וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בסין על מות הרופא שחשף את הווירוס: "גיבור שאמר את האמת"

7.2.2020 / 12:55

ברשתות החברתיות מחו האזרחים נגד המשטר, בטענה שצנזר את אזהרותיו של ד"ר לי וונליאנג מפני התפרצות נגיף הקורונה. הרשויות התחייבו לחקור את טענות הציבור, אולם קריאות ברחבי הרשת להתנצל בפני הרופא נעלמו ללא זכר. "היית קרן אור בתוך האפלה", כתב אחד הגולשים

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

מותו של הרופא הסיני שהזהיר מפני התפרצות וירוס הקורונה, עורר היום (שישי) זעם בקרב הציבור נגד המשטר. לי וונליאנג, רופא עיניים בבית חולים בווהאן, מוקד התפרצות הנגיף, הפך לאחד הדמויות הבולטות במשבר לאחר שחשף שהיה אחד משמונה בני אדם שננזפו בחודש שעבר על ידי הרשויות בעיר בגין "הפצת שמועות" על אודות הווירוס.

כמה כלי תקשורת סיניים תיארו את הרופא כ"גיבור שהיה מוכן להגיד את האמת", בעוד פרשנים אחרים פרסמו שירים, תמונות וציורים לזכרו. הידיעה על מותו של לי הפכה לסיפור המרכזי ברשת החברתית הסינית "וויבו", עם יותר מ-1.5 מיליארד צפיות והפך לנושא דיון בקבוצות המסרים הפרטיות "וויצ'ט", שם אנשים הביעו זעם ועצב. "הדליקו נר והוקירו את הגיבור. היית קרן אור בתוך האפלה", אמר אחד המשתמשים ב"וויבו". בתמונה שפורסמה ברשת החברתית נראה המשפט "היה שלום לי וונליאנג" חקוק בשלג בגדת נהר בבייג'ינג.

הרופא לי וונליאנג, מהעיר ווהאן, סין, שהושתק אחרי שדיווח על וירוס הקורונה. רויטרס
מותו הפך לנושא החם בסין. לי וונליאנג/רויטרס

הוועדה המרכזית בסין למעקב משמעת, הגוף המרכזי במדינה שנלחם בשחיתות, אמר היום כי הוא ישלח חוקרים לווהאן לבחינת "נושאים שהועלו על ידי הציבור בהקשר לד"ר לי וונליאנג". אולם עלו גם רמזים כי הדיונים על מותו של הרופא נתונים לצנזורה, בייחוד אלה שהפנו אצבע מאשימה כלפי המשטר.

הנושאים "הרשויות בווהאן חייבות לד"ר לי וונליאנג התנצלות" ו"אנחנו רוצים חופש ביטוי" הפכו אתמול לטרנדים חמים ברשת החברתית, אך היום לא היה להם זכר. דיווחים על מותו של הרופא פורסמו אתמול בחצות (שעון מקומי) בכלי התקשורת הממלכתי של סין, אולם נמחקו מאוחר יותר.

זן ג'יאן, פרופסור לעיתונות בינלאומית ותקשורת באוניברסיטה בבייג'ינג קרא בחשבון ה"וויבו" שלו לחוקק חוק שיגן על אנשים כמו לי. לדבריו, החוק "יגן על אנשים שיש להם חוש מולד לטוב ולרע באמירת מילות אמונה לציבור, ויחשוף את האמת".

עוד בוואלה!

הטיוח וההשתקה: הרופא הסיני שחשף את הווירוס - ואיש לא הקשיב לו

לכתבה המלאה
טיפול בחולה בווירוס הקורונה בבית החולים שהוקם בווהאן שבסין, 7 בפברואר 2020. רויטרס
טיפול החולה בבית החולים לחולי קורונה בווהאן, היום/רויטרס

עוד בדצמבר, הבחין לי בשבעה מקרים של נגיף שלדעתו דמו לסארס, הנגיף שהוביל למגיפה עולמית ב-2003. מקור ההידבקויות, לפי ההערכות מהשוק של פירות ים הואנאן בווהאן, והחולים שהו בהסגר בבית החולים שלו. ב-30 בדצמבר הוא העביר הודעה לרופאים אחרים בקבוצת צ'ט שבה הזהיר אותם מפני ההתפרצות וייעץ להם ללבוש בגדי מגן כדי להימנע זיהום. הוא לא ידע אז היה שהמחלה שהתגלתה הייתה נגיף קורונה חדש לחלוטין.

ב-1 בפברואר פרסם לי ברשת החברתית כי הוא אובחן בנגיף וימים ספורים לאחר מכן הלך לעולמו בגיל 34. "הוא מת בתום מאמצים להציל אותו", נמסר בהצהרה מטעם הרשויות בווהאן. "אנו מביעים את תנחומינו העמוקים. אנחנו מודים לו על שעמד בחזית במאבק נגד המגפה ומוסרים את צערנו למשפחתו".

הקמת בית חולים מאולתר במרכז הכנסים בווהאן בשל התפשטות הקורונה, 4 בפברואר 2019. רויטרס
בית חולים בווהאן לטיפול בחולי קורונה/רויטרס

היחס של הרשויות לרופא הזכיר כיצד ב-2003 הואשמה סין בניסיון חיפוי של מגפת ה-SARS, שככל הנראה פרצה בשווקים במחוז גואנגדונג טרם התפשטה לערים ומדינות נוספות.

שרה קוק, חוקרת בכירה לתקשורת סינית, אמרה כי זעקת הציבור בעקבות מותו של לי נראית "נרחבת ומאוחדת". אולם לדברי, טרם ברור אם תוביל למפנה, בהינתן כי טרגדיות לאומיות נוספות, כמו תאונת הרכבת ב-2008, הובילו לתגובה ציבורית דומה שדעכה.

יותר מ-600 בני אדם מתו בעקבות וירוס הקורונה, ויותר מ-30 אלף נדבקו בנגיף. סין התחייבה לפעול בפתיחות ובשקיפות בנוגע להתמודדותה עם המצב.

בצל התפשטות הווירוס: טראמפ ושי שוחחו

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי שוחח טלפונית עם נשיא סין שי ג'ינפינג. "כרגע סיימתי שיחת טלפון ארוכה וטובה עם הנשיא סי. הוא חזק, חד וממוקד מאוד בהובלת המאבק בווירוס הקורונה", כתב. "הוא מרגיש שהם עושים עבודה מאוד טובה, אפילו בונים בתי חולים תוך ימים. שום דבר לא פשוט, אבל הוא הוא יהיה מוצלח, בייחוד כשמזג האוויר יתחיל להתחמם והווירוס בתקווה ייחלש ואז ייעלם. בסין שוררת משמעת נהדרת, כשהנשיא סין מוביל בעוצמה את מה שיהיה מבצע מוצלח. אנחנו עובדים בצמוד לסין כדי לסייע!".

שי, מצדו, אמר לנשיא האמריקני כי הממשל בבייג'ינג לא בחל במאמצים במאבקו נגד התפרצות הווירוס, תוך נקיטת אמצעי המניעה המחמירים ביותר. לדברי הנשיא, סין מגיעה בהדרגה להישגים ובטוחה ביכולתה להביס את המגפה.

(עדכון ראשון: 10:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully