וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כאלף במחאת הדגלים השחורים מול מעון רה"מ: "המשטרה מגויסת לטובת השלטון"

מאות הגיעו לבלפור ולעשרות מוקדים בארץ נגד השחיתות השלטונית בקריאה לשחרר את בכיר חיל האוויר לשעבר שנעצר כשמחה נגד רה"מ. גנץ קרא: "יש לשחרר את העצורים". יעלון נשא דברים: "כתבתי למ"מ מפכ"ל המשטרה שאם יתברר שאמיר השכל נעצר לשווא - עליו להתפטר"

צילום: יותם רונן, עריכה: שאול אדם

כאלף בני אדם השתתפו הערב (שבת) במחאת "הדגלים השחורים" מול מעון ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, במקביל לעשרות צמתים מרכזיים ברחבי הארץ. המפגינים קראו להתפטרותו של נתניהו, פתיחת חקירת פרשת הצוללות, וכן לשחרורו של בכיר חיל האוויר לשעבר ואחד ממובילי המחאה, תא"ל (במיל') אמיר השכל, שנעצר אמש כשהפגין נגד שחיתות שלטונית. דיון בעניינו של השכל יערך הערב בבית משפט השלום בירושלים.

בהפגנה מול מעונו של נתניהו נשאו דברים ח"כ משה יעלון (יש עתיד-תל"ם), ח"כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם), ח"כ מרב מיכאלי (העבודה), ח"כ יאיר גולן (מרצ), ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) וראש השב"כ לשעבר עמי איילון. בנוסף לבלפור, מאות מפגינים התכנסו בצומת גזית שבגליל התחתון, צומת גאולי תימן שבעמק חפר, יבנה, מעגן מיכאל וכן על גשרים באיילון.

המפגינים קראו "למושחת אין מנדט", "אמיר השכל גיבור ישראל" ו-"אוחנה מושחת". המוחים הניפו שלטים עם הכיתוב "כולנו אמיר השכל, לא תשתיקו אותנו", "נתניהו מרקיב את ישראל", "נאשם בפלילים לא יכהן כראש ממשלה" ו-"חקירה עכשיו".

הפגנת הדגלים השחורים מול בית רה"מ, ירושלים 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"נאשם בפלילים לא יכהן כראש ממשלה". המחאה בבלפור, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

"מעצרו של השכל הוא חלק משיטה חדשה לצמצום המרחב הדמוקרטי במדינת ישראל", מסרו מארגני המחאה. "רק בשבועיים האחרונים קרא ראש הממשלה למעצר של עיתונאי בכיר, אמנון אברמוביץ' הותקף בברוטאליות ומאתמול השכל במעצר. הגיע הזמן שהעם ידבר ברחובות ובכיכרות - מדינת ישראל שייכת קודם כל לאזרחיה, לא למשפחת המלוכה".

השכל נעצר במהלך מחאה של מאות משתתפים מול המעון בבלפור, יחד עם שישה חשודים נוספים. זאת, לאחר שלטענת המשטרה הם הפרו את הסדר הציבורי וביצעו עבירות נוספות. השכל נותר היום במעצר לאחר שסירב לתנאי השחרור שהוצגו לו. פעילי מחאת "הדגלים השחורים" קוראים לשחררו ללא תנאים מגבילים, ולטענתם מעצרו מגיע ממניעים פוליטיים. "המעצר של אמיר השכל הוא המעצר של כולנו", מסרו מארגני המחאה. "לא נכנעים".

הפגנת הדגלים השחורים מול בית רה"מ, ירושלים 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"אמיר השכל, יהללך האל". המחאה מול מעון ראש הממשלה, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ יעלון נשא דברים במחאה, ואמר כי "אמיר נעצר כאן אתמול כי הנהיג בשבועות האחרונים הפגנה שאין צודקת ממנה. ההפגנה הזו הפריעה למישהו. ראיתי סרטונים ושמעתי עדויות רבות על המעצר לפני שהחלטתי להגיע לכאן. אני מכיר את אמיר, ארבע שנים הוא חוטף קללות ונאצות". יו"ר תל"ם המשיך: "למה עצרו אותו? כי הם חושבים שהם יכולים ומותר להם הכל. ואנחנו נוכיח להם שהם לא יכולים. הקול הוא קול בלפור, והידיים הן ידי השר אוחנה. אחרי שחיבל במשרד המשפטים, בא להרוס את המשרד לביטחון הפנים".

"גרסתך שקרית, אמיר, תתבייש לך", הוסיף יעלון. "כתבתי הבוקר למ"מ מפכ"ל המשטרה כי אם יתברר שאמיר השכל נעצר לשווא - עליו להתפטר. אני מכיר את המצבים האלה שמישהו בבלפור משתגע, מאחורי המסך השחור, וזה יורד לשר. אם אין לו עמוד שדרה זה יורד למפקדים, ואם להם אין עמוד שדרה זה יורד לחיילים".

עוד אמר יעלון כי "מאחורי המסך הזה יושב ראש הממשלה שפועל כראש כנופיית פשע. הנאשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים מבין שתיקים 1000, 2000 ו-4000 הן רק צל חיוור לעומת פרשת הצוללות וכלי השיט. הוא נאחז בכס ראש הממשלה כי הוא יודע שכשהוא יעזוב אותו תיפתח תיבת פנדורה של פרשות נוספות". יור" תל"ם תקף גם את ראשי כחול לבן: "החרפה הגדולה יותר היא של גנץ ואשכנזי. איך הפנתם עורף לכל מה שאנחנו מאמינים בו? הזהרתי אתכם מכניסה לממשלה עם הנאשם נתניהו. אתם כבר מבינים למה?".

בוגי יעלון במהלך הפגנת הדגלים השחורים מול בית רה"מ, ירושלים 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"הקול הוא קול בלפור, והידיים ידי אוחנה". ח"כ יעלון במחאה בבלפור, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ לוי, ראשון הנואמים בהפגנה, אמר כי "ראש ממשלה עם כתבי אישום על שוחד והפרת אמונים, לא יכול לנהל את חיינו במדינה הזו". לדבריו, "גדלתי לא רחוק מכאן, ובשנות ה-60 ראיתי את משכן הכנסת נבנה והסתכלתי עליו בהערצה. לא הייתה מחלוקת על דבר אחד: שאנשים שיושבים שם דואגים לציבור - ולא לעצמם. לצערי, לא כך רואה הציבור את המשכן המפואר הזה. משהו נשבר בתוכנו".

לוי תקף את נתניהו ואמר כי "בראשות ממשלת ישראל עומד נאשם בפלילים ששם את ענייניו לפני ענייני הציבור. אדם שנאחז בכס ראש הממשלה כאדם האוחז בקרנות המזבח כדי לברוח מאימת הדין. אסור לנו כציבור לקבל דבר כזה". הח"כ הפנה אצבע מאשימה כלפי גנץ ואשכנזי. "זה לא התא"ל לשעבר שנעצר אתמול", אמר. "זה שני רבי האלופים במיל' שמאפשרים לנאשם בפלילים להפיץ רעל בחברה הישראלית. שניהם שינו את דרכם. אי אפשר להילחם בשחיתות כשאתה חלק מממשלה של נאשם. כשאתה בפנים - אתה חלק מהשחיתות".

גם ח"כ אבידר נשא גם הוא דברים ואמר כי הוא "מציע לאוחנה לדאוג שאמיר השכל וחבריו ישוחררו". אבידר פנה לראש המטה לביטחון לאומי מאיר בן שבת ולפקידות הבכירה במשרד הבריאות והזהיר אותם: "אתם תראו שבסופו של דבר גם אתם תתנו חשבון על כל העבירות שאתם עושים בשביל נתניהו".

בוגי יעלון במהלך הפגנת הדגלים השחורים מול בית רה"מ, ירושלים 27 ביוני 2020. דניאל דולב
"אי אפשר להילחם בשחיתות מתוך ממשלת נאשם". ח"כ מיקי לוי בהפגנה בבלפור/דניאל דולב

ח"כ גולן אמר כי נתניהו "לא היה עושה את כל מה שהוא עושה בלי תמיכה מאסיבית סביבו. לשחיתות יש מחיר. אנחנו הולכים לסיפוח שאין בו צורך. הוא לא ישפר את מצבה של מדינת ישראל, אבל הוא יעלה כסף. ומי משלם? אנחנו". גולן הוסיף כי "בכנסת יש קואליציה חזקה ומושחתת, ולכן צריך לצאת לרחוב ולעשות את השינוי החיוני במדינת ישראל מפה, מגובה אפס. ממקום שבו עומדים אזרחים אמיתיים".

גם ח"כ מיכאלי נשאה דברים בהפגנה. "אנחנו כאן כדי להגיד לנתניהו שזה שאנחנו עם מסכות על הפנים - לא אומר שתסתום לנו את הפה", אמרה. "זה שאנחנו מפגינות ומפגינים אחריות - לא אומר שניתן לך לנצל אותנו נגד המדינה שלנו".

לאחר דבריה קרא אחד ממארגני המחאה את שמות שלושת העצורים מאתמול שטרם שוחררו - גיל המרשלג, סדי בן שטרית ואמיר השכל. המפגינים קראו: "ישוחררו לאלתר".

ענת ודורון, שהגיעו להפגנה מכרמי יוסף, אמרו כי "כשהמשטרה עוצרת מפגין שלא עשה שום דבר, תת-אלוף מהולל מחיל האוויר עם רקורד שיכול להיות מופת ודוגמה, אז התחושה היא ששר המשטרה החדש, כמו הישן, מנסה להשתיק את המחאה". השניים הוסיפו כי "המשטרה מגוייסת לטובת השלטון, לטובת נתניהו, שיעשה הכל כולל להוריד את המדינה ליגון שאולה כדי להציל את עורו. אז אנחנו מפגינים".

מפגינה נוספת מרחובות, ענת, סיפרה כי "אני מגיעה כמעט לכל הפגנה כי המצב הזה בלתי נסבל. זה לא עניין פוליטי של ימין ושמאל, יש פה עניין מוסרי ממדרגה ראשונה. עניין של איזו מדינה אנחנו רוצים שתהיה פה, ואם אנחנו רוצים שמישהו שנאשם בפלילים ינהיג אותה, או שאנחנו מצפים למשהו קצת יותר טוב".

הפגנת הדגלים השחורים מול בית רה"מ, ירושלים 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
קוראים "מושחת, אין לך מנדט". המפגינים בירושלים, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות המחאה מול מעון ראש הממשלה, המשטרה חסמה לתנועה את את הרחובות בן מימון ועזה, וכן רחוב ארלוזרוב עד כיכר פריז. מהמשטרה נמסר כי "נאפשר את חופש הביטוי והמחאה, לצד שמירה על הסדר הציבורי. יחד עם זאת, נפעל בחומרה נגד כל ניסיון להפר את הסדר הציבורי ופגיעה בציבור".

מפקד מרחב ציון במחוז ירושלים, תת-ניצב עופר שומר, אמר כי "מנסים להגיד שהמשטרה פוליטית - אנחנו לא פוליטיים. יש לי ראיה חותכת ומוצקה, הסתכלו על עשרות אלפי ההפגנות שנערכו בשנים האחרונות, אנחו נוהגים עם כולן באותה מידה. כל קבוצה שלא תתאם עם המשטרה ותחסום ציר מרכזי, תמנע מאמבולסים להגיע לחולים ותפריע לסדר האזרחי - אנחנו נטפל בה". תנ"צ שומר הוסיף כי "זו זכותנו כמשטרה להציב תנאים. לא נאפשר פגיעה בשוטרים על חשבון מה שקבוצה כזו או אחרת רוצה כשבאה להפגין. אנו רואים בכך דבר חמור".

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר כי השכל ישוחרר מהמעצר בתום הדיון הערב. בציוץ בטוויטר פנה אוחנה "לדמוקרטים המודאגים ששולחים לי הודעות דרישה כי אורה מידית לשחרר את התא"ל", ואמר כי "בדמוקרטיה, השר לביטחון הפנים אינו מורה למשטרה את מי לעצור או את מי לשחרר, כך גם כאן". הוא הוסיף: "תנוח דעתכם, הוא ישוחרר הערב מהטעם הפשוט שהמשטרה אינה מבקשת את הארכת מעצרו, אלא את שחרורו בתנאים. אילו תנאים? יקבע בית המשפט".

יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר כי "אני סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה ללא תנאים מגבילים. אני מאמין שכך יעשה בית המשפט וכמובן שנכבד כל החלטה". בחשבון הטוויטר שלו צייץ גנץ כי "‏הזכות להפגין היא זכות קדושה במדינת ישראל ואסור בתכלית האיסור לפגוע בה אלא במקרי קיצון".

עוד כתב יו"ר כחול לבן כי הוא שוחח עם השר אוחנה. "הוא סיפר לי על הפגיעה שנעשתה בסדר הציבורי וחסימת הכבישים, ואמרתי לו כי לצד הגיבוי המלא שלי למשטרת ישראל בפעילותה מול כל אזרח - לא משנה מה תפקידו, מעמדו או דרגתו, יש לקדם מדיניות מרחיבה בכל הקשור לזכות המחאה וחופש הביטוי. לצערי, שמעתי במהלך סוף השבוע מצד כמה פוליטיקאים התבטאויות חסרות אחריות בנוגע למשטרת ישראל ומניעיה. אלו דברים חמורים. כדאי שנזכור כולנו - יש לנו משטרה אחת ושלטון חוק אחד. אני סומך על המשטרה שתתחקר את הנושא בצורה מקצועית".

הפגנת הדגלים השחורים באזור גאולי תימן 27 ביוני 2020. -, שלומי גבאי
"ישוחרר אמיר". מחאת הדגלים השחורים בצומת גאולי תימן שבעמק חפר/שלומי גבאי, -

שר החוץ, גבי אשכנזי, קרא גם הוא לשחרר את השכל ללא תנאים מגבילים. "התמונות להן נחשף הציבור במהלך השבת בהן נראה השכל אזוק בידיו וברגליו, הן תעודת עניות לדמוקרטיה בישראל", צייץ בחשבון הטוויטר שלו. "אמיר השכל רכש במחיר מלא, בחייו ובפועלו, את הזכות והחובה לומר את דעתו, להביע מחאה ולהפגין. משטרת ישראל נדרשת לאחריות, שיקול דעת ויד קשה על המעצרים".

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ אמר בתגובה לדברי אוחנה כי "השר לביטחון נתניהו, אמיר אוחנה, משתמש במשטרה ככלי לדיכוי הפגנות נגד ראש הממשלה ומשפחתו. אבל זה לא יעזור לו, כי חופש הביטוי וחופש המחאה הם עקרונות יסוד במשטר דמוקרטי, והמשטרה חייבת להגן גם עליהם". בנוסף, קרא הורוביץ: "לשחרר מיידית את עצורי המחאה בבלפור".

הפגנת הדגלים השחורים בצומת גזית  27 ביוני 2020. אלי אשכנזי
מחאת הדגלים השחורים בצומת גזית שבגליל התחתון, הערב/אלי אשכנזי
הפגנת הדגלים השחורים ביבנה  27 ביוני 2020. ניב אהרונסון
מחאת הדגלים השחורים ביבנה, הערב/ניב אהרונסון

על פי המשטרה, המחאה אמש בסמוך למעון ראש הממשלה הייתה בלתי חוקית, ומאות מפגינים חסמו ציר מרכזי ומנעו מעבר רכבים לזמן ממושך תוך שהפרו את הסדר הציבורי. "לכן עוכבו כמה מפרי סדר, וביניהם אדם שזוהה כמוביל ומארגן ההפגנה הבלתי חוקית", נמסר. עוד נמסר בהודעת המשטרה כי לאחר שנחקר בחשד להפרת הסדר והשתתפות בהפגנה בלתי חוקית, ביקשו החוקרים לשחררו בתנאים ובהרחקה מהמקום, אולם הוא סירב לכך מבחירה.

(עדכון ראשון: 18:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully