וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה למועד הסיפוח: צה"ל מחכה לבית הלבן, ונערך לפיגועים וירי רקטות מעזה

30.6.2020 / 6:30

בצבא חוששים מהידרדרות ביטחונית בגדה בתאריך היעד להחלת הריבונות, על אף התיאום הביטחוני. ברצועת עזה, חמאס שומר בינתיים על ריסון יחסי, אך גורמי ביטחון הזהירו כי איראן עלולה לכפות על הג'יהאד האסלאמי לנקוט פעולה צבאית נגד ישראל

אתר רשמי

(בווידיאו: תקיפת צה"ל ברצועת עזה בתגובה לשיגור רקטות, בסוף השבוע)

צה"ל נערך לאפשרות שהג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ינסה מחר (רביעי) לבצע פיגועים או לשגר רקטות לעבר ישראל, בלחץ איראן, בתגובה לסיפוח חלקים מהגדה המערבית. בשלב זה לא תוגברו כוחות, והחלטות בנושא יתקבלו רק במהלך היום, בהתאם למידע שיתקבל או להחלטות מהבית הלבן, שעשויות לעצור את התהליך או לעכב אותו לעת עתה.

בשבועות האחרונים, עוקבים בצה"ל בדריכות אחר התנהלות הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון והפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה. זאת, על רקע הצהרות הממשלה על כוונתה להתחיל בתהליכי החלת הריבונות ב-1 ביולי.

גורמים באוגדת יהודה ושומרון הבהירו בהערכת המצב כי מנגנוני הביטחון ברשות הפלסטינית מאשרים לקיים "הפגנות מחאה מהונדסות". מדובר בהפגנות אלימות המכוונות נגד חיילי צה"ל בעלות מספר מוגבל של משתתפים. גם המוקדים שבהם מתקיימות ההפגנות נבחרים מראש. במקרים שבהם האלימות חורגת עד כדי איום על צירי התנועה או על חיילים, אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מפזרים את ההפגנה.

לוחמי הג'יהאד האסלאמי בהלוויה ברצועת עזה ב-14 בנובמבר 2019. רויטרס
חשש שיפעלו בלחץ איראן ובניגוד לעמדת חמאס. לוחמי הג'יהאד האסלאמי, בנובמבר/רויטרס

גורמי ביטחון בישראל אישרו כי מתנהל תיאום ביטחוני בין צה"ל לבין מנגנוני הביטחון של הרשות, בתיאום עם בכירים פלסטיניים מקומיים בכל אזור. ההערכה היא כי הרשות לא תקדם מעשי אלימות קיצוניים, אך הכוחות בשטח נערכים לכמה תרחישים, בהם הפגנות מהונדסות שייצאו מכלל שליטה וייאלצו את צה"ל להגיב באש, ואולי אף להיגרר לפצועים ולהרוגים.

תרחיש נוסף שעומד על הפרק כולל התעוררות של מפגעים בודדים שיפעלו בחסות ההסתה ברשתות החברתיות, או במקרה קיצוני יותר גם תאי טרור רדומים, כמו תשתית הטרור של החזית העממית שביצעה את הפיגוע במעין הסמוך לדולב, בו נרצחה רנה שנרב. עוד אפשרות היא פעולה מצד תא טרור של חמאס, שיפעל בפקודה מרצועת עזה.

ברצועה עצמה, המצב הרבה יותר מתוח. חמאס הוא הגורם השולט בשטח, ומנהיגיו התבטאו בחריפות רבה בחודש האחרון נגד תכנית הסיפוח הישראלית ו"עסקת המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. עם זאת, הארגון גם היה מרוסן במיוחד לאור החשש מפגיעה בתהליך ההסדרה עם ישראל וממעבר הכסף מקטאר, הנכנס בכל כמה חודשים באישור ישראלי-אמריקני. בחמאס חוששים כי עצירת מימון זה עלולה לפגוע במוכנות הזרוע הצבאית למערכה עתידית מול צה"ל.

עוד בוואלה!

חלוקת הכסף הקטארי בעזה החלה; הפלגים מאיימים: "מוכנים להגיב על הסיפוח"

לכתבה המלאה
כוח צה"ל בכפר סאוויה שליד שכם במהלך יום הנכבה 15 במאי 2020. רויטרס
נערכים ל"הפגנות מהונדסות" בפיקוח הרשות. כוחות צה"ל באזור שכם, במאי/רויטרס

בהתאם לכך, פיקוד הדרום ושאר גורמי המודיעין עוקבים בדריכות אחר הג'יהאד האסלאמי, המסוגל להפתיע בשיגורי רקטות או בפיגוע טרור בגדר המערכת. למרות הצהרות חמאס, שטוען כי הפלגים ברצועת עזה מאוחדים בדרכי התגובה לסיפוח, גורמי ביטחון הבהירו כי האיראנים - המממנים העיקריים של הג'יהאד האסלאמי - יכולים לנצל את המצב כדי לכפות על הארגון לנקוט תגובה צבאית נגד ישראל, בניגוד לעמדת חמאס.

הגורמים במערכת הביטחון הדגישו כי הג'יהאד האסלאמי מרוסן באופן יחסי מאז תקיפת יעדיו בסוריה, שיוחסו לצה"ל בראשית השנה. עם זאת, הלחץ האיראני עלול להכריע. במקרה כזה, נערכים בצה"ל לכלל התרחישים, כולל תגבור הסוללות הקיימות של "כיפת ברזל" בדרום.

לוואלה! NEWS נודע כי גורמים מדיניים בירושלים העבירו מסרים לגורמי ביטחון בקהיר כי צה"ל יגיב באופן קשה לכל הפרות של השקט בכפוף לתהליך ההסדרה. זאת, במידה שהשקט לא יישמר ברצועת עזה, ויבוצעו פעולות טרור נגד העורף הישראלי.

במערכת הביטחון לא פוסלים את האפשרות שארצות הברית תכפה להשהות את תכנית הסיפוח הישראלית, באופן שעשוי להצטייר כניצחון עבור הפלגים הפלסטיניים. גם תחת תרחיש זה, מעריכים גורמי הביטחון, עשויים ארגוני הטרור לבצע פיגוע כדי להעצים את ה"הישג" לכאורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully