וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פסיקה תקדימית": 10 שנות מאסר לעבריין מין שהשתמש בסם אונס

6.7.2020 / 14:31

שמואל בן אבו הורשע בעבירות שונות נגד שש נשים, בהן נערה, תוך שימוש בסם האונס. הוא סחט את קורבנותיו והצליח לחמוק מן הדין במשך שנים. בפסיקה תקדימית, הכירה חוו"ד מדעית בשימוש בסם אונס כראייה קבילה. אחת הקורבנות: "חמש שנים שאני מחכה לרגע הזה"

10 שנוטת מאסר לבן 60 שהורשע במעשים מגונים כשהשתמש בסם אונס/צילום: יואב איתיאל, עריכה: ניר חן

בית המשפט המחוזי בנצרת גזר היום (שני) עשר שנות מאסר בפועל על שמואל בן אבו, בן ה-60 ממושב אבן מנחם שבגליל המערבי. בנוסף לכך, נגזרו עליו מאסר על תנאי ופיצויים למתלוננות. זאת, לאחר שהורשע בעבירות של שימוש בסם אונס, מעשה מגונה, שלילת כושר התנגדות, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, סחיטה באיומים, גניבה, נטילת נכסים לשם סחיטה ואיסור הלבנת הון.

בן אבו ביצע את העבירות בחמש נשים ובנערה, בחמישה מקרים שונים, בארבעה מהם החדיר סם אונס לכוסות המשקה של קורבנותיו. פסק הדין נחשב תקדימי מאחר שזו הפעם הראשונה בה שימוש בסם אונס הוכח מדעית בבית משפט בישראל.

בן אבו הצליח לחמוק מהדין כמה פעמים, עד שנעצר לבסוף על ידי משטרת מחוז צפון של המשטרה. בשנת 2015, נעצר בנסיבות דומות בחשד שביצע מעשים מגונים באישה בשנות ה-50 לחייה ובבתה בת ה-16 שהגיעו לצימר במושב סמוך למקום מגוריו. אז, על פי החשד, הוא הכניס סם אונס לכוסות המשקה שלהן.

10 שנות מאסר בפועל לשמוליק סמי בן אבו  בימ"ש מחוזי נצרת, 6 ביולי 2020. יואב איתיאל
הצליח לחמוק מהדין מספר פעמים עד היום. בן אבו, היום בבית המשפט/יואב איתיאל

השופט חנא סבאג ציין בגזר הדין כי "הוא לא הביע בשלב כלשהו צער או חרטה על מעשיו ואף לא הצביע על כל כשל בהתנהגותו והתנהלותו המגמתית המכוונת והמתמשכת". הוא הוסיף כי בן אבו "המשיך בביצוע מעשיו גם לאחר שנחקר במשטרה ב-2005".

עוד כתב השופט שבגין זאת יש חשיבות בהרשעתו של בן אבו מפני ביצוע עבירות נוספות ולגבי הרתעת הציבור. "יש לזכור כי עבירת שלילת כושר ההתנגדות הינה תופעה בזויה, שאינה חדשה לעולם המשפט, המחריפה עם הזמן, שהולכת וגוברת בשנים האחרונות ואף קשה להוכחה", הדגיש. "יש סיכוי של ממש שהחמרה בעונשו של הנאשם תביא אף להרתעת הרבים".

שמוליק בן אבו. -, אתר רשמי
"סיכוי שהחמרה בעונשו של הנאשם תביא אף להרתעת הרבים". בן אבו/אתר רשמי, -

ג', אחת מקורבנותיו של שמוליק בן אבו, שגם בתה נפגעה ממעשיו, אמרה לוואלה! NEWS לאחר מתן גזר הדין כי "חמש שנים שאני מחכה לרגע הזה מאז המקרה, אבל היה שווה לחכות בסבלנות ולא לוותר". היא שיתפה בתחושות הקשות לאחר האירוע. "מהרגע הראשון היה לי ברור שמשהו לא בסדר. בחיים לא הייתי מפקירה את הבת שלי להיות עם גבר זר, וכשהתעוררתי על אותו צד אחרי שינה של 4-5 שעות, וללא יכולת להזיז את הגוף, מיד הבנתי", סיפרה. "הוא ברח מיד כשהתעוררנו ונהג האמבולנס שהגיע לקחת אותי לבית חולים אמר לי שהוא זוכר שכבר היה לו שם מקרה דומה אבל שלא הצליחו להוכיח שהיה שימוש בסם אונס".

היא הוסיפה כי "מיד התלוננתי במשטרה. התיק בסוף נסגר ואני שמחה שפרקליטות מחוז צפון לקחה את העניינים לידיים ופתחה אותו שוב ושהתובעת ברזילי כהן התעקשה על ההוכחה המדעית הזו".

בן אבו הכחיש את המיוחס לו, ואחרי כמה ימים של חקירות בתחנת נהריה שוחרר. ארבעה תיקים נוספים בהם נחקר במשטרת נהריה נסגרו בפרקליטות מחוז חיפה. סגנית פרקליטת מחוז צפון, עו"ד יערה ברזילי-כהן, וחוקרי תחנת טבריה, פתחו את התיקים מחדש במהלך חקירת תלונה נוספת נגדו, ביצעו בהם השלמות חקירה, ועבירותיו בתיקים הקודמים צורפו לכתב האישום.

עוה"ד קרן ממן ואלעד בלעיש מהסניגוריה הציבורית, שמייצגים את בן אבו, אמרו כי "מר בן אבו טוען לחפותו לאורך כל הדרך. להגנה יש טענות רבות כנגד הקביעות העובדתיות והמשפטיות של בית המשפט. בנוסף, ישנו חשש כבד שההחלטה התקדימית המקבלת ראיה 'מדעית' חדשה שאינה מבוססת, עלולה להביא להרשעת חפים מפשע. אנו נלמד את גזר הדין ונגיש ערעור לבית המשפט העליון".

סם אונס שהבריח חשוד דרך נתב"ג, 8 מרץ 2020. משטרת ישראל, אתר רשמי
"הפך אצלו לשיטת עבודה". סם אונס שהוברח לארץ דרך נתב"ג, במרץ/אתר רשמי, משטרת ישראל

על פי החשד, בן אבו השתמש בסמי אונס במשך שנים ארוכות. כך למשל באוקטובר 2007 התפרסמה ברשת תגובה לכתבה שעסקה במוצר חדש, "ערכת בדיקה אישית לגילוי סם האונס". דווח בה על כ-40 תלונות שהתקבלו במשטרה תוך שנה וחצי על מקרים שבהם נעשה שימוש בסם. "אפשר להשתמש בהיפנודרום או באסיבל", שיתף מידע אישי מי שחתם: "שמואל בן אבו ממושב אבן מנחם". בן אבו מעולם לא נחקר על הטוקבק הזה, שעד היום עוד מופיע בתחתית אותה כתבה.

הפסיקה התקדימית של השופט חנא סבאג באה בעקבות פסיקות דומות בבתי משפט בארצות הברית, אנגליה וקנדה. התביעה הציגה חוות דעת מדעית שבדקה דגימה של שערות שנלקחו מאחת הנשים שהתלוננו, ובה התגלו שרידי סם אונס שניתן לתארך אותם למועד האירוע.

חוות דעת זו נערכה על ידי פרופסור מאיטליה, שגם העיד במשפט. שיטות רבות בעולם, מחקרים רבים ואף בתי המשפט בעולם, הכירו בכשרות הבדיקה והדרישות לקבילותה כראיה מדעית, ועל כן מצא השופט סבאג לקבוע כי היא קבילה גם בתיק זה בישראל.

תגובה של שמוליק בן אבו מ- 2007 על אופן השימוש בסם אונס. -, אתר רשמי
תגובתו של בן אבו מ-2007 על אופן השימוש בסם אונס/אתר רשמי, -

את התלונה האחרונה הגישה אישה ששכרה את שירותיו של בן אבו לביצוע עבודת בנייה בביתה. ב-21 לאוקטובר 2016, לקראת סיום העבודה, היא יצאה איתו בכדי לקנות חומרים עבור הפרויקט. בדרך, הוא הכניס לכוס הקפה שלה כדור "היפנודרום" שגרם לה לטשטוש - ואז נטל ממנה את מכשיר הטלפון הנייד שלה ו-1,400 שקלים במזומן והשיב אותה לביתה.

האישה לא זכרה מה קרה בשלוש השעות שלאחר מכן, וכעבור כמה ימים, הוא טען כי אנשים צילמו את שניהם יחדיו בסיטואציה אינטימית, וכעת הם סוחטים אותם. היא שילמה לו כ-170 אלף שקלים, עד שפנתה למשטרה. במפגש בין השניים בנובמבר בבית קפה בטבריה, ניסה בן אבו לסחוט אותה שוב. בלשים שהיו בתצפית זינקו ועצרו אותו.

עוד קרן ממן ועו״ד אלעד בלעיש מהסניגוריה הציבורית, משפטו של שמואל בן אבו, בימ"ש מחוזי נצרת. יואב איתיאל
עוד קרן ממן ועו״ד אלעד בלעיש מהסניגוריה הציבורית, היום בבית המשפט/יואב איתיאל

ראש צוות פשעים וחקירות בתחנת טבריה, רב סמל בכיר רג'א סרחאן, שעמד בראש הצוות שחקר את בן אבו, וחקר אותו במשך עשרות שעות, אמר אחרי הכרעת הדין לוואלה! NEWS כי "חקרתי אלפי תיקים, אבל את התיק הזה אני לא אשכח בחיים, זה הפך אצלו להיות שיטת עבודה. כל התלונות היו דומות מבחינת העבירה".

סרחאן סיפר כי "בדרך כלל אלה היו מפגשים עם נשים נשואות, שמצאו את עצמן מטושטשות ולעיתים גם ערומות, כשנעלמו להן כמה שעות מהזיכרון אחרי שתיה של קפה או מיץ תפוזים. לראות נשים שמישהו עשה להן דבר כזה - זה כואב". הוא הוסיף שבן אבו לא הביע חרטה על מעשיו. "לקראת תום החקירה אמרתי לו, 'עשית משהו רע, זה הזמן להגיד אני מצטער'. אבל, הוא לא עשה את זה", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully