וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדי שאבות יבלו עם ילדיהם: פינלנד תעניק חופשת לידה זהה להורים

הממשלה בראשותה של מרין, שאמרה כי עדיין נותרה לפינלנד דרך להשגת שוויון מגדרי, הודיעה על תכנית להגדלת הקצבה ל-14 חודשים, המקנים 164 ימי חופשה לכל אחד מההורים. זאת, במטרה לחזק את מערכת היחסים ביניהם לבין הילדים. מדינות נוספות באירופה הנהיגו רפורמות דומות

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

(בווידאו: סאנה מרין בת ה-34 נבחרה ע"י מפלגתה לראשות הממשלה, בדצמבר האחרון)

ממשלת פינלנד הודיעה על תכנית שתעניק לכל ההורים את אותה מספר ימי חופשת לידה, במטרה לגרום לאבות לבלות יותר זמן עם ילדיהם. הקצבה המשולבת תגדל ל-14 חודשים, המהווים 164 ימים לכל הורה.

בפינלנד אמרו כי במדינה רוצים "לקדם את הרווחה ואת שוויון המגדרי". שרת הבריאות והרווחה איינו-קייסה פקונן הכריזה על תחילה של "רפורמה ראדיקלית של הטבות משפחתיות", שנועדה לחזק את מערכת היחסים בין ההורים לילדיהם כבר מההתחלה. הממשלה מעריכה כי השינויים יעלו מאה מיליון יורו נוספים.

ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין, אמרה בחודש שעבר כי למדינתה עדיין נותרה דרך כדי להשיג שוויון מגדרי, והתלוננה כי מעט מדי אבות מבלים עם ילדיהם. תחת המערכת הנוכחית בפינלנד, חופשת לידה היא כארבעה וחצי חודשים, ואילו לאבות ניתן רק חודשיים וחצי עד שהילד בן שנתיים. בנוסך לכך, ניתן לחלוק חופשת לידה נוספת של חצי שנה. עם זאת, רק אחד מתוך ארבעה אבות בממוצע מנצל את מה שמגיע להם.

התכנית הנוכחיות מדברות כעת רק על חופשה משותפת. כל הורה יקבל חופשה של 6.6 חודשים (164 יום במסגרת מערכת ההטבה של שישה ימים בפינלנד) ונשים הרות יקבלו קצבה נוספת לחודש. הורים יורשו להעביר 69 יום מהמכסה שלהם. כמו כן, חד-הוריים יורשו להשתמש בשתי הקצבאות.

ראשת ממשלת פינלנד סאנה מרין בפורום הרווחה העולמי. 07 בפברואר 2020.. רויטרס
"לקדם את הרווחה ואת שוויון המגדרי". ראשת הממשלה מרין/רויטרס

אן ליזה אלינגסאטר, פרופסורית מאוניברסיטת אוסלו שחקרה את תחום חופשת הלידה, אמרה ל-BBC כי המדינות הנורדיות הובילו את הדרך בהענקת זכאות לחופשת לידה לאבות, שלא ניתן להעביר לידי האם. האיחוד האירופי הלך אף הוא באותו הכיוון, עם הנחיה המקנה למדינות החברות שלוש שנים שבהן עליהן להעניק לכל הורה חופשה של ארבעה חודשים לפחות, כולל חודשיים שלא ניתן להעביר לאם.

בשבדיה, ישנה את מערכת חופשת הלידה הנדיבה ביותר באירופה עם 240 יום לכל אחד מההורים לאחר הלידה. לשם השוואה, בפורטוגל כבר יש מערכת ניטרלית מגדרית, עם 120 יום ששולמו ב-100% מהשכר ועוד 30 יום אופציונליים בשיעור של 80% מהשכר.

פרופ' אלינגסאטר אמר כי הענקת זכויות לאבות לא נחלה הצלחה מלאה במדינות הנורדיות. "נורבגיה הייתה המדינה הראשונה בשנת 1993 שנתנה לאבות חופשה שלא ניתנת להעברה ואז שבדיה הלכה בעקבותיה", אמר. לעומת זאת, אבות בדנמרק מקבלים חופשה של שבועיים בלבד אחרי הלידה, והאם והאב יכולים לחלוק 32 שבועות נוספים ביניהם.

עוד בוואלה!

ישראלים על הספינה המבודדת ביפן: "מספר החולים עלה, המצב מדאיג"

לכתבה המלאה
שרת הבריאות והרווחה של פינלנד, איינו-קייסה פקונן, במסיבת עיתונאים בהלסינקי. 07 בפברואר 2020.. רויטרס
אבות בדנמרק מקבלים רק שבועיים חופש אחרי לידה. שרת הבריאות והרווחה פקונן/רויטרס

מאז חודש דצמבר האחרון, פינלנד מנוהלת על ידי קואליציה של חמש מפלגות שכל אחת מהן מונהגת על ידי אישה. מרין אמרה שזה "לא כל כך גדול" במונחים פיניים שיש נשים בשלטון. שבדיה, נורבגיה, איסלנד, אסטוניה ופורטוגל זכו לשבחים בדוח יוניצף בשנה שעברה על כך שהציעו את המדיניות הטובה ביותר לכל המשפחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully