וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הקואליציה איים בהדחת ח"כ שלח מהוועדה לביקורת המדינה

29.6.2020 / 12:53

זוהר שיגר את האיום לעבר יו"ר הוועדה במהלך דיון באפשרות לבקש ממבקר המדינה לבחון את פרשת הצוללות, שנדחתה ברוב של 7 מול 3. לאחר ששר הביטחון לשעבר משה יעלון הציג סקירה בנושא, אמר כי הוא "לא פוסל אפשרות לבחון את החלפתך". שלח: "התחלנו עם החליפות של האיומים"

בווידאו: יו"ר הקואליציה מאיים להדיח את שלח מראשות הוועדה לביקורת המדינה/צילום: ערוץ הכנסת

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר (הליכוד) איים היום (שני) בהדחת יו"ר הוועדה לביקורת המדינה עפר שלח (יש עתיד), זאת במהלך דיון שעסק באפשרות לבקש ממבקר המדינה לבדוק את פרשת הצוללות וכלי השיט, שנדחתה ברוב של שבעה חברי כנסת מול שלושה. דבריו של ח"כ זוהר באו לאחר שח"כ משה יעלון, ששימש כשר הביטחון בתקופה בה התרחשה הפרשה, ערך סקירה בנושא, ובשל החלטתו של שלח לקיים את הדיון. "אני לא פוסל אפשרות לבחון להחליף אותך כראש הוועדה", אמר, ושלח ענה: "הוצאנו את החליפות של האיומים".

זוהר הסביר את כוונתיו לאור "ההתנהלות הלא מקצועית שפוגעת בשם הטוב" של הוועדה לביקורת המדינה. "צר לי לומר, אני לא חושב שהדיון היום הוא ענייני ומקצועי שמטרתו לשפר את איכות השלטון בישראל או את קבלת ההחלטות", אמר יו"ר הקואליציה. "כשאני רואה את ח"כ יעלון נותן פה את הסקירה שהוא בדרך כלל נותן באולפני טלוויזיה כדי לנגח את ראש הממשלה בנימין נתניהו, המסקנה היא שהדיון הזה חסר תוחלת. אין לך שום אפשרות מבחינה משפטית להביא למצב שמבקר המדינה יבדוק את הנושא. כי זה נושא שאתה לא יכול לקבוע, אלא אם יש לך רוב בוועדה".

ח"כ מיקי זוהר ביום השבעת הממשלה שבוטלה, כנסת, 14 במאי 2020. ראובן קסטרו
"לא פוסל הדחה". ח"כ זוהר/ראובן קסטרו

שלח התייחס במהלך הדיון לפרסום בוואלה! NEWS לפיו נתניהו דרש מיו"ר הכנסת יריב לוין ומיו"ר הכנסת זוהר להביא לבחירה של מועמד אחר מהאופוזיציה לתפקיד יו"ר הוועדה במקומו, ופנה לחברי הליכוד: "אם אנחנו מפסיקים להיתמם, אז בואו נפסיק להיתמם - ראש הממשלה דאג שהרוב של הקואליציה בוועדה יהיה 7:4 במקום 6:5 רק בשביל ההצבעה הזו".

בחודש דצמבר האחרון, הפרקליטות הודיעה למעורבים בפרשת הצוללות כי יועמדו לדין בכפוף לשימוע. במרכז הפרשה, המכונה תיק 3000, עומדות עסקאות בשווי מיליארדי שקלים לרכישת צוללות וכלי שיט עבור מדינת ישראל מהתאגיד הגרמני "טיסנקרופ". על פי כתב החשדות, העסקאות המדוברות הושפעו מהצד הישראלי על ידי שורה של אנשי ציבור וקצינים בכירים במיל' שביצעו עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, וביקשו לגזור לעצמם קופוני עתק.

הפרשה נחשפה בסוף 2016, והפכה לחקירה משטרתית חודשים ספורים לאחר מכן. דמות המפתח הפרשה, מיקי גנור, שכיהן כנציג טיסנקרופ בישראל, יואשם בעבירות של הצעה ומתן שוחד, הלבנת הון, עבירות מס ועבירות על חוק המפלגות. במהלך חקירת הפרשה הפך גנור לעד מדינה אולם לאחר מכן חזר בו. מפקד חיל הים לשעבר, אליעזר מרום (צ'ייני) יואשם בלקיחת שוחד, הלבנת הון ועבירות מס. לעומתו, עו"ד דוד שמרון, מקרבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא יואשם בשוחד.

עוד בוואלה!

התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ: "להרחיב את החקירה בפרשת הצוללות"

לכתבה המלאה
ישיבת הוועדה המיוחדת לעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, כנסת. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"הוצאנו את החליפות של האיומים". יו"ר הוועדה שלח/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בסקירה אליה התכוון זוהר, יעלון פירט את השתלשלות האירועים בפרשת הצוללות. "כשנתניהו התמנה לראש הממשלה ב-2009 התחילו כמה פעולות, שחלקן נחקרות במישור הפלילי וחלקן קשורות להליכי קבלת החלטות", פתח את דבריו. בהתייחסו למכירת הצוללות למצרים, אמר כי "עמדת מדינת ישראל הרשמית בדיונים שהתקיימו כשאישרנו את הצוללות הנחותות, היא שלא נאשר מכירת צוללות מתקדמות. זה נעשה מאחורי גבה של מערכת הביטחון. ראש הממשלה הודה בראיון בבחירות שהוא לא שיתף את שר הביטחון, את הרמטכ"ל, את מפקד חיל הים, כי היה איזשהו סוד".

יעלון המשיך וסיפר כי "ההחלטה לרכוש שלוש צוללות, בלי להבהיר אם זו תוספת או לצורך החלפה של הישנות, מתקבלת אחרי שסיימתי את תפקידי באוקטובר 2016. עיינתי בהחלטה, היא לא אומרת שום דבר. מה בוער? הרי אם זו החלפה אז ההחלפה הבאה אחרי 2030. אבל את זה כבר צריך להסביר במישור אחר". לטענתו, "בשורה התחתונה, עמדת צה"ל לאורך זמן, עמדת משרד הביטחון, עמדת מל"ל - חמש צוללות ולא יותר. והבחינה הזו, כל הסוגיות האחרות צריך שמבקר המדינה יבדוק את התהליכים. הדברים האחרים הם במישור הפלילי".

בוגי יעלון במהלך כינוס ועדת חוץ וביטחון 30 באפריל 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
סקר את האירועים. יעלון/אתר רשמי, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הגיב לדבריו, ואמר כי הוא "חושב שלהשתמש בוועדה הזו כקרדום פוליטי, ולהשתמש ברכילות, ובדברים שנוגעים לביטחון ישראל כדי להראות כאילו ראש הממשלה, להפוך אותו למושחת שמשתמש בביטחון ישראל כדי להרוויח, כשברור לכולם שזה לא העניין.. ח"כ יעלון - זקנותך מביישת את בכרותך".

בהמשך דיבר תא"ל במיל' שאול חורב, לשעבר מפקד שייטת הצוללות וראש הוועדה לאנרגיה אטומית, ונשאל מה הייתה עמדת מערכת הביטחון הייתה אז לגבי מספר הצוללות הנדרש. "כשעבדתי במערכת הביטחון ריכזנו עבודת מטה. עשינו עבודה שבסופו של דבר הבאנו את המספר חמש, שהיו עליו מערערים מכל צד". עוד הוסיף כי "בישיבה שהשתתפתי בה הוחלט על הצוללת השישית, שר הביטחון הציג את הצורך בה ואמר שיש קונצנזוס על כך".

תא"ל במיל' שמואל צוקר הגיע לדבר אף הוא. "אתה בתקופה הרלוונטית היית ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון. האיש שאמור להוציא את ההחלטות מהכוח אל הפועל. ספר מה אתה רואה", ביקש ממנו שלח.

לטענת צוקר, "אירוע כזה שהוא חריג וחריף, ואני לא נכנס לראש ממשלה כן או לא, לא ייתכן שעד היום אירוע כזה לא נבדק ולא נבחן, בתוך המערכות עצמן, במשרד הביטחון, בצה"ל, אצל מבקר המדינה, מבקר מערכת הביטחון. הסטודנטים שלי בבר אילן יודעים על הפרשה הזו יותר מאנשים שממשיכים לרכוש", והוסיף: "זה אירוע חמור שמקרין על אירועים אחרים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
"ראש הממשלה דאג לרוב בוועדה". נתניהו/רויטרס

בהמשך הדיון, פנה שלח אל חברי הליכוד בשנית: "אתם אובססיביים בהיבט הפלילי של ראש הממשלה. בפרשה הזו יש כתבי אישום בכפוף לשימוע נגד אנשים מאוד כבדים במערכת. אנחנו מכבדים, להבדיל מאחרים, החלטות של היועמ"ש שהחליט מה שהחליט. אבל מעבר לזה יש צורך של בדיקה של מבקר המדינה - שזה מה שאנחנו דנים בו. ראש הממשלה הועלה פה על ידיכם יותר מאשר על ידינו".

התנועה לאיכות השלטון, שפנתה לבג"ץ לפני כשבועיים בבקשה להרחיב את החקירה בפרשת הצוללות, הגיבה לדברים שנאמרו. "ראינו בעבר כיצד מאיימים על ח"כים שיאבדו את המשרה שלהם אם יעסקו בנושא כזה או אחר, אבל לא במדינה דמוקרטית ובטח שלא בישראל. במשטרים אפלים יותר אולי, אבל לא בישראל. לא ייתכן שח"כים יחששו לבצע את תפקידם אם הדבר לא ימצא חן בעיני רה"מ ועל ח"כ זהר לחזור בו מדבריו וללמוד דבר או שניים על התנהלות במשטר דמוקרטי".

(עדכון ראשון: 10:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully