקרטיים האלה", אמר.

(עדכון ראשון: 14:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully