וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייעוץ המשפטי של הכנסת מזהיר: חוק הקורונה מחליש את הפיקוח הפרלמנטרי

7.7.2020 / 10:59

לקראת המשך הדיונים על החוק המעניק לממשלה סמכות להגביל את הפעילות בתחומים שונים במסגרת המאבק בקורונה מבלי לקבל מראש את אישור הכנסת, חוות דעת שנשלחה לח"כים קובעת כי עליהם "לתת את הדעת" לכך. ועדת החוקה צפויה להשלים החודש את הכנת החוק לחקיקה

צילום: רוני כנפו

הייעוץ המשפטי בכנסת סבור כי "חוק הקורונה הגדול" מחליש את הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת על הממשלה - כך עולה מחוות דעת שנשלחה לחברי הכנסת לקראת המשך הדיונים היום (שלישי) על הצעת החוק בוועדת החוקה. החוק אמור להחליף למשך עשרה חודשים את כל מנגנון התקנות לשעת חירום לצורך הטלת מגבלות במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, ולהעניק לממשלה סמכויות מרחיקות לכת בהקשר זה.

בחוות-דעת של הייעוץ המשפטי בכנסת נכתב לחברי הכנסת כי עליהם לתת את הדעת "לחולשה היחסית של הפיקוח הפרלמנטרי", שתבוא כתוצאה מאישור החוק בנוסח שהציעה הממשלה. הדברים נכתבו בין היתר בהתייחסות לסעיפים שמאפשרים לממשלה לאשר צווים שיגבילו פעילות במגוון תחומי החיים בשל התפשטות נגיף הקורונה מבלי לקבל אישור מראש מהכנסת אלא רק בדיעבד. במסמך ציינו בייעוץ המשפטי כי הדברים צריכים להילקח בחשבון "תוך מתן משקל לחומרת המגבלות שהממשלה תוסמך לקבוע" אך מצד שני גם "לצורך של הממשלה בגמישות וביכולת פעולה מהירה".

המשטרה אוכפת את תקנות הקורונה מחוץ לאצטדיון הכדורגל בתל אביב, 20 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
אכיפת מגבלות הקורונה בתל אביב, לפני כשבועיים/דוברות משטרת ישראל

החוק המכונה "חוק המסגרת" או "חוק הקורונה הגדול" כולל בין היתר את ההכרזה על מצב חירום בשל הקורונה ואת סמכות הכנסת לבטלה, וכן את הסמכת הממשלה להתקין תקנות שניתן יהיה להגביל בהן בצורה משמעותית את פעילות המשק ללא אישור מראש מהכנסת בתחומים הבאים: הגבלת הפעילות במרחב הפרטי והציבורי, הגבלת פעילות במקומות עבודה ועסקים, הגבלת אירועים, הגבלת פעילות מוסדות חינוך ומסגרות רווחה והגבלת פעילות התחבורה הציבורית.

עוד בוואלה!

פיקוח על הממשלה והגבלות לזמן קצוב: מדריך לחוק הקורונה

לכתבה המלאה

בנוסף, בחוק מוצע כי ועדת שרים שתקבע הממשלה תוכל להכריז על חלק במדינה שתהיה בו התפשטות נרחבת של הנגיף כעל "אזור מוגבל" ולהטיל מגבלות חמורות על כניסה ויציאה ממנו. בחוק גם ייקבעו העבירות הפליליות בשל הפרת הוראות התקנות והעבירות המינהליות והקנסות שבצדן.

נוכח הנסיבות שנוצרו עם פקיעת התקנות לשעת חירום שהתקינה הממשלה להתמודדות עם הקורונה בתום שלושה חודשים, האריכה אותן הכנסת בשבועות האחרונים למספר שבועות במהלכם אמורה ועדת החוקה, בראשות ח"כ יעקב אשר, להשלים את החוק הגדול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully