וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמיר השכל לאחר שחרורו: "אם המעצר שלי הצית את האש - המחיר היה כדאי"

28.6.2020 / 18:22

בכיר חיל האוויר לשעבר, שמעצרו בעת מחאה מול מעון רה"מ עורר סערה, הסביר כי הוא מאמין שאזרחים נוספים יצטרפו למאבק נגד נתניהו. הוא הבהיר כי ימשיך במחאה השבועית. על הטענות כי מעצרו זכה לכותרות בשל עברו הצבאי אמר: "תא"ל במיל' אינו שווה יותר מטוראי במיל'"

השכל: אם המעצר שלי הצית את האש, המחיר היה כדאי/צילום: יותם רונן

בכיר חיל האוויר לשעבר אמיר השכל אמר הערב (ראשון) כי "אם המעצר שלי הצית את האש המחיר היה כדאי". במהלך מסיבת עיתונאים בבית סוקולוב בתל אביב, לאחר שחרורו ממעצר במהלך הפגנה מול מעון ראש הממשלה בירושלים, הבהיר כי הוא מאמין שאזרחים נוספים יחלו לקחת חלק במחאה נגד השחיתות השלטונית.

לדבריו, "ביום שישי האחרון, ה-16 ברציפות שבו מתקיימת הפגנה מול בלפור, נחצה קו. הסיבה שבגינה נעצרתי הייתה לעצור את המחאה נגד הנאשם בפלילים בנימין נתניהו. אני מאמין שעוד אזרחים יצטרפו למאבק, השטח בוער, הקיטוב בציבור נוראי. אני ממשיך במחאה שלנו בבלפור ומחר נפתח מאהל מחאה בשדרות רוטשילד".

אמיר השכל (ראובן קסטרו) 
28 ביוני 2020. ראובן קסטרו
"אזרח שהוא תת-אלוף במיל' אינו שונה או שווה יותר מטוראי במיל". השכל, הערב/ראובן קסטרו

"אזרח שהוא תת-אלוף במיל' אינו שונה או שווה יותר מטוראי במיל'", הדגיש השכל. "אליי הופנו הזרקורים, אבל מעבר אליי היו יחד איתי בכלא הדרים, סדי בן שטרית וגיל המרשלג והם עשו את זה כאות סולידריות יחד איתי. בבלפור יושב נאשם בפלילים מאובטח בטובי בנינו ואנחנו, אזרחים שתרמנו למדינה, נעצרים בגין הפגנה שהיא זכות אלמנטרית במדינה דמוקרטית".

על תנאי המעצר סיפר השכל כי "הישיבה בבית המעצר לא הייתה נעימה אך נסבלת". הוא פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אם יימצא אשם במשפט, ואני לא שופט, הנפילה תהיה כואבת מאוד. אני מציע לו להגיע להסדר כמה שיותר מהר".

ביקורת חריפה נמתחה על התנהלות המשטרה בעת המחאה והמעצר. לדברי השכל, "המפגש שלי עם המשטרה היה חיובי, למעט חריגים ואחד מהם היה בשישי. המשטרה לצערי לא נערכה להפגנה... הואשמתי על זה שלא עמדתי בתנאי הפגנה".

בכיר חיל האוויר לשעבר שיגר מסר לשר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, שהכריז כי המשטרה תנהג באפס סובלנות לחסימת כבישים. "חסימת כבישים היא לא היעד שלי", הבהיר. "המטרה לאזן בין חופש הביטוי לרווחת הציבור, לפעמים המחיר זה חסימת כביש".

אמיר השכל בדיון הארכת מעצרו, 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
השכל ושני החשודים הנוספים שנעצרו במהלך ההפגנה בבית המשפט, אמש/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

בשעות הלילה הורה בית משפט השלום בירושלים על שחרורו של השכל, וכן של גיל המרשלג וסדי בן שטרית שנעצרו יחד עמו, ללא תנאים מגבילים. השופטת בדיון, אורנה סנדלר איתן, דחתה את בקשת המשטרה להרחיקם מירושלים ל-15 ימים, וקבעה כי מדובר ב"צעד לא מידתי", שכן "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית".

מאות מפגינים התכנסו מחוץ לאולם בית המשפט וקראו לשחררם ממעצר. זאת לאחר ששעות קודם לכן אלפים הפגינו ברחבי הארץ במסגרת מחאת הדגלים השחורים בקריאה לשחרורם ונגד השחיתות השלטונית.

הפגנת הדגלים השחורים מול בית רה"מ, ירושלים 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
מחאת הדגלים השחורים מחוץ למעון ראש הממשלה בירושלים, אמש/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מעצרו של תא"ל במיל' השכל, ששימש מפקד להק כוח אדם בחיל האוויר וכמפקד טייסת, עורר תגובות מרחבי הקשת הפוליטית. חילופי דברים בנושא נרשמו היום בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ. נתניהו דיבר על התחלואה בקורונה בפתח ישיבת הממשלה, אך לאחר שהשידור כבר נקטע ביקש גנץ לשאת אף הוא כמה דברים. הוא התייחס למעצרו השכל ואמר כי חופש ההפגנה הוא "זכות קדושה".

נתניהו השיב כי "הגינוי למפירי החוק צריך להיות שוויוני לכל צדי המפה הפוליטית". הוא הדגיש אף הוא את חשיבותו של חופש ההפגנה, אך ציין כי הוא "אינו עומד על הפרק. ברגעים הקשים ביותר בקורונה, בסגרים ההדוקים ביותר, אפשרנו אותו. הטענה שאנחנו נעים להגביל אותו היא אבסורדית, אין לה שום מקום".

על פי המשטרה, עילת המעצר של השכל הייתה סיכון ביטחון הציבור, והחשד שבגינו נעצר הוא לשלוש עבירות: הפרת הוראה חוקית, התקהלות אסורה ומטרד לציבור. מ"מ המפכ"ל מוטי כהן אמר לאחר החלטת בית המשפט כי יופקו לקחים מהאירוע.

(עדכון ראשון: 17:49)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully