וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת אבטחה כבדה: אלפים השתתפו בעצרות גאווה ברחבי הארץ

האירועים המרכזיים לציון חודש הגאווה נערכו בירושלים, ת"א, חיפה ובאר שבע, בכמות משתתפים מוגבלת בשל הקורונה. המשטרה תגברה בכוחות במוקדי החגיגות, ו-27 בני אדם עוכבו לחקירה מחשש לעימותים. יו"ר האגודה למען הלהט"ב: "המאבק עוד לא הסתיים"

מצעדי הגאווה בירושלים תל אביב וחיפה_28.06.2/צילום: רוני כנפו, יותם רונן

בערים הגדולות ברחבי הארץ - ירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע - נערכו הערב (ראשון) האירועים המרכזיים לציון חודש הגאווה. זאת, לאחר שהמצעדים המסורתיים בוטלו בשל מגבלות הקורונה. כוחות משטרה נמצאים בנוכחות מוגברת במוקדי החגיגות, ומהבוקר נעצרו עוכבו לחקירה 27 בני אדם בחשד להתנהגות העלולה להפר את שלום הציבור.

בירושלים התקיימה העצרת במתחם גן העצמאות בעיר, ומספר המשתתפים בה הוגבל ל-1,600 בני אדם. לאחר שהתמלא המתחם, הודיעה המשטרה כי כל הכניסות לגן נסגרו וכי הציבור מתבקש לא להגיע למקום. בתום העצרת נערכה במקום מסיבה.

בתל אביב, נערכה העצרת הגאה המרכזית בכיכר רבין, ותכלול הופעות של סטטיק, בן אל ונסרין קדרי - מבצעי השיר הרשמי של החגיגות השנה, דנה אינטרנשיונל ואמנים נוספים.

עצרת מחאה של הקהילה הגאה בגן העצמאות, ירושלים 28 ביוני 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
האירועים יתקיימו השנה בכמה מוקדים במקביל. העצרת בירושלים, הערב/TPS, יהונתן ולצר/TPS
עצרת מחאה של הקהילה הגאה בגן העצמאות, ירושלים 28 ביוני 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
"המאבק עוד לא הסתיים". מפגינים בירושלים, הערב/TPS, יהונתן ולצר/TPS

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, אוהד חזקי אמר כי מדובר במחאה של כולם למען שיוויון אמיתי. "בשנים האחרונות מאבקנו התקדם בציבור אבל אסור לטעות- הקהילה הגאה מופלת בחוק בכל תחומי החיים וסופגת אלימות ושנאה בכל יום ובכל שעה".

לדבריו, "ההסתה והשנאה שממשיכות להשתולל גם היום הן אות אזהרה מדאיג לכולנו: אסור לנו לחכות לרצח הבא. "הגאווה היא הזכות של כולנו להיות מי שאנחנו, איפה שאנחנו ובכך אנחנו גאים וגאות. המאבק עוד לא הסתיים ואנחנו נמשיך לדרוש את הזכויות הבסיסיות שמגיעות לנו בכל מקום שאנחנו נמצאים ונמצאות".

עצרת המחאה של הקהילה הגאה בכיכר רבין 28 ביוני 2020 
(ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
כיכר רבין בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו
עצרת המחאה של הקהילה הגאה בכיכר רבין 28 ביוני 2020 
(ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
העצרת בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו

נעם יבין, יו"ר שותפה בבית הפתוח בירושלים, נשאה דברים בעצרת. "מכאן אני רואה כמה עבודה עוד יש לכולנו לעשות. קוראת מכאן לכל החברות והחברים -הגיע הזמן להפסיק לשתוק ולהתחיל להכיר את המרחב הירושלמי והחברה הישראלית. בואו נעמוד באומץ ונגיד שאין עוד מקום לאמירות להטופוביות", אמרה.

עצרת מחאה של הקהילה הגאה בגן העצמאות, ירושלים 28 ביוני 2020. יהונתן ולצר/TPS, אתר רשמי
"הגיע הזמן ולהתחיל להכיר את המרחב הירושלמי". העצרת בירושלים/אתר רשמי, יהונתן ולצר/TPS

בירושלים נאמה גם רינה נודלמן, ילדה בת עשר, טרנסג'נדרית. היא הביעה תקווה כי "יקשיבו לנו, יקבלו אותנו ושיקבלו אותנו". נודלמן פנתה להורים לילדים להט"בים וביקשה כי יאפשרו להם להיות מי שהם.

בפנייה לילדים להט"בים, היא אמרה כי "לא טוב להישאר בארון". גם השרים יזהר שי, מירב כהן, יועז הנדל ואבי ניסנקורן (כחול לבן) הגיעו לעצרת בבירה.

ראש ענף המבצעים במחוז ירושלים סנ"צ שלומי בכר אמר מוקדם יותר היום כי "המטרה של המחוז היא לסיים את האירוע עם אפס הפרות סדר ואירועים חריגים".מפקד המחוז הנחה את המפקדים בשטח לנקוט אפס סבלנות כלפי מפרי סדר, ולהקפיד היטב על מעגלי אבטחה גדולים וביצוע עבודה מודיעינית מקדימה.

עצרת המחאה של הקהילה הגאה בכיכר רבין 28 ביוני 2020 
(ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
נמשיך להניף את הדגל. העצרת בתל אביב, הערב/ראובן קסטרו
עצרת המחאה של הקהילה הגאה בכיכר רבין 28 ביוני 2020 
(ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
המהפכה לא הושלמה. הערב בתל אביב/ראובן קסטרו
עצרת המחאה של הקהילה הגאה בכיכר רבין 28 ביוני 2020 
(ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
עצרת המחאה של הקהילה הגאה בכיכר רבין 28 ביוני 2020 (ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון ידיד,שפיקד על מבצע האבטחה הגדול, סייר במעגלים השונים שהוקמו סביב גן העצמאות, ומאות השוטרים שמאבטחים את העצרת.

מוקדם יותר היום נעצרו שלושה פעילי ארגון להב"ה. אחד מהעצורים הוא משה בן זיקרי, שנוהג להפגין נגד המצעד ובעבר אף הצליח להסתנן לאירוע ולעלות לבמה. גם בשנה שעברה הוא נעצר לפני המצעד.

מלבד אבטחתם השוטפת של האירועים, במשטרה אמרו כי בכוונתם לאכוף גם את הנחיות משרד הבריאות ולחלק קנסות למי שלא יעטה מסיכה באופן תקני. "ברגע שנבין שתפוסת הגן הגיעה למקסימום, אנחנו נדע למנוע כניסה של אנשים נוספים", אמר סנ"צ בכר.

בחיפה השתתפו 250 בני אדם בעצרת ברחבת האודיטוריום שבמרכז הכרמל תחת הסיסמה "המהפכה לא הושלמה".תבור להט, מחזיק תיק הגאווה בעיריית חיפה וממארגני האירוע בעיר, אמר כי "הקהילה הגאה חווה את המשבר שעל רקע מגפת הקורונה כמו הארץ כולה".

עצרת מחאה של הקהילה הגאה בחיפה 28 ביוני 2020. -, אתר רשמי
המאבק לשוויון זכויות לא נגמר ולא התמוגג. העצרת בחיפה/אתר רשמי, -

"מצעד הגאווה אמנם בוטל, אבל חשוב שהציבור ידע - המאבק שלנו לשוויון זכויות לא נגמר ולא התמוגג. למרות המצב ולמרות הקורונה, נמשיך להרים את הדגל להראות שהגאווה בחיפה עדיין קיימת והקהילה גדולה ומשמעותית גם בצפון", אמר להט.

הוא הוסיף כי "לצערנו הקורונה שוברת מומנטום של כמה שנים של יותר קבלה ויותר חשיפה לציבור הרחב". לכן, הסביר להט, "היה חשוב לנו לערוך אירוע עם ניראות במרחב, בו אנו ממשיכים לקרוא לשיויון זכויות מלא ומוחלט, ונקווה שעד השנה הבאה נחזור לשיגרה ולמצעד רב משתתפים בלב העיר כפי שכבר הורגלנו".

(עדכון ראשון: 20:27)

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully