וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צ'ופר לחברות התעופה: לא יפצו ויוכלו להחזיר כרטיס חלופי במקום כסף

6.7.2020 / 13:15

התקנות הזמניות לחוק שירותי תעופה, שנועדו לצמצם את הפגיעה הכלכלית שנגרמה לחברות במשבר הקורונה, אושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת. המפסיד העיקרי מהשינוי: רוכשי הכרטיסים. עם זאת, חלק מהבקשות של החברות בדיונים המקדימים נענו בשלילה

צילום: ניב אהרונסון

(בווידאו: נוסעים בנתב"ג לאחר הנחיית רה"מ לאסור נחיתות בישראל, באפריל)

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את התקנות הזמניות לחוק שירותי התעופה יובאו. מטרת התקנות היא צמצום הנזק הכלכלי שנגרם לחברות התעופה. לצורך כך, זכויות שונות של רוכשי הכרטיסים כמו פיצוי כספי ותנאי החזר ייפגעו.

אולם, יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) הודיע כי ההצעה לא תקודם לאישור במליאה עד שהוועדה לא תדע שישנה התקדמות לסגירת מתווה הסיוע לחברות התעופה. התקנות נוסחו לאחר שבועות של דיונים בהשתתפות ארגוני צרכנים, נציגי חברות התעופה ורשות התעופה האזרחית.

מאחורי היוזמה לשנות את התקנות הקבועות בחוק, שיזם ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ב-2012, עומד רצון הממשלה לצמצם כמה שיותר את הפגיעה בחברות התעופה הישראליות.

התקנות הזמניות, שתוקפן יהיה ה-31 באוגוסט 2020, ושניתן יהיה להאריכן בתשעה חודשים נוספים, עוסקות בהיבטי ההחזר הכספי, הפיצוי, הזכות לסיוע, פרק הזמן בו רשאיות החברות להשיב את כספי הלקוחות והיבטים נוספים.

נמל התעופה בן גוריון, 22 במרץ 2020. ראובן קסטרו
התקנות נועדו לצמצם את הפגיעה שנגרמה לחברות התעופה. נתב"ג במרץ/ראובן קסטרו

כך למשל, שלא כמו בחוק המקורי, את הזכות לפיצוי של לקוחות שטיסתם בוטלה תוקפא בתקנות הזמניות, והם יהיו זכאים להחזר כספי בלבד. כמו כן, יוארך פרק הזמן בו רשאיות החברות להחזיר את הכסף מ-21 ימים ל-90 ימים מיום ביטול הטיסה, או 30 ימים מכניסת הוראת השעה לתוקף. בנוסף לכך, חברות התעופה יהיו רשאיות להציע לנוסעים כרטיס חלופי במקום החזר כספי.

עם זאת, הוועדה גם דחתה כמה תיקונים שביקשו החברות להכניס, בהם הרחבת פרק הזמן המגדיר טיסה כמבוטלת מ-8 ל-12 שעות, גלגול האחריות לבקשת ההחזר הכספי אל הלקוח מחברת התעופה, וביטול האפשרות להעביר שוברי טיסה מאדם לאדם ללא תשלום, על פי בקשתו של ח"כ יבגני סובה. חברות התעופה התנגדו בטענה כי הדבר יביא לסחר משני בשוברים, אך יו"ר הועדה דחה את טענתן.

פשרה בין הצדדים הושגה בסעיף הלינה במקרה של ביטול טיסה. זכאותו של הנוסע תוגבל לשני לילות בלבד, אך בניגוד לבקשת רשות התעופה האזרחית סכום הלינה לא יוגבל למאה דולר ללילה.

עוד בוואלה!

לאן נטוס ובאילו תנאים: תכנון היציאה מהסגר בענף התעופה

לכתבה המלאה

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) אמר בתגובה להחלטת הוועדה כי "אני לרגע לא מקל ראש במצוקה הכלכלית של אלעל או של שאר החברות, אך מצוקה זו לא צריכה לבוא על חשבון הלקוחות, שטרם ראו שקל מכרטיסי הטיסות שבוטלו". לדבריו, "על המדינה להקים קרן, שתשיב ללקוחות את כספם תוך 21 יום. היום בדיון בוועדת הכלכלה, המשכתי בקו החד והברור שלי- האזרחים לא צריכים לשלם על טעויות של אחרים".

מנכ"ל אל על אמר בתגובה להחלטת הוועדה כי "אלה לא ימים כתיקונם. אנחנו עם 95% ממצבת העובדים בחל"ת ונגמר לנו הכסף. נשאף לסכם את המתווה עם האוצר בימים הקרובים. הכוונה של החברה להחזיר את כל הכסף ללקוחותיה והצעת החוק תסייע לנו בכך".

נושא החזרי הכספים לרוכשי כרטיסי הטיסה מהווה את אחד המחסומים הגדולים בפני חילוץ החברות. אצל אל על, מספר הכרטיסים אותם עליה להשיב ללקוחותיה הוא 450 אלף כרטיסי טיסה בשווי מוערך של כמיליארד שקלים (כ-300 מיליון דולר). במידה ותידרש להשיבם מיד, הסבירו בחברה, לשם יילך רוב הכסף ממתווה החילוץ בסך 400 מיליון דולר.

(עדכון ראשון: 09:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully