וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המספרים מטפסים במהירות, ומשרד הבריאות יצטרך לנקוט פעולות דרמטיות

2.7.2020 / 6:30

גל התחלואה הנוכחי מאופיין במאובחנים צעירים וחולים שלא מציגים תסמינים. מספר החולים הקשים והמונשמים צפוי לגדול בשבועות הקרובים, ומומחים מזהירים מפני התגברות מקרי המוות בקרב צעירים. רופאי בריאות הציבור: "להגביל משמעותית התקהלויות"

בווידאו: יו"ר ועדת חוקה על העלאת קנסות הקורונה/צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: ניר חן

נתוני הבדיקות של משרד הבריאות החלו לטפס בשבועות האחרונים, והשבוע הגיעו לראשונה לרף ה-20 אלף, אותו הציב ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כמה חודשים. אתמול (רביעי) אובחנו לראשונה יותר מ-800 בני אדם - המספר היומי הגבוה ביותר שנרשם בישראל מאז פרוץ המגיפה. עם זאת, לעומת גל התחלואה הראשון, מרבית המקרים הנוכחיים הם קלים או חסרי תסמינים, ועל כן לא נצפתה עלייה בכמות המקרים הקשים והמונשמים בבתי החולים.

לדברי מומחים, סביר להניח שבשלושת השבועות הקרובים יירשם זינוק במניין המאושפזים. המשפיע העיקרי על היקפי התחלואה הקשה הוא המספר הקטן יותר של סך הנדבקים ביחס לגל הראשון - והמספר הנמוך של בני 60 ומעלה שאובחנו כחולים.

מגמת התחלואה הקשה מתפתחת באיחור של ימים עד שבועות, כפי שהיה בגל הראשון. גם אז, היה איחור בין מגמת ההדבקות של מבוגרים לבין התפתחות התחלואה הקשה בישראל. כך, על פי הערכות, העלייה במספר הנבדקים בקבוצת אוכלוסייה זו בשבועות האחרונות תתבטא בקרוב במספר החולים הקשים.

בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים לנגיף הקורונה בקופת חולים מכבי, רמת השרון 29 ביוני 2020. ראובן קסטרו
מספר הבדיקות עלה, מניין המונשמים נותר נמוך/ראובן קסטרו

על פי דוח מרכז המידע והידע של אגף המודיעין בצה"ל, ככל שיגדל היקף הנדבקים באוכלוסייה הכללית, התחלואה תתרחב גם לשכבות הפגיעות יותר - ואף עלולה להתבטא במקרי מוות רבים. במרכז קבעו גם כי הגדלת היקף התחלואה תגביר את התמותה גם בקרב צעירים.

אחד הצעדים שמוביל משרד הבריאות וננקט על ידי הממשלה, הוא סגר נקודתי באזורי אוכלוסייה בהם נרשמת עלייה בכמות הנדבקים. תפקידה של פעולה זו, כפי שנעשה בגל הראשון, הוא להגביל את התפשטות המחלה מחוץ לאזורים האדומים.

עוד בוואלה!

שיא מאז פרוץ המגיפה: יותר מ-800 מאובחנים בתוך פחות מיממה

לכתבה המלאה

לצד זאת, הסגר הנקודתי מיטיב עם משרד הבריאות שמתקשה לקטוע את שרשראות ההדבקה באמצעות חקירות אפידמיולגיות של נדבקים. כך, במקרה של הידבקות באזור שגם כך הוגדר "בעייתי" לא תיגרר ליישובים נוספים בארץ ותישאר מגודרת באזור אחד.

על מנת למנוע את התרחבות מעגל התחלואה, באיגוד רופאי בריאות הציבור קראו למשרד הבריאות לצמצם את ההתקהלויות הציבוריות. "לנוכח ההתפשטות הנרחבת של נגיף קורונה, אף שהייתה צפויה עם החזרה לפעילות, יש מקום לנקוט בפעולות שונות לצמצום ההתפשטות", מסרו.

סגר באלעד, 24.6.2020. ראובן קסטרו
"מתמקדים במגבלות תנועה". סגר באלעד לפני כשבועיים/ראובן קסטרו

באיגוד רופאי בריאות הציבור הוסיפו כי "החקירות האפידמיולוגיות והספרות המדעית מלמדים כי בהתקהלויות המוניות בהן יש אינטראקציה חברתית רבה בין אנשים כמו חתונות או שמחות אחרות יש סיכון גבוה להדבקה המונית. צו השעה הוא לאסור מיידית התקהלויות מסוג זה, בהם נמצאים יותר מ-50 איש באינטראקציה קרובה, ללא תלות בגודל המקום".

באיגוד הסתייגו ואמרו כי לעומת זאת, באירועים בהם אין אינטראקציה חברתית המונית, כמו צפייה במופע תרבות במושבים נפרדים, ניתן על ידי שמירה על כללי הריחוק לצמצם משמעותית הסיכון להדבקה. "השיקול המכריע בקבלת ההחלטות צריך להיות בריאות הציבור, על בסיס ראיות אפידמיולוגיות, תוך כדי מדיניות מידתית ומושכלת", אמרו.

"אסור להיכנע ללחצים מצד גורמים בעלי אינטרסים מסחריים. במקום לקדם אמצעים חריגים לא מידתיים שיעילותם לא ברורה ולא מוכחת, דוגמת שימוש במעקב שב"כ, מן הראוי ליישם מדיניות בריאות הציבור נכונה, על בסיס ראיות", הוסיפו באיגוד.

גרף הנדבקים בנגיף הקורונה בישראל מתחילת התפרצות המגיפה. 1 ביולי 2020. ללא, אתר רשמי
גרף הנדבקים בנגיף הקורונה בישראל מתחילת התפרצות המגיפה/אתר רשמי, ללא

פעולות נוספות שהומלץ לנקוט בהן על ידי מומחים, הן המשך שיפור ההסברה והגברת האכיפה, חידוד הדוגמה האישית בידי בכירים, שיפור מערכי הבדיקה של משרד הבריאות, שמירה על אוכלוסיות בסיכון ושקילת מגבלות ארציות נוספות דוגמת הרחבת העבודה מהבית, שמירה על צוותי עבודה קבועים וצמצום אכילה בחדרי אוכל.

באגף המודיעין הזהירו כי אם לא ינקטו צעדים להנמכת גרף התחלואה, בתוך כשבועיים מספר החולים החדשים יגיע לכדי אלף ביממה, ומספר החולים הקשים והמתים יעלה בהתאם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully