וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האכיפה התחדשה: הכנסת אישרה את חידוש התקנות לשעת חירום

17.6.2020 / 6:00

המליאה אישרה ליישום מחדש של התקנות, שתוקפן פג לפני כיממה, ברוב של 10 תומכים ללא מתנגדים למשך 45 ימים. הוסר הסעיף המאפשר כניסה של שוטרים לבתים ללא צו. יו"ר ועדת החוקה: "זכויות אזרחים נרמסות תחת מצב החירום"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

מליאת הכנסת אישרה הערב (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המבקשת לחדש את התקנות לשעת החירום. התקנות, שאפשרו את אכיפת הנחיות הקורונה, הוארכו ל-45 ימים נוספים.

עם חידוש התקנות, הוסר מהצעת החוק הסעיף הנוגע לכניסת שוטר לבית ללא צו. כמו כן, הוסרו מהצעת החוק סעיפים שהטילו עונשי מאסר של חצי שנה במקרה של הפרת הוראות בידוד, ובמקום יינתנו קנסות בלבד.

אכיפת התקנות בפועל התחדשה בשעה 06:00 בבוקר, זאת לאחר שהופסקה לפני כיממה, אז פקע תוקף התקנות הקודמות. עשרה ח"כים תמכו, ללא מתנגדים. לאישור החוק במליאה קדם האישור בוועדת החוקה של הכנסת, במאמץ של סיעות האופוזיציה, יש עתיד, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת. בחלק גדול מהדיונים שנערכו היום לא השתתף אף חבר כנסת מהקואליציה מלבד יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר.

מחסום משטרת ישראל בצומת שפיה כביש 67, 9 באפריל 2020. שלומי גבאי
הסעיף המאפשר כניסת שוטר ללא צו - הוסר/שלומי גבאי

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר במליאה לפני אישור ההצעה כי בוצעו כלל הפעולות על מנת להביא לאיזון במסגרת החקיקה המתוקנת. "כשבאנו לאשר את התקנות האלה, היו קולות שאמרו שאין מגיפה וזה שום דבר", אמר. "אני לא רופא אבל הכתפיים שלנו צרות מדי כדי להכיל החלטה שלא לחדש את התקנות האלה. אבל מצד שני גם לא יכול להיות שזכויות אזרחים נרמסות תחת מצב חירום. זה צומת בעייתי".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) מתח ביקורת על היעדרותם של חברי הקואליציה והממשלה בדיונים על הצעת החוק. "התקנות פקעו אתמול בלילה, הממשלה שקמה בחסות הקורונה דנה אתמול בחוק הנורבגי אבל היום אף אחד מחברי הכנסת בקואליציה לא הגיע", אמר." אמרו שזה חוק משמעותי שהממשלה אומרת 'קורונה קורונה חייבים לקדם אותו'. זו הממשלה? זו התנהגותה? אין לי איך להגדיר את זה חוץ מחוסר אכפתיות של חברי הכנסת". לדבריו הצטרף ח"כ מיקי לוי, חבר מפלגתו שאמר כי "ללא חברי האופוזיציה, החוק שמקנה כלים לממשלת ישראל - לא היה עובר".

מליאת הכנסת, 28 בינואר 2020. ראובן קסטרו
עשרה תמכו. מליאת הכנסת/ראובן קסטרו

אישור התקנות לשעת חירום בא במקביל לקידום חוק סמכויות מיוחדות, המכונה גם "חוק הקורונה", שמסמיך את הממשלה להתמודד עם הנגיף במקום אותן תקנות. בשבוע שעבר אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את טיוטת חוק סמכויות מיוחדות, לאחר שנוספו לו כמה שינויים, בהם הקמת מנגנון פיקוח של הכנסת על פעולות הממשלה הנוגעות לחוק.

כמו כן, השרים אישרו תיקון ובו הבטחת פעילות הכנסת ובתי המשפט בשעת חירום ושמירה על זכות ההפגנה. החוק מטיל חובה על הממשלה לבחון את ההשלכות הכלכליות של צעדים שיינקטו בתקופת החירום. ההערכה היא כי הליכי החקיקה יימשכו עוד שבועות נוספים בטרם החוק יאושר.

בדיקות קורונה בבאר שבע (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
קידום החוק יימשך במקביל. מתחם בדיקות קורונה/ראובן קסטרו

בתוך כך, משרד הבריאות הודיע כי 258 בני אדם נדבקו בקורונה ביממה האחרונה. זהו המשך במגמת הגידול במניין הנדבקים בישראל, שמספרם כעת הוא 19,495 בני אדם. כמו כן, מתוך 3,744 החולים הפעילים, 29 מונשמים. מניין המתים מהנגיף הוא 302.

כמו כן, גם התחלואה במערכת החינוך מוסיפה לעלות. לפי נתוני משרד החינוך, עד כה נדבקו 627 תלמידים ומורים ונסגרו 168 מוסדות חינוך. בעקבות זאת, 21,807 עובדי הוראה ותלמידים נשלחו לבידוד.


(עדכון ראשון: 19:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully