וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: למרות מאמצי האוצר, אל על עשויה לדחות את המתווה להצלתה

התכנית השנייה לחילוץ חברת התעופה מהמשבר הוגשה בתחילת יוני, אך נראה שהיא תדחה את הצעת משרד האוצר. זאת, בשל חשש הבעלים מהשתלטותה של המדינה על החברה ומפגיעה בערך המניות. ועד הטייסים תקף: "בעלת השליטה לא מגלה אחריות"

בווידאו: חדר הישיבות של אל על לאחר ישיבת הנהלה עם נציגות הטייסים ויו”ר איגוד התחבורה/עריכה: ניר חן

(בווידאו: חדר הישיבות של אל על לאחר פגישה עם נציגות הטייסים ויו"ר איגוד התחבורה, לפני כשבועיים)

המשבר המתמשך בחברת אל על, שהוחרף משמעותית בתקופת הקורונה והביא לבקשת סיוע מהמדינה, נראה רחוק מסיום. לאחר שהחברה שלחה למשרד האוצר מכתב המפרט את הסתייגותה מהמתווה המוצע, שנדחה נכון לעכשיו, אל על הודיעה כי היא תמשיך את הדיונים עם אנשי האוצר ותדון בעמדתה בישיבת הדירקטוריון הבאה שלה.

משרד האוצר הציע לאל על מתווה נוסף בתחילת החודש, לאחר שהחברה נכשלה במציאת בנק שילווה לה את הסכום המבוקש של 400 מיליון דולרים, גם בערבות המדינה. לפי מתווה זה, הבנקים ייחשפו לסיכון שבהלוואה לחברה בסכום של 250 מיליון דולרים בערבות המדינה, ואת יתרת הסכום תקבל מהוצאה של מניות החברה למכירה לציבור, כשהמדינה תרכוש את אלו שלא ייקנו.

החשש של הנהלת החברה הוא שבהיעדר קופצים על המניות, רכישתן המאסיבית על ידי המדינה תהפוך אותה לבעלת שליטה בחברה, ותדלל את מניות הבעלים הנוכחיים. האוצר מנסה להפיג את החשש, וטוען כי הוא אינו מעוניין להיות בעל שליטה בחברה וכי המניות שיירכשו על ידי המדינה יופקדו בידי נאמן. במכתב ששיגרה החברה לאוצר, אחת הסיבות הרשמיות להסתייגותה מהמתווה הייתה העובדה שאל על זקוקה לכסף בטווח הזמן המידי, בעוד שתהליך הנפקת המניות ייארך זמן רב.

עומס בנתבג , אוגוסט 2019, חלק שני. ראובן קסטרו
החברה צפויה לדחות את מתווה האוצר. מטוס אל על בנתב"ג, 2019/ראובן קסטרו

הצעת הנהלת החברה היא הלוואה מהבנקים בערבות המדינה של 250 מיליון דולרים והנפקת מניות בסכום של 40 מיליון דולרים, מה שיצמצם את הסיכון בהשתלטות על החברה. את יתרת הסכום - 110 מיליון דולרים - תכניס החברה ממכירת שטרות חוב, שניתן יהיה להמיר במניות בתום תקופה מסוימת. את המתווה הזה כאמור האוצר דחה, והסבלנות במשרד הולכת ופוקעת.

חיים בורובסקי, מאגף התקציבים באוצר, אמר כי "הנהלת המשרד השקיעה מאות או אלפי שעות בדיונים עם אל על. יותר מאשר עם כל חברה אחרת". לדבריו, החברה נכשלה פעם אחר פעם במציאת בנק מלווה, התיקונים שלה להצעת האוצר "משונים" והיא לא מעוניינת במתווה.

את הדברים הללו דחה מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין. המנכ"ל אמר כי החברה לא דחתה את ההצעה, וכי יש צורך לדון בהבהרות משרד האוצר למתווה בתגובה למכתבם. כעת, הדברים חוזרים לשולחן הדיונים.

עוד בוואלה!

לקראת הלאמה? מה שצריך לדעת על תכנית החילוץ של אל על

לכתבה המלאה
מחאת עובדי אל על מול בית משפט בבת ים 30 באפריל 2020. שלומי גבאי
"בעלת השליטה לא מגלה אחריות". מחאת עובדי אל על, אפריל/שלומי גבאי

לתוך הקלחת הזו מוסיף האוצר גם תנאים נוספים למתווה החילוץ, הכוללים קיצוץ והתייעלות מקיפה בחברה. או כפי שהגדיר זאת האוצר: "חתימה על הסכמים קיבוציים עם העובדים שישקפו התייעלות נדרשת". זו זירה נוספת שבה הנהלת החברה תצטרך להתמודד בעתיד, שם ידונו בתכנית ההתייעלות מול ארבעה ועדי עובדים - לאחר שפוצלו בתחילת החודש על ידי ההסתדרות.

מבין ארבעת הוועדים - אלו של הדיילים, הטייסים, המנהלה והתחזוקה - כולם גזרו שתיקה על עצמם ורק זה של טייסי החברה הגיב באופן חריף לדחיית המתווה על ידי ההנהלה. "טייסי אל על מצפים מדירקטוריון החברה לגלות את המחויבות המתבקשת ולעשות הכל על מנת להציל את החברה, ולא את בעלת השליטה בחברה כפי שמחייב החוק", מסר ועד הטייסים. "חובתו של הדירקטוריון היא לקבל את הצעת האוצר - שהיא כרגע ההצעה הרלוונטית היחידה, או לגבש הצעה חלופית אשר תחייב את בעלי החברה לשאת בנטל ולהזרים לחברה את ההון הדרוש. צר לנו ששוב שבעלת השליטה באל על מצפה אך ורק מהמדינה ומעובדיה לשאת בעלות הצלת החברה, מבלי לגלות כל אחריות למצבה הקשה של החברה".

מוועד טייסי אל על נמסר: "הטייסים דורשים בתוקף מחברי הדירקטוריון למלא את חובתם החוקית לחברה ולקבל את מתווה האוצר להלוואה של 250 מיליון דולר. מתווה האוצר ישפר את מבנה ההון של החברה על פני מתווה ההלוואה של 400 מיליון דולר שרק יחמיר עוד יותר את מצבה של החברה ואשר לא עומד מאחוריו שום צידוק כלכלי חוץ משמירה על בעלת השליטה. טייסי החברה לא ישלימו עם החלטה שתעדיף את טובת בעלת השליטה על פני טובת החברה, לקוחותיה ועובדיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully