וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי מאה שנים: חיל האוויר של פינלנד הסיר את צלב הקרס מסמלו

הסמל שעיטר את מדי צבא פינלנד משנת 1918, ללא קשר לשלטון הנאצי, הוסר ללא הודעה רשמית. החיבור הגיע דרך בן אצולה שבדי - שהעניק למדינה הצעירה מטוס עם סימן המזל שלו. "משימתו של הצבא היא להגן על המדינה, לא על סמל ישן", אמר הפרופסור שהבחין בשינוי

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: סאנה מרין בת ה-34, נבחרה ע"י מפלגתה לרה"מ, והיא תהיה הצעירה אי-פעם בתפקיד)

חיל האוויר של פינלנד הוריד את צלב הקרס מסמלו, ללא הודעה רשמית. חיל האוויר השתמש בצלב הקרס מאז שהוקם בשנת 1918, מעט לאחר שהמדינה קיבלה את עצמאותה והרבה לפני עליית הנאצים לשלטון. עד 1945, מטוסיה עטו צלב קרס כחול על רקע לבן, ללא כוונה להראות נאמנות לגרמניה הנאצית, על אף ששתי המדינות שיתפו פעולה בזמן המלחמה.

לפי דוברות חיל האוויר, הסמל הוסר מהמטוסים אחרי מלחמת העולם השנייה, אך צלב הקרס נותר על סמלים, דגלי יחידות ועיטורים שונים של חיל האוויר - שהוצגו על המדים של חלק מהחיילים. החיל הוסיף כי הסמל שונה כבר בינואר 2017, והפך לנשר מוזהב עם עיגול כנפיים המקיף אותו.

"משום שהסמלים מוצגים על מדי החיילים, הובן שלא מעשי ואין צורך להמשיך להשתמש בסמל הישן, שגרם לאי-הבנות מפעם לפעם", נמסר.

מטוס של חיל האוויר של פינלנד, 2013. AP
הסמל שונה כבר בינואר 2017, והפך לנשר מוזהב. מטוס חיל האוויר של פינלנד/AP

במקור, היה זה בן אצולה שבדי, הנקרא הרוזן אריק וון-רוזן, שהפך את צלב הקרס למזוהה עם חיל האוויר. הרוזן השתמש בצלב הקרס כקמע אישי למזל טוב. ב-2018 הוא נתן במתנה לחיל האוויר של המדינה השכנה, שרק קיבלה את עצמאותה, מטוס עם צלב קרס כחול מצויר עליו. זה היה המטוס הראשון של חיל האוויר הפיני, ואלו שבאו אחריו המשיכו את המסורת והציגו את הסמל הכחול.

התומכים בשימוש המתמשך בסמל הצביעו על כך שלא היו נאצים ב-1918, מה שאומר שלא היה כל קשר בין השימוש בו לנאציזם.

אולם, על אף שלוון-רוזן לא היה חיבור עם הנאצים באותו הזמן, הוא הפך מאוחר יותר לדמות מובילה בתנועה הנאציונל-סוציאליסטית של שבדיה בשנות ה-30. הוא גם היה אחיו החורג של הנאצי הגרמני הבכיר הרמן גרינג, ולפי פרופסור טיביינן - גם חבר קרוב של היטלר.

עוד בוואלה!

מדינות סקנדינביה זיהו עלייה בקרינה, ייתכן שמקורה ברוסיה

לכתבה המלאה
הסמל הישן של חיל האוויר של פינלנד עם צלב הקרס לצד הסמל החדש ללא הצלב. 04 ביולי 2020. משרד ההגנה של פינלנד, אתר רשמי
הסמל הישן עם צלב הקרס, לצד הסמל החדש לאחר השינוי/אתר רשמי, משרד ההגנה של פינלנד

לדברי פרופסור טיבו טיביינן, אקדמאי מאוניברסיטת הלסינקי שהיה הראשון להבחין בשינוי הסמל, ניתן היה לראות את צלב הקרס על בניינים במדינה כבר משנות ה-20 של המאה הקודמת. "בפינלנד המחשבה היא שזה הוא סימן קישוט אקראי - מה שנכון במידה מסוימת", אמר.

עם זאת, טיביינן טוען כי הוא מעולם חלק על כך שהשימוש בצלב הקרס צריך להיאסר בפינלנד, כפי שקרה בגרמניה. לדבריו, "משימתו של הצבא היא להגן על המדינה, לא להגן על סמל ישן".

על אף שצלב הקרס עדיין נמצא בסמל בית הספר הפיני לטיסה, המהלך להסרתו מסמל החיל מצביע על כך שהצמרת הצבאית מוכנה להתקדם מהרוזן וון-רוזן וצלב הקרס הכחול-לבן שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully