וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניסנקורן הצהיר שיקדם חוק פונדקאות גם ללהט"בים, החרדים: "לא יקרה"

שר המשפטים הבהיר כי "הזכות להורות חייבת להיות שוויונית", בעוד שהצעת חוק של יש עתיד לאפשר פונדקאות בישראל נדחתה במליאה. בקואליציה הצביעו נגד, למרות הבטחת הבחירות של כחול לבן. לפיד: "אתם מרמים את הציבור". סגן השר פרוש: "הליכוד יטיל וטו על שינוי הסטטוס קוו"

מצעדי הגאווה בירושלים תל אביב וחיפה_28.06.2/צילום: רוני כנפו, יותם רונן

שר המשפטים אבי ניסנקורן התחייב היום (רביעי) לקדם חוק שיאפשר פונדקאות גם לזוגות להט"בים עד סוף השנה. זאת, למרות התנגדות החרדים, והסיכום שלהם עם הליכוד כי יוטל וטו על חקיקה מסוג זה. את הדברים אמר ניסנקורן זמן קצר לפני פסילתה במליאה של הצעת חוק שהגישו חברי הכנסת עידן רול ויאיר לפיד (יש עתיד), המבקשת לאפשר לבצע הליך פונדקאות בישראל.

בקואליציה הצביעו נגד ההצעה, אף שמדובר בהבטחה שהייתה חלק מקמפיין הבחירות של כחול לבן עוד בטרם פירוקה וכניסתה של חוסן לישראל לממשלה. ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) והשרים אמיר אוחנה (הליכוד) ואיציק שמולי (העבודה) הצביעו בעד, בניגוד לעמדת הקואליציה.

ניסנקורן הבהיר לפני ההצבעה כי "השוויון הוא עמוד תווך במדינה דמוקרטית והזכות הבסיסית להורות חייבת להיות שוויונית ללא הבדל דת, גזע, מגדר ונטייה מינית. גם פסיקת בג"ץ תואמת את העקרון היסודי הזה".

אבי ניסנקורן בישיבת הממשלה הראשונה של הממשלה ה-35, 24 במאי 2020. אוהד צויגנברג  "הארץ", פול צלמים
"השוויון הוא עמוד תווך במדינה דמוקרטית". ניסנקורן/פול צלמים, אוהד צויגנברג "הארץ"

הוא הסביר כי "על מנת לסיים את האפליה בהקדם האפשרי יש לקדם תיקון בחוק הפונדקאות בצורה מקצועית ואחראית - ולא בהצעת חוק פרטית. על כן, בכוונתי להביא הצעת חוק ממשלתית בהסכמה שתבטיח שוויון זכויות בהורות לכל אזרח עוד בשנת 2020".

בתחילת השבוע, ניסנקורן שוחח עם גורמים במפלגות החרדיות כשהחוק עלה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, ואלה הבהירו לו: "לא נסכים לקידום חקיקה כזו". האפשרות שנבחנת כעת בין משרדי הממשלה היא לקדם את המהלך באמצעות תקנות שאינן דורשות את הצבעת החרדים בפועל בכנסת.

יאיר לפיד ועידן רול במצעד הגאווה בירושלים, 6 ביוני 2019. ניב אהרונסון
העלו להצבעה הצעת חוק לפונדקאות בישראל. לפיד ורול/ניב אהרונסון

סגן שר החינוך מאיר פרוש הבהיר בעקבות הודעתו של ניסנקורן כי "על פי ההסכם בין יהדות התורה לליכוד, הליכוד יטיל וטו על חקיקה שיש בה שינוי מהסטטוס קוו. חבל לקלקל יחסים בין חלקי הקואליציה על כותרות שאין בהם ממשות".

לפיד אמר לפני ההצבעה במליאה כי שרי הממשלה משקרים. "אתם פשוט מרמים את הציבור", הוא הטיח בהם. "סגן שר הבריאות יואב קיש עמד פה במליאה ושיקר כשאמר שהחוק הזה יקודם בתוך חודשיים. הדרך היחידה לאשר את החוק הזה הוא להעביר את הממשלה הרעה הזו מהעולם".

בית המשפט העליון קבע בחודש פברואר כי יש לאפשר לזוגות חד-מיניים גישה לפונדקאות בישראל. לפי ההחלטה, הוראות הסדר הפונדקאות הקבוע בחוק, שמונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון ובזכות להורות, ואינן חוקתיות. השופטים נתנו למדינה שנה כדי לתקן את החוק, ואם לא תעשה זאת - יבטלו את הוראות החוק המפלות.

עצרת המחאה של הקהילה הגאה בכיכר רבין 28 ביוני 2020 
(ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
עצרת מחאה של קהילת הלהט"ב בכיכר רבין, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

לפני כשלוש שנים קבעו שופטי בג"ץ כי אין לאפשר פונדקאות במקרים שבהם אין קשר גנטי בין אף אחד מבני הזוג לבין התינוק. ב-2018 עבר בכנסת תיקון לחוק שאפשר גישה לפונדקאות גם לנשים יחידניות שאינן מסוגלות ללדת בשל בעיה רפואית, גם אם אין להן קשר גנטי ליילוד, אך עדיין מנע זאת מזוגות בני אותו המין ומגברים יחידניים. הדבר אילץ את שופטי בג"ץ היכנס לעובי הקורה, ולהכריע בחלק השני של העתירה.

השופטים - נשיאת בית המשפט העלון אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן ויצחק עמית - הסבירו בהחלטתם מפברואר כי "החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה 'חשודה', המייחסת מעמד נחות לקבוצה זו, ובכך גלומה פגיעה נוספת, קשה ומשפילה בכבוד האדם על בסיס מגדר או נטייה מינית".

(עדכון ראשון: 14:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully