וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנדלבליט לוועדת ההיתרים: אין לאשר לנתניהו לקבל 10 מיליון שקל ממקורבו

היועמ"ש כתב בעקבות בקשת נתניהו לקבל מימון להוצאות משפטו מאיש העסקים פרטרידג' כי ההנחה היא שכל מתנה ניתנת לרה"מ מתוקף היותו עובד ציבור - ועל כן היא אסורה. מקורבי נתניהו: "רדיפה שערורייתית". גנץ גיבה את מנדלבליט ומערכת אכיפת החוק: "יבצעו את תפקידם ללא מורא"

בווידאו: פתיחת משפט נתניהו/עריכה: איתי עמרם ואביחי ברוך

(בווידאו: נתניהו בפתיחת משפטו, לפני כחודש)

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הביע היום (שלישי) את התנגדותו בפני ועדת ההיתרים לאשר לראש הממשלה בנימין נתניהו קבלת תרומה ממקורבו, איש העסקים ספנסר פרטרידג', למימון הוצאותיו המשפטיות. זו הפעם הראשונה בה נדרש היועץ להתייחס לגופה של בקשת ראש הממשלה, לרבות הסכום - עשרה מיליון שקלים - שאותו לדבריו, לא ניתן לאשר.

באופן כללי, כתב ד"ר גיל לימון, עוזרו הבכיר של מנדלבליט, כי "עמדתנו היא שקיימת חזקה עובדתית לפיה טובת הנאה הניתנת לראש הממשלה, ניתנת לו באשר הוא עובד ציבור, ולכן היא אסורה לפי הדין". עוד נטען כי "החזקה יכולה להיסתר לאור נסיבות העניין...(אך) הנטל לסתירת החזקה הולך ונהיה כבד ככל שהמתנה חריגה יותר, וביחס למתנה שהיא חריגה במיוחד איננו רואים אפשרות מעשית לסתור את החזקה".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מגיע לטקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
התנגד לאישור העברת המימון. מנדלבליט/שלומי גבאי

בהתייחסותו לבקשת ראש הממשלה והסכום בו נקב, נכתב בחוות הדעת כי "לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, בנסיבות העניין, בשים לב לסכום החריג בו מדובר, אותו מבקש ראש הממשלה לקבל למימון הוצאות הגנתו, ברי כי החזקה האמורה אינה נסתרת. הדברים אף מקבלים משנה תוקף בראי אופי הקשר בינו לבין מר פרטרידג', כפי שתואר על ידי ועדת ההיתרים. על כן, לא ניתן לקבוע כי קבלת סכום זה על ידי ראש הממשלה מצד מר פרטרידג' אינה משום מתנה הניתנת לו באשר הוא עובד ציבור".

זאת ועוד, לפי מנדלבליט, נדרש הסדר למניעת ניגוד העניינים בין נתניהו לפרטרידג' בגלל "אופי יחסיהם", בלי קשר לשאלת קבלת מימון הוצאות הגנתו המשפטית של נתניהו. עם זאת נכתב כי העובדה שפרטרידג' צפוי להיות עד מטעם התביעה במשפט נתניהו לא דורשת שינוי מהותי של ההסדר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה , 14 ביוני 2020. רויטרס
"אין דרישה לשינוי מהותי בהסדר". נתניהו/רויטרס

הפנייה מצד ועדת ההיתרים ליועץ המשפטי לממשלה נעשתה בשלהי החודש שעבר. הוועדה ביקשה ממנדלבליט לחוות דעתו בשאלת ניגוד העניינים של פרטרידג' כעד התביעה במשפטו של נתניהו. כעת, על פי ההערכות, הוועדה תיאלץ לקבל את עמדת היועץ ולדחות את בקשתו של נתניהו, זאת מאחר שהוועדה דנה בבקשות במישור האתי, בעוד חוות הדעת של היועץ מתייחסת למישור החוקי. כך, הוועדה לא יכולה לאשר, במישור האתי, בקשה שאינה עומדת ברף החוקי. עם זאת, לא מן הנמנע כי נתניהו יגיש בעתיד בקשה לקבל סכום נמוך יותר.

הבקשה להתייחסות היועץ המשפטי לממשלה הגיעה במסגרת דיון שערכה ועדת ההיתרים בהמשך בקשתו של נתניהו למימון הוצאותיו המשפטיות, זאת בנוכחות עורכי דינו. במהלך הדיון נודע כי בדיון שהתקיים בבג"ץ עלה כי חברו של נתניהו, פרטרידג', מופיע ברשימת עדי התביעה שהוגשה לבית המשפט בהליכים הפליליים המתנהלים נגד ראש הממשלה. "לאחר שתתקבל עמדת היועמ"ש, תוכל הוועדה להתכנס ולשקול את כלל הנושאים וההיבטים שעלו במהלך הדיונים". בנוסף, הוועדה דנה בהבהרותיו של ראש הממשלה בקשר לסכום אותו קיבל בעבר מבן דודו, נתן מיליקובסקי.

איש העסקים ספנסר פרטרידג'. GettyImages
"סכום חריג". איש העסקים ספנסר פרטרידג'/GettyImages

עם פרסום עמדתו, מקורבי נתניהו תקפו בתגובה את מנדלבליט. "ככל שנחשפים מעשיו הפסולים של היועמ"ש בקלטות שהוא מסתיר מהציבור, כך הוא מעצים את הרדיפה השערורייתית שלו נגד ראש הממשלה נתניהו והימין. ניגוד העניינים של היועמ"ש זועק לשמיים. ביד אחת הוא מגיש כתב אישום מופרך נגד ראש הממשלה וביד שנייה הוא עושה הכל כדי לחבל ביכולתו של ראש הממשלה להתגונן מפניו".

"מנדלבליט מעמיד את ראש הממשלה לדין בהאשמות מופרכות ותפורות שעלו כ-250 מיליון שקלים למשלם המיסים, תוך שימוש באמצעים פליליים כגון סחיטה באיומים של עדים. מנגד מנדלבליט מנסה למנוע בכל דרך מראש הממשלה את זכות היסוד להגן על עצמו בסיוע פרטי שלא עולה למשלם המיסים פרוטה. שוב מתגלה שיש חוק אחד לנתניהו וחוק אחר לכל האחרים. כך נראה חקירה פוליטית שמסתיימת בכתב אישום פוליטי. שערוריה".

ראש הממשלה החליפי בני גנץ דחה את הדברים ואמר כי הוא נותן גיבוי מלא להחלטת היועמ"ש ולכל מערכת אכיפת החוק בישראל. "הם ימשיכו למלא את תפקידם ללא מורא, במקצועיות ובנחישות", אמר. "הקמנו את הממשלה לאור משבר הקורונה ובזה יש לעסוק".

גם שר המשפטים אבי ניסנקורן התייצב לצד היועמ"ש. "‏מנדלבליט לא רודף אף אחד, הוא מבצע את תפקידו", צייץ בטוויטר. "מתקפה על שומרי הסף פוגעת בדמוקרטיה, והחלשת הדמוקרטיה תפגע בזכויות של כל אזרח במדינת ישראל".

בתגובה, שר החינוך יואב גלנט תקף את ניסנקורן, וצייץ בטוויטר כי "במקום להעביר ביקורת, מוטב ששר המשפטים יפעל לחשיפת הקלטות מנדלבליט-אשכנזי והתנהלותם בפרשת הרפז".

(עדכון ראשון: 12:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully