וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת ההיתרים: לא נדון בבקשת נתניהו למימון הגנתו המשפטית

2.7.2020 / 14:53

הוועדה קבעה כי לאור עמדת היועמ"ש שנמסרה השבוע כי קבלת הכספים אינה חוקית, היא לא תדון בבקשתו לקבל 10 מיליון שקלים מאיש העסקים ספנסר פרטרידג'. בנוסף, הודיעה הוועדה כי מתוך 300 אלף דולר שקיבל נתניהו מבן דודו, יהיה עליו להחזיר מיידית כ-30 אלף דולר

-

ועדת ההיתרים הודיעה היום (חמישי) לסנגוריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי לא תדון בבקשתו לקבל 10 מיליון שקלים מאיש העסקים ספנסר פרטרידג', לצורך מימון הגנתו המשפטית. זאת, לאור עמדת היועמ"ש שנמסרה השבוע כי קבלת הכספים אינה חוקית.

בנוסף, הודיעה הוועדה כי מתוך 300 אלף דולר שקיבל נתניהו מבן דודו נתן מיליקובסקי, יהיה עליו להחזיר מידית כ-30 אלף אשר שימשו להגנתו המשפטית. ביחס ליתר הסכום - היות והוועדה מצאה כי הוא שימש לייצוגה המשפטי של שרה נתניהו בתיק המעונות, ובהיותה אדם פרטי, נקבע כי הוא לא חייב להשיבם.

פתיחת משפטו של רה"מ, בנימין נתניהו | נתניהו בעת הגעתו לאולם הדיונים 24 במאי 2020. רויטרס
נתניהו בפתיחת משפטו, לפני כחודשיים/רויטרס

ביחס ליתר הסכום - הוועדה מצאה כי הוא שימש לייצוגה המשפטי של שרה נתניהו בתיק המעונות, ובהיותה אדם פרטי נקבע שאין חובה להשיבו.

במכתב שנשלח לעורכי הדין על ידי מזכיר ועדת ההיתרים וראש מטה מבקר המדינה, עו"ד עדן ביזמן, ציין האחרון כי אמנם היועמ"ש לממשלה קבע שאין מניעה לראש הממשלה לקבל מימון להגנתו המשפטית מפרטרידג' בהיותו עד תביעה בכתב האישום, אולם גובה הסכום המבוקש, ובהתחשב בטיב הקשר בין ראש הממשלה לבין פרטרידג', אינו עומד בכללים לקבלת מתנה בהתאם לחוק המתנות.

באשר ליתרת הסכום שקיבל נתניהו נכתב "היות ונמצא על ידי הוועדה כי הכספים שימשו לייצוגה המשפטי של רעיית ראש הממשלה בתיק המעונות, ובהיותה אדם פרטי, הם אינם נדרשים להשבה. הוועדה ציינה כי שרה נתניהו איננה חברת ממשלה ועל כן איננה כפופה ל"כללי אשר". לפיכך, היא לא נדרשת להשיב סכומים ששולמו עבור ייצוגה המשפטי .

היעומ"ש אביחי מנדלבליט, במהלך כנס משפט באוניברסיטת חיפה 5 בינואר 2019. שלומי גבאי
קבע כי קבלת הכספים מפרטרידג' אינה חוקית. מנדלבליט/שלומי גבאי

בתנועה לאיכות השלטון אמרו כי מדובר החלטה תמוהה של הוועדה בהרכבה החדש, "בלשון המעטה". לדברי התנועה, "הכללים קובעים באופן חד משמעי כי גם מענק לבן משפחה, ולרבות בת זוג, הוא אסור. עוד נזכיר כי אותם 300 אלף דולרים שהוענקו לראש הממשלה, ניתנו לו מאחורי גבה של הוועדה, ודבר קיומם נחשף רק שנתיים לאחר שניתנו, במכתב ששלח עורך דינו לוועדה. על ועדת ההיתרים לעדכן את בית המשפט בהליך שעומד תלוי מול בג"ץ בעתירה שהגישה התנועה, לרבות שאלת הגבייה מנתניהו, ואנחנו נהיה שם על מנת להסביר לבית המשפט מדוע החלטה לא חוקית זו צריכה להתבטל".

שלשום תקף בחריפות נתניהו את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לאחר שהאחרון קבע בחוות דעתו כי לא ניתן לאשר את המימון. נתניהו הצהיר כי "מזימת ההפיכה השלטונית של מנדלבליט נחשפה במלוא כיעורה". מוקדם יותר, הגיעה מתקפה כלפי מנדלבליט מצד מקורבי נתניהו, שאמרו כי "ככל שנחשפים מעשיו הפסולים של היועמ"ש בקלטות שהוא מסתיר מהציבור, כך הוא מעצים את הרדיפה השערורייתית שלו נגד ראש הממשלה נתניהו והימין. ניגוד העניינים של היועמ"ש זועק לשמיים. ביד אחת הוא מגיש כתב אישום מופרך נגד ראש הממשלה וביד שנייה הוא עושה הכל כדי לחבל ביכולתו של ראש הממשלה להתגונן מפניו".

השתלשלות בקשות המימון של נתניהו

בדצמבר 2018 דחתה הוועדה בפעם הראשונה את את בקשתו של נתניהו לקבל מימון לצורך הגנתו המשפטית מפרטרידג' ומבן דודו של ראש הממשלה, מיליקובסקי. בפברואר 2019 הוועדה אף קבעה כי על נתניהו ייאלץ להחזיר 300 אלף דולר שכבר קיבל ממיליקובסקי ללא היתר. עוד נקבע כי עליו להחזיר את שוויים של חליפות וסיגרים שקיבל ממיליקובסקי, וזאת בהתאם לכלל לפיו לחברי ממשלה אסור לקבל כל טובת הנאה מלבד שכרם.

לאחר מכן ביקש נתניהו לקיים דיון נוסף בו יוכלו סנגוריו לטעון בעל פה בפני הוועדה - זכות שעליה ויתר בעבר, ורק בהתערבות בג"ץ הוחלט כי יוכל לעשות זאת, אם יציג בפני הוועדה מסמכים שביקשה לקבל על מצבו הכלכלי וקשריו עם בעלי ההון. הוועדה סירבה לשמוע את נתניהו בלי לקבל לידיה את המסמכים, ולמעשה דחתה את בקשתו בפעם השלישית. רק לאחר שחברי הוועדה התחלפו, הסכימה הוועד לדון שוב בבקשת נתניהו, וזאת בנימוק שהגשת כתב האישום נגדו מהווה שינוי נסיבות שמצדיק דיון מחודש בבקשה.

הוועדה קיימה את הדיון המחודש בבקשה לפני כחודש וחצי. במקביל, בשל עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ, ביקשה הוועדה מהיועץ המשפטי לממשלה חוות דעת עדכנית בנוגע לבקשתו של נתניהו. היועץ מנדלבליט השיב אתמול כי לא ניתן לאשר את סכום הבקשה החריג - 10 מיליון שקלים, וזאת בשל סוגיות העולות מ"חוק המתנות", שאוסר על עובדי ציבור לקבל טובות הנאה או מתנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully