וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעצרים בשל "זיהום דתי" וזקן: מסמכים חשאיים חושפים את רדיפת המוסלמים בסין

18.2.2020 / 7:30

מסמכים חדשים חושפים את הסיבות שבגינן ממשלת סין הכניסה למחנות מעצר את בני המיעוט האויגורי, המסווגים לפי קטגוריות נוקשות. מהנתונים עולה כי בייג'ינג התמקדה בדת כעילה למעצר - ולא בקיצוניות פוליטיות, כך שהשתתפות בתפילה או קשרים משפחתיים נחשבו כהתרסה נגד השלטון

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

במשך עשרות שנים היה האימאם של האויגורים, המיעוט המוסלמי בסין, אבן יסוד של קהילת החקלאים שלו במערב הרחוק של סין. בימי שישי הוא הטיף לאסלאם כדת שלום ובימי ראשון הוא טיפל בחולים באמצעות צמחי מרפא בחינם. בחורף הוא נהג לקנות פחם לעניים. אולם, כשמבצע המעצרים ההמוניים של ממשלת סין הגיע לאזור שינג'יאנג לפני שלוש שנים, האימאם הקשיש נלקח ונכלא יחד עם שלושת בניו המתגוררים בסין. כעת, מסד נתונים שנחשף לאחרונה חושף בפירוט יוצא דופן את הסיבות העיקריות למעצרם של האימאם, שלושת בניו, ומאות אחרים במחוז קרקאקס: דתם וקשריהם המשפחתיים.

המאגר שהושג על ידי סוכנות הידיעות אי-פי מתעד את מעצרם של 311 אנשים, שלהם קרובי משפחה בחו"ל. המאגר מפרט על יותר מ-2,000 מקרובי משפחתם, שכניהם וחברים של האנשים שנעצרו. כל רשומה כוללת את שמו של העציר, כתובתו, מספר הזהות הלאומי, תאריך המעצר ומיקומו, יחד עם תיק מפורט על משפחתם, דתם ושכונתם, וכן סיבת המעצר והחלטה אם לשחרר אותם או לא. המסמכים, שהונפקו בשנה האחרונה, אינם מציינים איזה אגף ממשלתי חיבר אותם.

המידע בכללותו מציע את התצוגה המלאה ביותר עד כה לדרך שבה החליטו גורמים רשמיים בסין את מי להכניס למחנות מעצר, כחלק ממאבק אדיר שבמהלכו הועלמו יותר ממיליון בני מיעוטים אתניים, רובם מוסלמים.

חלק מהמסמכים שדלפו על מעצרי בני המיעוט המוסלמי בסין, 17 בפברואר 2020. אי-פי, AP
חלק מהמסמכים שדלפו על מעצרי בני המיעוט המוסלמי בסין/AP, אי-פי

מניתוח מאגר הנתונים עולה כי ממשלת סין התמקדה בדת כסיבה למעצר - ולא רק בקיצוניות פוליטית, כפי שטוענות הרשויות, אלא גם בפעילויות רגילות כמו השתתפות בתפילה במסגד או אפילו גידול זקן ארוך. הנתונים אף מראים גם את תפקידה של המשפחה: לאנשים עם קרובי משפחה שנעצרו יש הרבה יותר סיכויים להגיע למחנה מעצר בעצמם. באופן דומה, רקע וגישה משפחתית מהווים גורם משמעותי יותר מהתנהגות העצורים בשאלה האם ישוחררו. "ברור מאוד שהמטרה היא להתמקד במנהגי הדת", אמר דארן בילר מאוניברסיטת קולורדו, החוקר את השימוש בטכנולוגיית מעקב בשינג'יאנג. "הם רוצים לפצל את החברה, לפרק את המשפחות ולהפוך אותם להרבה יותר פגיעים כדי להכשיר אותם ולחנך אותם מחדש".

הממשלה האזורית של שינג'יאנג לא הגיבה לבקשות התגובה, בעקבות חשיפת המסמכים. לאחר שנשאל אם במחוז עוקבים אחר אנשים דתיים ומשפחותיהם, אמר דובר משרד החוץ, ג'נג שואנג כי "שטויות מסוג זה לא ששות תגובה". בעבר אמרו בבייג'ינג כי מרכזי המעצר מיועדים להכשרה התנדבותית, ואינם מפלים על בסיס דת.

מחנה מעצר של בני המיעוט המוסלמי בסין, 17 בפברואר 2020. אי-פי, AP
מחנה מעצר של בני המיעוט המוסלמי בסין/AP, אי-פי

סין נאבקה במשך עשרות שנים על מנת לשמור על השליטה בשינג'יאנג, שם האויגורים הילידים הביעו תרעומת כבר מזה זמן רב על היד הקשה שנוקטים השלטונות מבייג'ינג. עם פיגועי 11 בספטמבר בארצות הברית, גורמים רשמיים במדינה החלו להשתמש בטרור כדי להצדיק מגבלות דתיות קשות ביותר, ואמרו כי צעירים אויגורים רגישים לקיצוניות אסלאמית. לאחר שאסלאמיסטים קיצוניים הטמינו פצצות בתחנת רכבת בבירת שינג'יאנג בשנת 2014, פתח הנשיא שי ג'ינפינג במה שנקרא על ידו כ"מלחמת העם בטרור", והפך את שינג'יאנג למדינת משטרה דיגיטלית.

מערך המסמכים האחרון הגיע ממקורות בקהילה האויגורית שנמצאת בגלות, והמסמך המאוחר ביותר מהמערך הוא ממרץ 2019. העצורים הרשומים מגיעים ממחוז קרקאקס, יישוב מסורתי של כ- 650 אלף איש בקצה מדבר טאקלמקאן של שינג'יאנג. בחבל הארץ עצמו ישנם יותר מ-97% של תושבים אויגורים. הרשימה אוששה באמצעות ראיונות עם תושבי קראקקס לשעבר, כלי אימות זהות סיני ורשימות ומסמכים אחרים.

פרטים על משפחתו של עצור אויגורי, מסמך מהמאגר שנחשף.. AP
פרטי משפחתו של עצור אויגורי כפי שנחשפו במאגר/AP

העצורים ובני משפחותיהם מסווגים לפי קטגוריות נוקשות ומוגדרות היטב. משקי הבית מוגדרים כ"אמינים או "לא אמינים", וגישתם מדורגת כ"רגילה" או "טובה". האם למשפחות יש אווירה דתית "קלה" או "כבדה", ובמסד הנתונים נרשם גם כמה קרובי משפחה של כל עצור כלואים או נשלחו ל"מרכז אימונים".

גורמים רשמיים השתמשו בקטגוריות אלה כדי לקבוע עד כמה אדם חשוד - גם אם הוא לא ביצע פשעים כלשהם. "זה מדגיש את הלך הרוח של ציד המכשפות, ואיך שהממשלה הופכת הכול לפלילי", אמר אדריאן זנץ, מומחה למרכזי המעצר בסין ועמית בכיר בקרן הזיכרון לקורבנות הקומוניזם בוושינגטון.

הסיבות הרשומות למאסר כוללות "זיהום דתי קל", "מפריע לאנשים אחרים בביקורים ללא סיבה", "קרובי משפחה בחו"ל", "חשיבה קשה לתפיסה" ו"אדם לא אמין שנולד בעשור מסוים". הסעיף האחרון נראה כמתייחס לגברים צעירים יותר. כ-31% מהאנשים שנחשבו "לא אמינים" נמצאו בין הגילאים 25 ל-29 שנים, לפי ניתוח הנתונים של זנץ.

עצרת תמיכה באינדונזיה באויגורים בסין. AP
עצרת תמיכה באינדונזיה במוסלמים האויגורים בסין, דצמבר 2019/AP

כשהתלמיד לשעבר עבדאללה מוחמד הבחין בשמו של האימאם ברשימת העצורים, הוא היה עצוב. "זה לא הגיע לו", אמר מוחמד. "כולם אהבו אותו וכיבדו אותו. הוא היה מסוג האנשים שלא יכלו לשתוק נגד אי צדק". אפילו במחוז קרקאקס, הידוע באינטלקטואלים והמלומדים שבו, התבלט האימאם כאחד המורים הידועים באזור. מוחמד למד את הקוראן תחת האימאם במשך שש שנים בילדותו, ועבר מבית לבית בניסיון להתחמק מהשלטונות. מוחמד אמר כי האימאם היה מכובד עד כדי כך שהמשטרה נהגה להזהיר אותו לפני פשיטות שערכו על שיעורים שקיים בבית הבוץ הצנוע שלו.

לדברי מוחמד, למרות שהאימאם השמיע דרשות שאושרו על ידי המפלגה, הוא סירב להטיף לתעמולה קומוניסטית, ובסופו של דבר נקלע לצרות עם הרשויות. הוא הורד מתפקידו כאימאם ואסרו עליו את ההוראה בשנת 1997, תוך שהרשויות ניצלו אי-שקט שהתרחש באזור. כשעזב מוחמד את סין לערב הסעודית וטורקיה בשנת 2009, התפרנס האימאם כרופא לרפואה מסורתית. עם הזמן, האימאם הזדקן והפסיק להשתתף במפגשים דתיים, תחת פיקוח כבד.

הושלכו למעצר "בגלל שנולדו להם יותר מדי ילדים"

זה לא הפריע לרשויות לעצור אותו כשהוא בשנות ה-80 לחייו, ולגזור עליו עונש של עד 12 שנות מאסר בפועל במהלך השנים 2017 ו-2018. המאגר מציין ארבעה אישומים שונים נגדו: "עידוד טרור", התנהגות כאימאם "פראי" ובלתי מורשה, השתייכות לכת הווהאבית המחמירה וניהול של תורות דתיות בלתי חוקיות.

מוחמד אמר כי ההאשמות נגד האימאם כוזבות, וכי הוא הפסיק את ההטפות, עזב את הפלג הווהאבי ומעולם לא חלם לפגוע באחרים, שלא לדבר על "לעורר טרור", אמר מוחמד. "הוא נהג להטיף תמיד נגד אלימות, מי שהכיר אותו יכול להעיד שהוא לא היה קיצוני דתי".

איש משלושת בניו של האימאם לא הורשע בפשע, אך מהמאגר נראה כי במהלך שנת 2017 כולם הושלכו למחנות מעצר בגלל שנולדו להם יותר מדי ילדים, ניסו לנסוע לחו"ל, היו "לא אמינים" או "נדבקו בקיצוניות דתית". חלקם קיימו את החאג', העלייה לרגל המוסלמית לעיר הקדושה מכה. המאגר גם מראה כי היחס לאימאם והרקע הדתי שלהם הספיק בכדי לשכנע את הפקידים שהם מסוכנים מכדי שיוכלו לצאת ממחנות המעצר.

עצרת תמיכה באויגורים בטורקיה (דצמבר 2019). AP
עצרת בטורקיה לתמיכה באויגורים בסין/AP

"אביו לימד אותו להתפלל", מציינת רשומה אחת על בנו הבכור, אבליקים ממטימין. "משפחתו מלאה באווירה דתית. אנו ממליצים לו להמשיך להתאמן ", נכתב בערך נוסף על בנו הצעיר, אמר ממטימין. אפילו השכן הוכתם בגלל הקרבה אליו, והעבירות לכאורה של האימאם, כמו גם עונש המאסר שלו, נרשמו בתיקיו של השכן.

בבסיס הנתונים עולה כי חלק ניכר ממידע זה נאסף על ידי צוותים המוצבים במסגדים, נשלחים לביקור בבתים וביישובים. לאחר שהמידע נאסף, הוא נערך בתיק שנקרא "שלושת המעגלים", המקיף את הקרובים, הקהילה והרקע הדתי שלהם.

לא רק אנשים דתיים נעצרו. מהמאגר נראה כי גורמים בקראקקס קראו לאנשים באופן מפורש לצאת לפעילויות שכללו יציאה לחו"ל, קבלת דרכון או התקנת תוכנה זרה. על פי המאגר, הרוקח טוהטי הימיט נעצר על כך שהלך פעמים רבות לאחת מ-26 מדינות "מפתח" מוסלמיות. עובדו לשעבר חביבאללה, שנמצא כעת בטורקיה, נזכר בהימיט כאדם חילוני, טוב לב ועשיר, ששמר על פניו נקיים מזקן. "הוא לא היה אדוק במיוחד, הוא לא הלך למסגד", אמר חביבאללה, שסירב למסור את שמו הפרטי מחשש לעונש נגד משפחתו שעדיין נמצאת בסין. "הייתי המום מהסיבות המגוחכות למעצר", אמר.

עצרת תמיכה באויגורים בסין. הודו (דצמבר 2019). AP
עצרת תמיכה באויגורים בהודו, דצמבר 2019/AP

בבסיס הנתונים נכתב כי הימיט השתתף בהלווייתו של סבו במסגד מקומי ב-10 במרץ, 2008. בהמשך אותה השנה הוא הלך שוב לאותו מסגד, פעם לתפילה ופעם אחת לחגוג פסטיבל. בשנת 2014 נסע למחוז אנחוי במדינה, כדי לקבל דרכון ולנסוע לחו"ל. זה, לטענת השלטונות, הספיק כדי להראות שהימיט "מסוכן בהחלט". הם הורו לו להישאר במרכז.

האימאם נמצא כעת במעצר בית בגלל בעיות בריאות, כך שמע תלמידו לשעבר, מוחמד. לא ברור היכן נמצאים בניו. האומץ והעקשנות של האימאם הם שהחזיקו אותו, אמר מוחמד. על אף שגורש מהמסגד שלו וזכותו ללמד נשללה, האימאם נלחם בשקט בשלטונות במשך שני עשורים, בכך שהוא נשאר נאמן לאמונתו. "לא כמו חוקרים אחרים, מעולם לא היה אכפת לו מכסף או מכל דבר אחר שהמפלגה הקומוניסטית תוכל לתת לו", אמר מוחמד. "הוא מעולם לא התכופף בפניהם - ובגלל זה הם רצו לחסל אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully