וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העובדים הסוציאליים פתחו בשביתה; הפגנה בת"א: "אנחנו נחנקים"

העובדים והעובדות הסוציאליים משביתים את כל הפעילויות במסגרת תפקידם - ללא הגבלת זמן, כחלק מהמאבק לשיפור תנאיהם. בין היתר, לא יינתנו צווי הגנה לילדים ונוער בסיכון, פניות קשישים לא ייענו ומקרי אלימות במשפחה לא יטופלו. עשרות משתתפים במחאה בכיכר הבימה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן

שביתה כללית החלה הבוקר (שני) בכל השירותים החברתיים, במסגרת מאבק העובדים והעובדות הסוציאליים לשיפור תנאי העסקתם. כמו כן, עשרות מהם התכנסו להפגנה בכיכר הבימה בתל אביב, שבה הם בין היתר קראו "אנחנו נחנקים".

במסגרת השביתה, החל מהבוקר הושבתו כל השירותים החברתיים במשרדי הרווחה החינוך והבריאות, ללא הגבלת זמן. בין היתר, לא ייערכו חקירות ילדים, לא יינתנו צווי הגנה לילדים ונוער בסיכון, לא יתקיימו ועדות להפסקת הריון, לא יינתן מענה לפניות קשישים, לא יטופלו מקרי אלימות במשפחה, לא יערכו השמות של קטינים לפנימיות ולא יוגשו תסקירי עובדים סוציאליים לעבריינים.

אמש נערכה פגישה של איגוד העובדות הסוציאליות עם משרד האוצר. הפגישה, שנערכה דרך זום, הסתיימה ללא תוצאות. בשבוע שעבר נערכה פגישה בין הצדדים שבסופה אמרה יו"ר האיגוד ענבל חרמוני כי לא הוצגה בפניהם כל הצעה. באיגוד הבהירו כי "אפשר עדיין למנוע את השביתה". לדבריהם, "כל מה שצריך לקרות זה שישראל כץ, שר האוצר, יוריד הוראה לפקידים שלו להתיישב לדיון אמיתי איתנו על ההנשמה שהשירותים החברתיים חייבים לקבל".

הפגנת העובדים והעובדות הסוציאליות, כיכר רבין תל אביב, 6 ביולי 2020. ניב אהרונסון
שביתה ללא הגבלת זמן. עובדות סוציאליות מפגינות בכיכר הבימה, היום/ניב אהרונסון

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני אמרה כי "אנחנו מותקפות באלימות ובאכזריות ואין מי שיגן עלינו. אנחנו צריכות לסגור את החודש עם משכורות מבישות ועובדות בעומסים בלתי הגיוניים". לטענתה, "1,000 משרות של עובדים סוציאליים עומדות ריקות כי אף אחד לא מעוניין לאייש אותן בשל העומס, מגיפת האלימות והשכר המביש".

היא הוסיפה כי "מערכת שלמה הוזנחה, יובשה וננטשה. פקידי האוצר רוצים לשבור את השירותים החברתיים ולסגור אותם. בלית ברירה ניאלץ לצאת לשביתה הגדולה ביותר בשירותים החברתיים, שכמוה לא הייתה עד היום".

נוגה דקלבאום, יו"ר שותפה ב"עוסים שינוי", איגוד הסטודנטים לעבודה סוציאלית, הביעה תמיכה בשביתה. "לצערי השביתה הזו מגיעה כקול זעקה להצלת השירותים החברתיים בתקופה בה זקוקים להם יותר מתמיד", אמרה. "בתור סטודנטים למקצוע אנחנו תומכים בעובדות הסוציאליות ואומרים בקול רם וברור - לא נצא לעבוד בכל מחיר".

עוד בוואלה!

השכר משפיל, האלימות מזנקת והמנהיגים ששותקים: זעקת העובדות הסוציאליות

לכתבה המלאה
הפגנת העובדים והעובדות הסוציאליות, כיכר רבין תל אביב, 6 ביולי 2020. ניב אהרונסון
"מערכת שלמה הוזנחה, יובשה וננטשה". הפגנת העו"סיות, היום/ניב אהרונסון

דקלבאום תיארה את האופן שבו נחשפים סטודנטים למקצוע והחששות מהתנאים הקשים שמלווים אותם. "במסגרת התואר אנחנו מגיעים ל-18 שעות הכשרה בשבוע במחלקות לשירותים החברתיים וחווים את העומס הקיצוני והבלתי אפשרי של העובדות הסוציאליות", סיפרה. "הגיע הזמן לדרוש מציאות אחרת. מציאות שמאפשרת טיפול טוב ללקוחות ותנאים טובים למי שמטפל בהם".

היא התריעה מפני המחסור בכוח אדם בשל חוסר ביקוש למקצוע. "אנחנו הסטודנטים מצביעים ברגליים, יש כאלף משרות לא מאוישות והפער רק הולך לגדול ולגדול. לא בכל מחיר נצא לעבוד במקצוע", הזהירה. "אנחנו קוראות לממשלה להיכנס מיד למשא ומתן על שיפור התנאים במקצוע העבודה הסוציאלית. למען החברה שלנו, למען המטופלים שלנו ולמעננו".

במסגרת השביתה הכללית, לא יוגשו תסקירי מבחן של עובדים סוציאליים, כך שמי שביצע עבירות ונעצר על ידי המשטרה עשוי להשתחרר או להישאר במעצר ללא סיבה מוצדקת. בנוסף, לא ייבנו תכניות של עובדים סוציאליים עבור אסירים שביקשו שחרור מוקדם, ובכך יימנע שחרורם ולא יהיה טיפול ופיקוח אחר אסירים משוחררים. בנוסף לכך, לא יערכו חקירות ילדים עד גיל 14, אותן רק עובד סוציאלי חוקר ילדים יכול לבצע. ללא חקירה זו, כל אירוע עברייני שמעורבים בו ילדים מתחת לגיל 14 לא יטופל.

עוד שירות שייפגע בשביתה, הוא שלא יינתן מענה לבקשות לצווי הגנה לילדים שעוברים התעללות פיזית, מינית, או הזנחה. הילדים יישארו בבית הפוגע, ולא יינתנו הארכות צווים לשהייה במעונות והוסטלים. בנוסף, ייפגעו גם שירותי יחידות הסיוע לבתי המשפט, וכך לא יתאפשר לצדדים בהליכי גירושים להגיע להסדר ראייה או משמרות בגישור או בהליך משפטי.

בנוסף לכך, לא יערכו השמות של קטינים בסיכון לפנימיות, כפרי נוער ומוקדי חירום. וגם לא יינתן מענה לחסרי ישע ובעלי עיכוב התפתחותי, קשישים במצב סיכון שעברו התעללות. לא יינתן גם מענה לפגיעות מיניות או אלימות במשפחה בבתי החולים. בנוסף לכך, לא יתקיימו ועדות להפסקת הריון.

הפגנת העובדים והעובדות הסוציאליות, כיכר רבין תל אביב, 6 ביולי 2020. ניב אהרונסון
"מצב בלתי נסבל". מחאת העובדים הסוציאליים בתל אביב, הבוקר/ניב אהרונסון

גם תחום הטיפול בקשישים ייפגע, ולא יינתן מענה לפניות קשישים בנוגע לסיוע בקניית תרופות ומצרכים, טיפול רגשי בניצולי שואה, בדידות או מיצוי זכויות. כמו כן, גם פניות משטרה בנוגע לאירועי אלימות של ילדים, עבריינות, שוטטות, זנות ונשים נפגעות אלימות - לא ייענו. ככלל, לא ייפתחו תיקים חדשים בשירותי הרווחה.

השביתה מגיעה בהמשך למאבק שמנהלות העובדות הסוציאליות בשבועות האחרונים במחאה על קריסת שירותי הרווחה, העומסים, השכר הנמוך והאלימות. ביום חמישי, הן הפגינו בכ-50 צמתים ברחבי הארץ. בנוסף לכך, הן קיימו בחודש שעבר צעדת מחאה מתל אביב לירושלים.

שר העבודה והרווחה איציק שמולי אמר כי "מחאת העובדים הסוציאליים מוצדקת מאין כמותה". הוא הוסיף כי הוא "פועל במרץ על מנת לגבש הסכמות בין הצדדים ולהביא לפתרון. מציאות שבה ילדה שנפגעה מינית או קשיש שנוצל וזקוק לסיוע ייתקלו בדלת סגורה בלשכות הרווחה היא בלתי נסבלת וחובתנו למצוא לכך פתרון מהיר".

(עדכון ראשון: 07:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully