וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסעדנים נפגעו קשות, אך הצליחו לעמוד על הרגליים. עכשיו הם חוששים מקריסה

6.7.2020 / 7:53

הממשלה צפויה לאשר מגבלה על התקהלויות גם במסעדות, ובתעשייה אומרים כי לא יוכלו לעמוד ברוע הגזירה. הם מזהירים כי "משפחות נהרסות, האלימות הולכת וגואה, ויש נטיות אובדניות". יו"ר איגוד המסעדנים: "יותר מ-100 אלף עובדים יפוטרו במיידית"

צילום: ערוץ כנסת

הממשלה צפויה לדון היום (שני) בהגבלות הנוספות בענף בעקבות העלייה בתחלואה בקורונה, והמסעדנים מזהירים יחד עם משרד האוצר, מפני השלכות של צמצום מספר הסועדים ל-50. באיגוד המסעדנים מפעילים לחץ כבד על השרים, לרכך את המגבלות, מחשש שהדבר יוביל להתמוטטות הענף כולו.

בדיון שהתקיים בנושא ביום חמישי האחרון, הוחלט לדחות את ההחלטה בעניין המסעדות בעקבות לחצים שהפעיל שר האוצר ישראל כץ. משרד הבריאות דרש להגביל את מספר הסועדים במסעדות ל-50, אך באוצר התנגדו וביקשו לקבוע מתווה לפיו מסעדה תוכל לפעול בהתאם להזמנות טלפוניות, באופן שניתן יהיה לעקוב אחר הנוכחים במסעדה במקרה של הדבקה. הגבלה דומה על אולמות האירועים, הברים ובתי התפילה אושרה אמש בוועדה הקורונה בכנסת.

אם המגבלה אכן תאושר גם במסעדות, המסעדנים מזהירים כי הדבר יגרום לפיטוריהם של כמאה אלף אנשים ולסגירת עסקים נוספים שלא יוכלו לעמוד בגזרה. יו"ר איגוד המסעדנים, שי ברמן, סיפר כי במהלך סוף השבוע הפצירו בשרים למנוע את המהלך במסעדות, שלטענתם לא מהוות מוקד הדבקה. "אנחנו עכשיו בבליץ - בעיקר מול השרים הרלוונטיים", הסביר ברמן. הוא ציין כי ההתמקדות כעת היא במשרדי הבריאות, האוצר ומשרד ראש הממשלה. "כרגע לא ברור לאן זה הולך כי יש התנגדות של האוצר ושל משרד התיירות להגבלות נוספות על תעשיית המסעדות".

שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדנים. אודי גול, אתר רשמי
"הניסיון להגביל את המסעדות זה מס שפתיים". יו"ר איגוד המסעדנים, שי ברמן/אתר רשמי, אודי גול

"המשמעות של הגבלות נוספות זה סגירה של יותר מ-70% מהענף", הסביר ברמן. "מדובר בפיטוריהם המיידיים של יותר ממאה אלף עובדים וקריסת התעשייה הלכה למעשה". לדבריו, אין שום אסמכתה לכך שבמסעדות מתבצעת הדבקה המונית. "מסעדות הן מקום בילוי סולידי, לא רוקדים בהן ואנשים יושבים בקפסולות. יש ביקורת בכניסה, מודדים חום, ויש אמצעי זהירות נוספים שאנחנו נוקטים. לכן, הניסיון שלהם להגביל את המסעדות זה מס שפתיים. אף אחד לא יודע מה לעשות עכשיו, ואנחנו מטרה נוחה".

ברמן אינו סבור שמתווה האוצר אידיאלי, אך הוא מעדיף את יישומו על פני הגבלה מוחלטת של הענף. "זה לא משהו בלתי אפשרי עבורנו, אנחנו יכולים לעשות אותו", אמר. "אבל מדובר בשליפות מהמותן. במשך שלושה חודשים התעסקו בדברים שלא קשורים למשבר ועכשיו הם פתאום זזים תוך כדי תנועה, גם במישור הבריאותי וגם בתכנית הכלכלית. אין באמת מדיניות כלכלית שקובעת מה יקרה אם יפרוץ גל שני. כל האגדות על כסף בלחיצת כפתור - זה הכול חרטא. יש יזמים שעד היום לא ראו שום פיצוי בחלק גדול מהענף".

השותף הלך לעולמו: "לא עמד בלחץ"

דן גולדברג הוא בעל מסעדת תמול שלשום בירושלים. בעוד שהוא וחבריו מתמודדים עם ההשלכות שהותיר אחריו משבר הקורונה, הוא מזהיר כי אם המגבלה תיכנס לתוקף, הוא ייאלץ לסגור את המסעדה. שותפו לעסק הלך לעולמו שלושה ימים לאחר שהסגר נכנס לתוקף. "הוא לא עמד בלחצים", סיפר. "הוא הלך לישון ולא קם. הוא היה אדם רגיש וזה היה הבית שלו. דיברנו על זה שאנחנו הולכים לסגור".

לדברי גולדברג, רק לאחר שהחל בגיוס המונים, הצליחה המסעדה לשרוד ולשלם לספקים. "בעסק שלנו, אם אין לך מכסה מסוימת של אנשים אתה מפסיד כל יום", טען. "אני מפסיד קרוב ל-3,000 שקלים מדי יום. אני לא רוצה להרוויח, רק להגיע לאיזון. אני רוצה לשלם לספקים שלי את ההוצאות ותו לא. היום אימא שלי מממנת אותי, אני בעל עסק ואני לא מוציא שקל לעצמי".

מסעדנים קורונה - דן גולדברג. באדיבות המצולמים
"יש פה מדיניות מנותקת מהעם". המסעדן דן גולדברג/באדיבות המצולמים

הוא אף מתח ביקורת נגד המדיניות הכלכלית, ועל ההחזרים שממאנים להגיע. "הבטחתם שתתנו לנו את הפעימה השלישית בלי בדיקה מעמיקה מדי ושאז תתחשבנו, חודש וחצי חיכיתי שיתנו, וגם את מה שקיבלתי - קיבלתי אחרי שהפעלתי קשרים ואיימתי בפיטורי עובדים".

"אני לא רוצה לעבוד ככה במדינה שלי", המשיך. "אני מתנדב במשטרה 17 שנה, אני עושה מילואים, לא מסוגל לראות שיש פה מדיניות מנותקת מהעם. אם יגבילו את על המסעדות, אני פשוט אסגור. כמה אפשר לחתוך בבשר החי, לשחק בעובדים, ואז מגיע השר הנגבי ואומר שהכל זה חרטא. סליחה, אתה שר בלי תיק? - אתה חרטא. אין מדיניות מסודרת במדינת ישראל, הכל מהרגע להרגע".

לאן יילכו 200 אלף עובדים?

זעקת המסעדנים איננה מגיעה בחלל ריק. תיקו פרנקו, רואה חשבון, עובד כבר 35 שנה עם לקוחות בתחום ההסעדה. לדבריו, המסעדות ממילא מתקשות לשמור על איזון ולכסות את ההוצאות הקבועות. הטלת מגבלה על מספר הלקוחות תקשה משמעותית על היכולת שלהן להתגבר על ההפסדים היומיים, ולמעשה תהיה גזר דין מוות לענף כולו - הנחשב היום למעסיק השני בגודלו בארץ.

"כשהסתיים הגל הראשון המסעדות פתחו את שעריהן והצליחו לעבוד בהיקף של 50%", הסביר פרנקו. "בהיקף כזה אתה אולי מצליח לכסות את ההוצאות הקבועות, אבל חשוב להבין - נכון להיום, רגע לפני הכרעה, מסעדות נמצאות במצב של גסיסה. הן לא מסוגלות לממן את ההוצאות הקבועות שלהן. נגמר החל"ת, המערכות במסעדה יוצאות מקיפאון, והעובדים שבים לעבודה. זה לא משנה כמה אנשים מגיעים למסעדה מבחינת מצבת כוח האדם, אך במצב של 60% היקף עבודה - אי אפשר להתאזן".

מסעדנים קורונה- תיקו פרנקו רו"ח. באדיבות המצולמים
"המסעדות נמצאות במצב של גסיסה". תיקו פרנקו/באדיבות המצולמים

"יש תופעה מעניינת נוספת", המשיך פרנקו. "בענף המסעדנות, קיימת תחושה שכשמחזור ההכנסות גדל עלות המזון יורדת כי אני יעיל יותר, אך במצב של 60% היקף עבודה, עלות המזון רק גדלה, זה תופעה שלא הכרנו לפני הקורונה". הוא הוסיף כי אם יוחלט להטיל מגבלות על המסעדות, ייגרם נזק שהוא לא רק כלכלי, אלא גם כזה שישפיע ברמה האישית. "משפחות ייהרסו, אין לי מילה אחרת. זה יפגע במשפחות העובדים, העסקים, הספקים, משפחות בעלי המסעדות", תיאר. "ענף המסעדות מגלגל 20 מיליארד שקל בשנה, הוא המעסיק השני בגודלו בארץ עם כ-200 אלף עובדים. לאן כל אלה יילכו?".

למרות שהמקצוע של פרנקו הוא ראיית חשבון, הוא משמש פסיכולוג ומנטור בתקופה האחרונה. "כרגע משפחות נהרסות, האלימות הולכת וגואה, ויש נטיות אובדניות", תיאר. "גם לי כבר קשה להכיל את זה. אני עומד מול מאות בעלי עסקים שחווים תחושת אי-ודאות נוראית".

הוא תיאר את הקשיים הנוספים שחווים בעלי המסעדות. "הבנקים הכתימו את שמם כענף שלא זכאי לאשראי, ענף מסוכן. כל נושא המענקים לצד הלוואות בעקבות מדינה התגלו כבלוף. רוב הלקוחות שלי לא קיבלו את המענקים שלהם, וכשהם יגיעו - זה כבר לא יעזור להם. זה יהיה בבחינת 'הניתוח הצליח והחולה מת'", הוסיף. "המסעדנים שיקבלו את המענקים ישתמשו בזה לדמי קבורה ולא דמי שיקום. במסעדות לא נדבקים, בטייק אווי לא נדבקים. בואו נסדיר את זה, אנשים יושבים סביב שולחנות עם מרחב גדול. למה להפחיד את הקהל על דברים שלא קיימים? המסעדות הן מופת בהתנהלות של קורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully