וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיקורים, הפלות ומחנות: סין כופה מגבלות על ילודה של מוסלמים

29.6.2020 / 11:03

תחקיר של אי-פי חושף מערכת דרקונית של המדינה נגד המיעוטים החיים בשטחה - אויגורים וקזחים עם "יותר מדי ילדים" נשלחים למחנות, סופגים קנסות כבדים ומאולצים להשתמש באמצעי מניעה. זאת בזמן שהקבוצה האתנית הגדולה ביותר מעודדת להתרבות. "רצח עם דמוגרפי"

בווידאו: סין מוחה נגד חוק האויגורים שעבר בקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

סין נוקטת צעדים דרקוניים לצמצום הילודה בקרב האויגורים ומיעוטים אחרים כחלק מקמפיין נרחב לצמצם את אוכלוסייתה המוסלמית, בעוד שהיא מעודדת את קבוצת הרוב במדינה, בני ההאן, להביא עוד ילדים לעולם.

עד היום סיפרו כמה נשים בודדות על בקרת הילודה הכפויה, אך תחקיר של אי-פי המבוסס על נתונים ממשלתיים, מסמכים רשמיים וריאיונות עם 30 עצורים לשעבר, בני משפחה ומדריך לשעבר במחנה מעצר, מצביעים על מדיניות נרחבת ושיטת שלא הייתה ידועה עד היום. כמה מומחים מכנים את הקמפיין המתקיים בארבע השנים האחרונות במחוז שינג'יאנג "רצח עם דמוגרפי".

מסגד במחוז שינג'יאנג, סין, 2017. AP
שיעור הילודה במחוזות עם הרוב האויגורי בצניחה. מסגד בשינג'יאנג/AP

על פי התחקיר, מאות אלפי נשים מקבוצות מיעוט אולצו על ידי המדינה לעבור בדיקות היריון, הותקנו להם מכשירים תוך רחמיים ועל אחרות נכפה לעבור הפלות ועיקור. בזמן שהשימוש באמצעים המלאכותיים למניעת היריון נמצא בירידה ברחבי סין, הוא עלה בחדות במחוז שבמערב הרחוק של סין.

השליטה על גודל האוכלוסייה מגובה במעצרים המוניים, הן כאיום והן כאמצעי הענשה. על פי התחקיר, ילדים רבים מדי היא עילה מרכזית לשליחת אנשים למחנות, כשהורים לשלושה ילדים או יותר נקרעים ממשפחותיהם עד שהם מצליחים לשלם קנסות ענק.

אחרי הילד השלישי שלה, הממשל כפה על גולנר אומיזרקח, מהמיעוט הקזחי במדינה, להתקין התקן תוך-רחמי. שנתיים לאחר מכן, בינואר 2018, ארבעה אנשי צבא דפקו על דלתה. הם הורו לאומיזרקח, שבעלה היה במעצר, שיש לה שלושה ימים לשלם קנס של 2,685 על כך שיש לה יותר משני ילדים. אחרת, הם איימו עליה, היא תצטרף לבעלה ולכמיליון בני מיעוטים אחרים הכלואים באותם מחנות.

"זה שגוי לאסור על אנשים להביא ילדים לעולם", אמרה אומיזרקח, שנכנסה לחובות גדולים כדי לאסוף את הסכום לקנס ובהמשך היא ברחה לקזחסטן. "הם רוצים להשמיד אותנו כעם".

עוד בוואלה!

טראמפ לא יעניש את סין על רדיפת המוסלמים: "באמצע הסכם סחר גדול"

לכתבה המלאה
מגדל שמירה בסמוך למחנה מעצר של אויגורים, שינג'יאנג, סין, מאי 2019. AFP, GettyImages
"המורה" מאיים בהפלות כפויות. מחנה מעצר בשינג'יאנג/GettyImages, AFP

שיעורי הילודה באזורים הוטאן וקשגר, שבהם רוב התושבים הם אויגורים, צנחו ביותר מ-60% בין 2015 ל-2018, השנה האחרונה שפורסמה בנתוני הממשלה. על פי מחקר של אדריאן זנץ, מומחה לסין, מאות מיליוני הדולרים שהשקיעה הממשלה בבקרת ילודה הפכו את שינג'יאנג מאחד המחוזות שצומחים בקצב המהיר ביותר בסין לאחד האטיים ביותר - בתוך שנים ספורות.

"זה חלק מקמפיין נרחב יותר לשעבוד האויגורים", אמר זנץ, שעובד עם הקרן לזיכרון קורבנות הקומוניזם בוושינגטון.

משרד החוץ של סין והממשל בשינג'יאנג לא הגיבו לפניות בנושא, אך בייג'ינג אמרה בעבר כי הצעדים החדשים רק נועדו להיות "הוגנים", ולאפשר לבני ההאן ולמיעוטים להחזיק באותו מספר של ילדים.

על פי מדיניות "הילד האחד" שכבר נזנחה, הרשויות עודדו, לעתים כפו, אמצעי מניעה, עיקור והפלות על בני ההאן. מנגד, מיעוטים באזורי הכפר הורשו להביא שניים עד שלושה ילדים לעולם. זה השתנה תחת הנשיא שי ג'ינפינג, המנהיג הריכוזי ביותר של סין מאז מאו, וזמן קצר לאחר עלייתו לשלטון הוא שינה את מגבלות הילודה כך שגם בני ההאן בשינג'יאנג יוכלו להביא שניים עד שלושה ילדים.

על אף שלכאורה הם שווים על הנייר, התחקיר העלה כי מבני ההאן נחסכים אמצעי הכפייה והענישה המוטלים על המיעוטים האחרים במחוז. חלקם, כמו אומירזקח, נענשו על כך שיש להם שלושה ילדים, כפי שמותיר להם החוק.

15 אויגורים וקזחים אמרו לאי-פי כי הם מכירים אנשים שנעצרו או נכלאו בשל כך. רבים מהם נכלאו למשך שנים ארוכות, אפילו עשורים. בתוך מחנות המעצר, נשים נאלצות להתקין התקנים תוך-רחמיים וככל הנראה גם זריקות למניעת היריון.

"רציתי ילד נוסף"

אחת העצרות לשעבר, טורסונאי זיאוודון, סיפרה כי היא קיבלה זריקות עד שהיא הפסיקה לקבל מחזור וכי היא קיבלה בעיטות בבטן התחתונה שלה במהלך החקירות. עכשיו היא לא יכולה להביא עוד ילדים לעולם, והיא לעתים סובלת מכאבים קשים ומדימום מרחמה. היא סיפרה כי נשים אחרות במחנה נאלצו לעבור בדיקות גניקולוגיות והושמו להן התקנים ברחם. "המורה" שלהן אמר להן כי הן יעברו הפלות אם יתגלה שהן בהיריון.

ב-2014, הותקנו יותר מ-200 אלף התקנים כאלו בשינג'יאנג, אך ב-2018 המספר קפץ ביותר מ-60% לקרוב ל-330 אלף. במקביל, במקומות אחרים בסין השימוש בהתקנים הללו צנח בחדות, כשנשים רבות החלו להסיר את ההתקנים האלו.

בנוסף לכך, הנתונים הסטטיסטיים מראים על זינוק בעיקורים במחוז. מסמכים תקציביים שהגיעו לידי החוקר זנץ הראו כי החל מ-2016, הממשל המקומי הזרים עשרות מיליוני דולרים לתכנית לניתוחים עבור בקרת ילודה. בעוד ששיעורי העיקור צנחו בשאר חלקי סין, הם עלו פי שבעה בשינג'יאנג בין 2016 ל-2018, עם יותר מ-60 אלף ניתוחים.

זומרט דוואט, אויגורית ואם לשלושה, אמרה כי אחרי שהיא שוחררה ממחנה מעצר ב-2018, הרשויות כפו עליה לעבור עיקור - אחרת, היא תישלח בחזרה למחנה.

"כל כך כעסתי", אמרה. "רציתי ילד נוסף".

זומרט דוואט, אויגורית שנמלטה מסין מראה את המסמכים שהביאה עמה, וירג'יניה, 15 ביוני 2020. AP
"חלק מקמפיין נרחב לשעבוד האויגורים". פליטה אויגורית בווירג'יניה/AP

הקמפיין לשליטה על הילודה ניזון מחששות המשטר בבייג'נג מכך ששיעורי ילודה גבוהים בקרב מוסלמים מובילים לעוני ולקיצוניות בשינג'יאנג, מחוז צחיח וללא מוצא לים שסבל בשנים האחרונות מפיגועים, שלטענת הרשויות בוצעו בידי אנשי אסלאם קיצוני. על אף שהתכנית הזו משתמשת בטקטיקה דומה מזו של מדיניות "הילד האחד", היא שונה ממנה בכך שהיא מתמקדת בקבוצות אתניות מסוימות.

"ייתכן שאין כוונה להשמיד לחלוטין את האוכלוסייה האויגורית, אבל זה יקטין דרמטית את החיוניות שלהם ויקל על הטמעתם", אמר דארן ביילר, מומחה לאויגורים מאוניברסיטת קולורדו.

חלק מהמומחים לקחו זאת צעד קדימה.

"זה רצח עם, חד וחלק", אמרה ג'ואן סמית' פינלי, שעובדת באוניברסיטת ניוקאסל. "זה לא רצח עם מסוג של רצח המוני מזעזע ומידי, אלא רצח עם איטי, כואב ומתמשך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully