וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וכץ הודיעו על הארכת דמי האבטלה לזכאים וביטול מכסי מוצרים

7.6.2020 / 19:13

מובטלים יזכו בחודש נוסף של דמי אבטלה, זאת ברקע הביקורת ודרישות המגזר העסקי על החלטת משרד האוצר שלא להאריך את הזכאות לדמי האבטלה עד ליוני. בנוסף, יבוטלו מכסים ומסי קנייה בהיקף של 1.45 מיליארד שקל על שורת מוצרים. גירעון המדינה עלה ב-1.2% בתוך חודש

-

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ הודיעו היום (ראשון) על הענקת 35 ימי אבטלה לזכאים, וכן ביטול המכסים ומיסי הקנייה על שורה רחבה של מוצרים בהיקף 1.45 מיליארד שקל בשנה. זאת ברקע משבר הקורונה ובהמלצת גורמי המקצוע במשרד האוצר.

"שר האוצר ואני התדיינו וקיבלנו שני סיכומים להקל על הציבור בעת הזאת", אמר נתניהו. "הדבר הראשון זה הארכת משך הזכאות לקבלת דמי אבטלה, והדבר השני זה הקלות במכסים על שורה של מוצרים - טלפונים סלולריים, ביגוד, הנעלה ועוד דברים אחרים. המטרה כאן היא להניע את המשק".

בנוסף לכך, סוכם כי תוארך תקופת הזכאות לאבטלה בהתאם לכללי הזכאות הקיימים בכ-35 ימים, ותחל מתאריך 19 לאפריל ולא מתאריך 15 למרץ - לפיכך במניין ימי האבטלה לא תיכלל התקופה שבמסגרתה הוטלו על המשק הגבלות פעילות משמעותיות בשל משבר הקורונה, ולמעשה - זכאים לאבטלה יזכו בחודש נוסף.

תורים ללשכת התעסוקה בעקבות גל הפיטורים לאחר הנחיות משרד הבריאות בעקבות נגיף הקורונה 17 במרץ 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
הזכאים יקבלו חודש נוסף של דמי אבטלה. תורים ללשכת התעסוקה, מרץ/ראובן קסטרו

במקביל, התקבלה החלטה על ביטול קבוע של המכסים ומסי הקנייה הנוגעים לשורה ארוכה של מוצרים ובהם טלפונים סלולריים, ביגוד והנעלה, מוצרי תינוקות, מוצרי אלקטרוניקה (טלוויזיות, צגים, רמקולים ועוד), מוצרי חשמל ביתיים, צעצועים ומשחקים, תמרוקים ועוד.

המכסים והמסים שיבוטלו הם בהיקף של כ-1.45 מיליארד שקלים בשנה. מדובר בהורדת מכסים ששר האוצר היוצא משה כחלון כבר ביטל לכמה מוצרים. ראש הממשלה ושר האוצר הנחו להמשיך לבצע בחינה תקופתית לעניין רמת המחירים בשווקים אלה, על מנת לוודא שההפחתה ממשיכה להתגלגל לצרכנים.

לדברי שר האוצר ישראל כץ, "לצד התוכנית הגדולה שאנחנו מובילים והוצאנו לדרך להמרצת החזרת מיליון מובטלים לעבודה, גם חיפשנו את אותם דברים שיקלו על הציבור בינתיים". הוא הוסיף כי "הדבר החשוב ביותר זה להאריך את משך הזכאות לדמי אבטלה לצעירים, לתת לכל אחד חודש נוסף באותו זמן שהמשק היה סגור, נוסיף להם את החודש הזה, כך שברגע שדמי האבטלה עומדים להיגמר הם יקבלו חודש נוסף".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בירך על החלטת נתניהו וכץ לבטל את מסי הקנייה והמכסים על מגוון מוצרים, ואמר כי "מדובר באחת ההחלטות החשובות והערכיות ביותר שניתנו בתקופה האחרונה. היא תמנע התייקרות מוצרים בישראל ותקדם את העיקרון הכלכלי של תחרות בתנאים שווים".

הוא הסביר כי "מגמת ההוזלות של מוצרי הצריכה תוכל להימשך וכך גם הגברת התחרות, במיוחד בתקופה זו, שהמגזר העסקי והציבור זקוקים לוודאות כלכלית. מדיניות זו של חשיפת המשק לתחרות, שהחלה עוד בשנת 1985, היא שהצעידה את כלכלת ישראל להתייעלות והפכה אותה לכלכלה חזקה ויציבה. טוב שראש הממשלה ושר האוצר ממשיכים מדיניות זו".

הודעת נתניהו וכץ מגיעה לאחר החלטת האוצר ביום שישי האחרון שלא להאריך את תקופת הזכאות לדמי אבטלה לחודש יוני, מה שהיה מאות אלפי מחוסרי עבודה ללא דמי אבטלה על חודש יוני, ומובטלים מעל גיל 67 לא יקבלו מענק הסתגלות.

לטענת האוצר, עדיף לקדם את מתווה המשרד לפיו מעסיקים יקבלו מענק של עד 7,500 שקלים על כל עובד שישוב מחל"ת, משום שהמשך מתן דמי אבטלה יעכב את התאוששות שוק העבודה.

אף שעסקים רבים חזרו לפעילות, מספר המובטלים נותר על כמיליון ישראלים. לאור המצב, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד שיגר מכתב לשר האוצר ישראל כץ, בבקשה להאריך את ימי הזכאות לדמי אבטלה, כפי שפורסם בוואלה! NEWS. בר דוד ביקש גם להסדיר מודל של חל"ת גמיש. לפי ההסתדרות, נתוני שירות התעסוקה מציגים כי בתקופה הקרובה לא ייפתחו מקומות עבודה חדשים: "יש אלפי אנשים צריכים לתכנן את מקור הפרנסה שלהם".

בתוך חודש: גירעון המדינה עלה ב-1.2%

במקביל, משרד האוצר פרסם היום את דוח ביצוע התקציב לחודש מאי, ממנו עולה כי בחודש האחרון עלה גירעון המדינה ב-1.2% בעקבות משבר הקורונה. בתרגום לשקלים מדובר בגירעון של 83 מיליארד שקלים. בבנק ישראל העריכו בתחילת המשבר כי גירעון המדינה צפוי לעמוד על 12%.

בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש האחרון נמדד גירעון בסך 17.9 מיליארד שקלים, לעומת התקופה המקבילה אשתקד בה נמדד גירעון בסך מיליארד שקלים. עוד עולה כי הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים הוא 6%. בחודשים ינואר עד מאי נמדד גירעון בסך 46.2 מיליארד שקלים, לעומת גירעון בסך 15.1 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.


(עדכון ראשון: 18:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully