וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירי פתח וחמאס הכריזו: "מאבק משותף בתכנית הסיפוח של ישראל"

יפעת רוזנברג וטל שלו

2.7.2020 / 14:52

ג'יבריל רג'וב וסאלח אל-אערורי הכריזו כי התנועות ישלבו כוחות כדי להיאבק בתכנית החלת הריבונות וביוזמת השלום של טראמפ. במסיבת עיתונאים משותפת מרמאללה ומביירות קראו השניים לפלגים להצטרף ל"הזדמנותה היסטורית". בכינוס השתתף גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה

עריכה: ניר חן

בכיר פתח ג'יבריל רג'וב וסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס הכריזו היום (חמישי) על תכנית משותפת למאבק בתכנית הסיפוח. השניים קיימו מסיבת עיתונאים משותפת בשיחת וידאו מרמאללה ומבירות, בה הודיעו כי ישלבו כוחות נגד הכוונות בישראל ליישם את תכנית החלת הריבונות. "אנחנו קוראים למאבק משותף", אמר רגו'ב. "אנו קוראים לכל הפלגים הפלסטינים לראות בכך הזדמנות היסטורית". יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה השתתף אף הוא בכנס ברמאללה במהלכו התקיימה מסיבת העיתונאים.

"היום אנחנו יוצאים בקול אחד ותחת דגל אחד, חמאס שותפים שלנו", הכריז רג'וב בפתח דבריו. שני הארגונים, המצויים בעימות סביב השליטה ברצועת עזה מאז ביצע חמאס הפיכה ב-2007, הודיעו כי כעת יפעלו לבניית חזון אסטרטגי להתמודדות עם סוגיית הסיפוח. "כל הפלגים פותחים דף חדש", הדגיש רג'וב. "קיימת הסכמה לאומית נגד המזימה האמריקנית-ישראלית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חזית משותפת". רג'וב ואל-עארורי במסיבת העיתונאים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

רג'וב הצהיר: "אנו דורשים מדינה פלסטינית עם ריבונות מלאה, על כל השטחים הפלסטינים שנכבשו בשנת 1967, עם ירושלים כבירתה, ופתרון לסוגיית הפליטים בהתאם להחלטות הבינלאומיות. אנו נפתח דף חדש ונציג מודל חדש עבור אנשינו, משפחותינו והשהידים".

אל-אערורי, שהדגיש כי הוא מייצג את עמדת חמאס, אמר כי הסיפוח מהווה החמרה חסרת תקדים ביחסים עם ישראל. "אם ישראל תצליח להעביר את סיפוח חלקים מהגדה פירושו ששרשרת הסיפוח תימשך", אמר. "אם הסיפוח יתחיל - ישראל תשתלט גם על ירושלים".

כאיד אל-גול, חבר הלשכה המדינית של החזית העממית, בירך מוקדם יותר על קיומה של מסיבת העיתונאים המשותפת, ואמר כי "החזית העממית עודנה פועלת לאיחוד הכוחות והמאמץ הפלסטיני למאבק בתכנית הסיפוח כחלק מההתנגדות לכיבוש עצמו. אנו תומכים באווירה החיובית ששרה במסיבת העיתונאים ובנכונות שני הצדדים לפעול במשותף עם יתר הפלגים למען מאבק בעסקת טראמפ ותכנית הסיפוח, וגיוס כל האפשרויות והאנרגיות של עמנו להתנגדות הזו".

"לתמוך בפיוס"

לקראת מסיבת העיתונאים המשותפת לשניים, הודיע יו"ר הרשימה המשותפת כי יגיע לאותו כנס וירטואלי ברמאללה, כדי לתמוך בצעדי הפיוס הפנים פלסטיניים. "פיוס בין הפלגים הוא צעד הכרחי למאבק בסיפוח, סיום הכיבוש והשגת שלום צודק", אמר לקראת עם הגעתו לכנס. "המשך הפילוג משרת רק את אלה שרוצים בהמשך הכיבוש וכינון אפרטהייד. כל מי שתומך בפתרון שתי המדינות צריך לתמוך גם בפיוס".

בליכוד תקפו את עודה על השתתפותו בכנס ואמרו כי זהו "שפל נוסף לאיימן עודה שהשתתף היום בכנס עם אנשי חמאס שקראו לרצוח ישראלים". עוד הוסיפו כי "זה האיש שאיתו יאיר לפיד ויעלון רצו להקים ממשלה. אין גבול לבושה".

איימן עודה מחוץ לביתו בבוקר שאחרי הבחירות, 3 במרץ 2020. יואב איתיאל
השתתף בכנס. איימן עודה/יואב איתיאל

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אף הגיש תלונה לוועדת האתיקה. "מעבר לאיומים באלימות, שעצם השתתפותו של חבר כנסת בישראל בכנס, אפילו אם זה בזום, עם ארגון טרור רצחני הוא דבר שלא ייעשה, זו תמיכה בטרור לכל דבר ועניין ועל ועדת האתיקה להענישו בחומרה יתרה". גם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הצטרף למתקפה" "אני מקווה שאיימן עודה והחברים שלו יהפכו לווירטואליים בדיוק כמו הכנס".

ח"כ מיכל שיר (הליכוד) פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בדרישה לחקור את עודה. "עודה השתתף בכנס משותף לארגוני הטרור פתח וחמאס, בו שני הארגונים הודיעו הלכה למעשה על השקת אינתיפאדה נגד מדינת ישראל. השתתפותו של חבר בכנסת ישראל בכנס כזה ללא הבעת התנגדות ברורה לאלימות כמוה כהסתה ממש לטרור. יש לעצור את התופעה הבזויה בה חברים בכנסת ישראל מנצלים את החסינות שלהם כדי לתמוך במאבק מזוין נגד מדינת ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
ממשיך בשיחות. נתניהו/רויטרס

אמירותיהם של בכירי הארגונים באות כיממה לאחר המועד בו נקב ראש הממשלה בנימין נתניהו לתחילת קידום התכנית, במסגרתה ישראל תבצע סיפוח של בקעת הירדן וחלקים נוספים ביהודה ושומרון. עם זאת, אתמול הודיע נתניהו כי השיחות עם הצוות האמריקני והצמרת הביטחונית עדיין נמשכות.

ההודעה שמסרה אתמול לשכת ראש הממשלה מאותתת שלא התקבלה עדיין שום החלטה בנוגע לגבולות והיקפי הסיפוח העתידיים. זאת, בצד לחץ כבד שהופעל באירופה על ישראל לבל תקיים מהלך חד צדדי תוך איום בסנקציות.

כך, שר החוץ של צרפת ז'אן-איבס לה דריאן הזהיר אתמול כי החלת ריבונות תהיה הפרה של החוק הבינלאומי שתוביל להשלכות. "סיפוח טריטוריות פלסטיניות, ללא קשר לגודל שלהן, יטיל ספק חמור בפרמטרים לפתרון הסכסוך", אמר שר החוץ בשימוע בפרלמנט. "סיפוח לא יכול להישאר ללא השלכות ואנחנו נבחן את האופציות השונות ברמה הלאומית וכן בתיאום עם שותפינו באירופה".

גם שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, שביקר בישראל בתחילת יוני הזהיר כי ישראל צפויה לסנקציות מצד מדינות באירופה, אם אכן תוציא לפועל את התכנית. גם בעולם הערבי נמתחה ביקורת, ואילו עבדאללה מלך ירדן התריע כי המהלך יאיים על היציבות במזרח התיכון ויפגע קשות ביחסים בין שתי המדינות.

(עדכון ראשון: 12:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully