וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבינט הקורונה הקפיא את החוק להסמכת שב"כ לעקוב אחר חולים

טל שלו, דנה ירקצי וקינן כהן, כתבנו לענייני תחבורה ותעופה

8.6.2020 / 18:02

חברי הקבינט הכריעו שלא להמשיך בקידום החוק בשלב זה, לאור התנגדות ראש שב"כ. במקביל, "חוק הקורונה", המעניק לממשלה סמכויות נרחבות, אושר לקראת הצבעה עליו בוועדת השרים לחקיקה. כלל ההקלות שתוכננו להיכנס לתוקף בימים הקרובים יוקפאו, להוציא פעילות אולמות האירועים

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

קבינט הקורונה אישר היום (שני) את חוק הקורונה שמסמיך את הממשלה להתמודד עם הנגיף במקום התקנות לשעת חירום ושמעניק לה סמכויות מרחיקות לכת, וקבע כי הסמכות להכרזה על מצב חירום תהיה בידי הממשלה כולה. החוק יעבור כעת לדיון והצבעה בוועדת שרים לחקיקה. במקביל, הוחלט בקבינט הקורונה, שהתכנס היום לישיבתו השנייה, להקפיא לבינתיים את הדיון בטיוטת החוק שמסמיך את שב"כ לעקוב ולאכן חולי בקורונה, לאחר שהתגלו בדיון אי הסכמות.

לדברי גורם המעורה בדיון, נציגי שב"כ העלו קשיים בנוגע לתהליך חקיקת חוק האיכונים באמצעות חקיקה ראשית, מחשש שהמידע ושיטות הפעולה שלו ייחשפו ויהיו נתונים לביקורת לאורך התהליך.מעבר לכך, ההחלטה התקבלה לאור התנגדותו של ראש שב"כ עצמו נדב ארגמן עצמו למעורבות הארגון באיכוני חולי בקורונה, והמליץ לעצור את השימוש באיכונים בשלב זה ולהחליפם באמצעים טכנולוגיים אחרים. שר החוץ גבי אשכנזי, ששימש יו"ר ועדת חוץ וביטחון שאישרה את תקנות איכוני שב"כ מלכתחילה, הביע עמדה דומה לזו של ראש שב"כ ואמר כי "במציאות הנוכחית אין שום צורך בהסמכת שב"כ להפעיל את הכלים שלו".

עם זאת, הוחלט בכל זאת לאשר את החוק בוועדת שרים לחקיקה מבלי להמשיך בקידום החקיקה בכנסת ולשמור אותו מוכן למקרה שתידרש הסמכה מחודשת של שב"כ לאיכונים בעתיד, כפי שהציע שר המשפטים אבי ניסנקורן.

במקביל, הוחלט כי כלל ההקלות שתוכננו להיכנס לתוקף בימים הקרובים יוקפאו, וגם הרכבות לא יתחדשו עד להודעה חדשה. עם זאת, הקבינט החריג מההקפאה את פעילות אולמות האירועים שתתאפשר בהשתתפות עד 250 איש. פעילותם תחודש בכפוף להנחיות משרד הבריאות, כשהנימוק העיקרי שהועלה בדיון היה נושא קיום החתונות.

דיון קבינט הקורונה 8 ביוני 2020. עמוס בן גרשום /לע"מ, אתר רשמי
עלייה חדה מאוד בתחלואה. דיון קבינט הקורונה, היום/אתר רשמי, עמוס בן גרשום /לע"מ

על סדר היום של הישיבה עמדו כמה נושאים נוספים, בהם התכנית להקמת מרכז שליטה לניהול המאבק הלאומי בקורונה ובחוק הסמכת שירות הביטחון הכללי לסייע במאבק. כמו כן, אמורים היו השרים לדון בתרחיש ייחוס למוכנות מול אפשרות של גל קורונה נוסף ובהקמת חמ"ל מיוחד לקראת פתיחת שנת הלימודים.

בתום הפגישה, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוצגו בה נתונים המראים "עלייה חדה מאוד בתחלואה". לדבריו, "יכול להיות שאנחנו כבר בתוך המדד הזה של הכפלה תוך עשרה ימים של קצב הנדבקים. אני מקווה מאוד שלא".

"הדבר שהחלטנו לעשות זה קודם כל להרים הנדברקס. אנחנו עצרנו את כל ההקלות שהיינו אמורים להחיל בימים הקרובים, נבדוק את זה בשבוע הקרוב. יוצא מן הכלל אחד זה אולמות אירועים - נאפשר את הפעלתם בהתאם להנחיות משרד הבריאות ונדווח לכם בהמשך", ציין נתניהו.

ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, אמר כי ההקלות נעצרו כי "אין טעם לפתוח הכול מהר, רק בשביל לסגור מחדש". לכך הוסיף כי "אחרי שיאספו הנתונים נתכנס שוב לדון בהקלות, שייתכן ויאושרו כבר בשבוע הבא, בהתאם לקצב ההדבקה".

"כל עוד אין החרפה דרמטית בהדבקה - לא תהיה נסיגה בהקלות שכבר ניתנו. חיים לצד הקורונה, לא תחת הקורונה", הבהיר. "אנא מכם, שמרו על עצמכם ועל ההוראות. רק כך נוכל להציל חיים ולהחזיר את המשק כולו לחיים מלאים ולפעילות מלאה".

עוד בוואלה!

פיקוח על הממשלה והגבלות לזמן קצוב: מדריך לחוק הקורונה

לכתבה המלאה
כינוס ועדת השרים בנושא התמודדות עם משבר הקורונה 27 במאי 2020. קובי גדעון / לע"מ, אתר רשמי
ועדת השרים בנושא התמודדות עם משבר הקורונה/אתר רשמי, קובי גדעון / לע"מ

מערך הרכבת ספג דחייה מתמשכת כאשר התאריך הראשוני לחזרתה תוכנן תחילה ל-17 במאי, אחר כך 25 במאי, 1 ביוני, 8 ביוני וכעת אין תאריך יעד כלל. דחייה זו נובעת מהאתגרים שיש לכלי התחבורה, המסיע מאות נוסעים בקרונות אותם קשה לאוורור ועם תנאי צפיפות קבועים בעלייה והירידה ממנה. מתווים שונים הוצעו בעבר למשרד הבריאות מטעם משרד התחבורה על מנת לאפשר את הפעלת הרכבת תוך שמירה על הוראות בריאות הציבור - אך אלו נדחו בשל הקושי ליישם אותם בפועל.

ביום חמישי האחרון הכריזו שרת התחבורה מירי רגב ושר הבריאות יולי אדלשטיין כי המשרדים סיכמו ביניהם על הפעלת הרכבת החל מהיום - 8 ביוני - וזאת בלא סמכות לעשות כן, והחזרה נדחתה שוב. זאת, כממש באותו הזמן נערך הדיון הרשמי במועצה לביטחון לאומי (המל"ל) שהיא הגוף בעל הסמכות להחליט. כעת הטיפול עובר לקבינט הקורונה.

תחנת רכבת האוניברסיטה כמעט ריקה מאדם, בעקבות ההנחיות החדשות להתמודדות עם נגיף הקורונה. 15 במרץ 2020. ללא, אתר רשמי
ממתינים לרכבת. תחנת ת"א-האוניברסיטה ריקה מנוסעים, מרץ/אתר רשמי, ללא

הדיון בהכנות הרשויות לפתיחת שנת הלימודים הבאה יתקיים לאחר הכרזתו אמש של שר החינוך יואב גלנט על הקמת חמ"ל "1 בספטמבר", שיכין תכנית פעולה להפעלת מערכת החינוך בצל נגיף הקורונה. החמ"ל, בראשות מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, ייבחן מתווי הפעלה המשלבים למידה פיזית בכיתות ולמידה מרחוק.

האגודה לזכויות האזרח, שהגישה את אחת העתירות נגד הסמכת שב"כ, מסרה כי היא מקווה שהממשלה אכן תקפיא את קידום החוק. "אין מקום בחברה דמוקרטית להשתמש במעקבים המוניים מתמשכים נגד אזרחים תמימים. זה מדרון חלקלק ומסוכן. נראה שאפילו ראש שב"כ מסתייג מהחוק", אמרו, והוסיפו כי "אין פסול בכך שהממשלה תקדם חלופות וולנטאריות, שיאפשרו לאזרחים לקבל חיווי על מגע עם חולה בלי שהמידע האישי שלהם יועבר לרשויות, כפי שנעשה ברוב המדינות".

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, אמרה בתגובה כי "השרים הבינו כי קיימות חלופות, בהן נעשה שימוש בכל הדמוקרטיות בעולם". עוד הוסיפה כי "גם ראש שב"כ העיד כי המעקבים נשאו תג מחיר כבד לזכויות האדם. אנו קוראים לקבינט הקורונה לגנוז מכל וכל את הצעת החוק, ולהותיר את המעקבים בהקפאה עמוקה".

(עדכון ראשון: 07:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully