וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות עובדות סוציאליות בצעדת מחאה: "דורשות הנשמה לשירותים החברתיים"

בדרישה לשפר את תנאי ההעסקה הקשים שהחריפו עם הקורונה, החלו העובדות הסוציאליות את צעדתן מת"א לירושלים. המפגינות קראו "נלחמות בהזנחה" ו-"העו"סיות נחנקות", ולמחאה הצטרפו גם פסיכולוגים בשירות הציבורי. "אם לא יוזרמו משאבים מיד - ניאלץ להשבית את שירותי הרווחה"

צילום: יותם רונן

עשרות עובדים ועובדות סוציאליות החלו היום (ראשון) בצעדת המחאה בדרישה לשיפור תנאי ההעסקה הקשים, שהחריפו בזמן משבר הקורונה. המפגינות יצאו מקריית הממשלה בתל אביב, כשהן קוראות "די לסקסיזם, די לאפליה - אין דבר כזה משכורת שנייה" ו"נלחמות בהזנחה של שירותי הרווחה", ונושאות שלטים עם הכיתוב "העו"סיות נחנקות". גם הפסיכולוגים בשירות הציבורי הצטרפו לצעדה, שתסתיים ביום חמישי, במחאה מול משרד האוצר בירושלים.

מי שמוביל את המאבק הוא איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, שקורא לשיפור תנאי העסקתם, הגדלת תקציב שירותי הרווחה ותקצוב תכנית שנועדה לשמור על ביטחונם בשל אירועי אלימות, תחת הסיסמאות "דורשים הנשמה לשירותים החברתיים עכשיו" ו"אנחנו נחנקות".

יו"ר האיגוד, ענבל חרמוני, אמרה כי "שירותי הרווחה בישראל קרסו. אי אפשר לאייש משרות של עובדות סוציאליות בכל השירותים החברתיים בגלל האלימות, העומס, השכר הנמוך והתנאים המבישים.
אנחנו לא יכולות להמשיך ככה, וזה מה שהצעדה הזו באה לומר". לדבריה, "אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי לא להגיע בו אנחנו נועלים את דלתות השירותים החברתיים, כי הם זקוקים לתקציבים עכשיו, לא עוד שלושה חודשים, לא עוד חצי שנה ולא עוד שנה - עכשיו".

צעדת מחאת העובדים הסוציאליים, 21 ביוני 2020. איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, אתר רשמי
"שירותי הרווחה קרסו". הצעדה, היום (צילום: איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים)/אתר רשמי, איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים

חרמוני הוסיפה כי "אין עובדים שיגיעו לאייש את המשרות הקיימות. יש עובדת אחת שמטפלת ב-500 קשישים, עו"ס נוער מטפל ב-250 ילדים ונוער בסיכון והפניות בנושא אלימות במשפחה עלו ב-560%. כל הדברים הנוראיים והאיומים האלה קורים עכשיו, ולכן אנחנו דורשים את הזרמת המשאבים באופן מידי. אם זה לא יקרה, בתוך שבועיים מהיום ניאלץ להשבית את כל שירותי הרווחה. לא נוכל להמשיך ולהחזיק לבד את הקירות המתפוררים בשתי הידיים שלנו, נחנקנו".

נציגת פורום ארגוני הפסיכולוגיה, ירדן מנדלסון, הזהירה גם היא מפני קריסה של שירותי הרווחה. "אנחנו לא יכולים לעצום עיניים ולשדר עסקים כרגיל, כשהשירותים החברתיים והפסיכולוגים קורסים", אמרה. "העובדים הסוציאליים והפסיכולוגים עובדים ביחד ונאבק ביחד. זה מאבק חוצה מגזרים ודעות פוליטיות".

ראש עיריית חולון, מוטי ששון, הצטרף לצעדה. "הבעיה היא פקידי האוצר, הם כל הזמן מתחלפים, ואף אחד לא ירד לשטח לראות את העבודה שלכם", אמר ששון. "הייתי רוצה לראות אחד שקובע את מדיניות השכר שירד עם אותה פקידת סעד לטפל בילדים בסיכון, נראה אותם יורדים חודש ימים לעבוד בשירותי הרווחה - הם לא יחזיקו מעמד יום אחד".

עוד בוואלה!

מחאת העובדים הסוציאליים נגד אלימות: פוצץ המו"מ עם האוצר

לכתבה המלאה

באיגוד הציגו את נתוני המשבר, וטענו כי 75% מהעובדים מקבלים השלמת הכנסה לשכר מינימום ויותר מחצי מהם מועסקים במשרות חלקיות בשל תת תקצוב של הרשויות המקומיות. כמו כן, כאלף משרות עבודה סוציאלית נשארות בלתי מאוישות, וזאת לדבריהם בשל התנאים הנמוכים, העומסים והאלימות. לפיכך, נוצר מצב שבו עובד סוציאלי מטפל בממוצע ב-300 משפחות או ב-500 קשישים במקביל, ומספר המטופלים אף גדל בצל משבר הקורונה.

עוד עלה מנתוני האיגוד כי 83% מהעובדות הסוציאליות חוו אלימות במקום עבודתן, ומתוכן 40% העידו כי לא ננקטו כלל צעדים כלפי האדם האלים. ככלל, 55% אינן מרגישות בטוחות בעבודתן. בעקבות התנאים הקשים, 25% ענו בחיוב כשנשאלו אם הן שוקלות לעזוב את המקצוע.

הפגנת עובדים סוציאליים בחדרה, מרץ 2011. שלומי גבאי
הפגנת העובדים הסוציאליים בחדרה, 2011 (צילום: שלומי גבאי)/שלומי גבאי

בין היתר, באיגוד דורשים לגבש תכנית חירום לאור החמרת המשבר, וכן להגביל ל-60 את מספר המשפחות שבהן מטפל כל עובד. כמו כן, דורשים העובדים לתקצב את תכנית האבטחה שגיבשו בשל האלימות הרבה המופנית כלפיהם.

התכנית, המוערכת בעלות של כ-150 מיליון שקלים, ממליצה לגבש נוהל בין משרדי במטרה להגן על העובדים הסוציאליים, וכן למנות גורם מקצועי מטעם משרד הרווחה שתפקידו יהיה לעבוד מול הרשויות. עוד מוצע בתכנית כי ייערכו הכשרות אחידות למאבטחים וייערך מיפוי בהתאם לצרכים במתקנים השונים לשירותים חברתיים.

(עדכון ראשון: 08:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully