וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העצורים מהמחאה מול מעון רה"מ שוחררו ללא תנאים מגבילים

ביהמ"ש דחה את בקשת המשטרה להרחיק מהעיר ל-15 יום את תא"ל אמיר השכל ושני חשודים נוספים, שנעצרו מול מעונו של נתניהו. השופטת יצאה נגד המשטרה: "זו סתימת פיות, הזכות להפגין היא זכות יסוד". השכל: "אם המעצר הצית את המדינה, זה היה שווה". מ"מ המפכ"ל: "נפיק לקחים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: שאול אדם

בית משפט השלום בירושלים הורה הלילה (שבת) על שחרורם ממעצר ללא תנאים מגבילים של שלושת העצורים מההפגנה אתמול מול מעון ראש הממשלה - בכיר חיל האוויר לשעבר, תא"ל במיל' אמיר השכל, גיל דניאלי וסדי בן שטרית. השופטת בדיון, אורנה סנדלר איתן, דחתה את בקשת המשטרה להרחיקם מירושלים ל-15 ימים, וקבעה כי מדובר ב"צעד לא מידתי", שכן "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית". מאות מפגינים התכנסו מחוץ לאולם בית המשפט וקראו לשחררם ממעצר. מ"מ מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן, אמר בתגובה שיופקו לקחים מהאירוע ושתפקיד המשטרה לאפשר את חופש המחאה.

לדברי השופטת, "גם אם אניח לצורך הדיון שהייתה הצדקה לעיכוב המשיבים בשל יציאת האירוע משליטה, לטענת המשטרה, אינני סבורה כי יש מקום להציב תנאי כלשהו לשחרור המשיבים. הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית. אמנם אין היא זכות בלתי מוגבלת, אך לטעמי הרחקה של המשיבים מירושלים שפירושה מניעה מהמפגינים לממש את זכותם להפגין במקום בו בחרו היא צעד בלתי מידתי שאינו הולם על פי התרשמותי את עוצמת המעורבות, אם בכלל, של העצורים בהפרת הסדר הנטענת על ידי המשטרה", הוסיפה.

לאחר שחרורו אמר השכל כי "אנחנו חיים במציאות מטורפת. במעון רה"מ יושב נאשם, שמאובטח על ידי היחידה לאבטחת אישים והמשטרה. ואנחנו, אזרחים ישרי דרך, נעצרים על כך שאנחנו מפגינים שלא בתנאים שבהם התבקשנו לעמוד. השכל הוסיף, "איש לא ימנע מאיתנו להפגין, כל עוד אנחנו עושים את זה תחת המגבלות. המדינה רוויה באדי דלק ואם המחאה שלנו הציתה אותם, אז זה היה שווה. לא תענוג גדול - אבל שווה".

אמיר השכל בדיון הארכת מעצרו, 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
שלושת העצורים מההפגנה שטרם שוחררו. הדיון בבית המשפט, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

על פי המשטרה, עילת המעצר של בכיר חיל האוויר לשעבר היא סיכון ביטחון הציבור. החשד שבגינו נעצר הוא לשלוש עבירות: הפרת הוראה חוקית, התקהלות אסורה ומטרד לציבור. בנוסף לכך, המשטרה מסרה כי השכל נותר היום במעצר לאחר שסירב לתנאי השחרור שהוצגו לו.

בהחלטתה, התייחסה סנדלר איתן בין היתר לטענת עורכי הדין גונן בן יצחק וגבי לסקי המייצגים את השלושה, כי המפגינים עדכנו את המשטרה מראש בפקס על כוונתם לקיים במקום הפגנה, בעוד נציג המשטרה בדיון טען שלא מוכר לו פקס כזה.

היא אמרה כי "המשיבים הביעו נכונות במהלך הדיון להודיע מראש על הכוונה לקיים את ההפגנה, להבדיל מבקשת רישיון, שאינה נדרשת, באופן שיאפשר למשטרה להיערך מבעוד מועד. אני סבורה שדי בכך על מנת לאזן בין זכות המפגינים להפגין במקום המסוים לבין האינטרס הציבורי לשמור על סדר במקום לרבות שמירת נתיב התנועה".

השופטת הורתה למשטרה להודיע לבית המשפט עד מחר מי הגורם שאיתו יוכלו המפגינים לתאם בעתיד ולהודיע על כוונתם להפגין במקום. "סבורני כי צעד פשוט זה יכול למנוע חיכוכים מיותרים בין המפגינים לבין המשטרה ולחסוך את הצורך בדיונים נוספים מעין זה שהתקיים לפני הערב", אמרה.

אמיר השכל בדיון הארכת מעצרו, 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"זוהה כמוביל ההפגנה הבלתי חוקית". השכל בדיון בביהמ"ש, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

מ"מ המפכ"ל התייחס להחלטת בית המשפט ואמר כי יופקו לקחים מהאירוע. "תפקידה של המשטרה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם ולשמור על שלום הציבור ובטחונו, זאת ללא קשר לנושא ההפגנה, לזהות המפגינים או לעמדותיהם. המשטרה תפיק לקחים מאירוע זה כפי שעשתה בעבר. יחד עם זאת, אין תחליף לשיקול דעת מפקדים. צריך לזכור שהמשטרה מאפשרת מדי יום קיומן של הפגנות ומחאות רבות בכפוף לחוק וכך תמשיך לעשות גם בהמשך".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן, בירך על החלטת בית המשפט לשחרר את השלושה. "חופש הביטוי והזכות להפגין הן אבני יסוד בדמוקרטיה שאין לערער עליהן אלא במקרי קיצון", אמר. "אני מברך על החלטת בית המשפט לשחרר את המפגינים מול בית ראש הממשלה ללא תנאים מגבילים. זו ההחלטה המתבקשת ועל המשטרה להפיק ממנה לקחים בנוגע לכל הפגנה עתידית".

קודם להחלטתה, תהתה בזמן הדיון השופטת סנלדר איתן מדוע הרחקה מהעיר היא תנאי הכרחי לשחרור. "למה המסקנה חייבת להיות שהתנאי של הרחקה מירושלים הוא משהו מינימלי והכרחי?", שאלה. "בסופו של דבר מתוך הסובלנות שהמשטרה הפגינה, היא אמורה לאפשר להם להמשיך ולהפגין באותו המקום". עוד הוסיפה השופטת לגבי ההרחקה מהעיר כי "זו בעצם סתימת פיות".

הפגנת הדגלים השחורים מול בית רה"מ, ירושלים 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"אמיר השכל, יהללך האל". הפגנה מול מעון רה"מ, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

"לא מנענו מהם גם עכשיו להפגין בשום מקום אחר", השיב נציג המשטרה. "זה צריך להיעשות כחוק. אבל חופש הביטוי לא מוגדר לאותם מאה מטרים. אין לנו כוונה למנוע את החשיבות של המקום הזה (מעון ראש הממשלה, ד"ד) ואנו מכילים אותה. מאז שהם מפגינים, 11 ביוני, לא עצרנו אף אחד, אבל בשלב מסוים נחצו הגבולות. אנשים הראו לנו שהם לא מתייחסים לדרישה שלנו לשמור על הגבולות". נציג המשטרה טען כי "הטיפול שלנו באירוע היה סבלני באופן מיוחד, אפילו מוגזם. בסופו של דבר בלית ברירה עצרנו שמונה אנשים. ביקשנו לשחרר אותם בתנאי המינימלי - הרחקה מהמקום".

עו"ד לסקי, המייצגת את השכל, אמרה טרם תחילת הדיון כי "המדינה מבקשת לשחרר אותו, אך תוך פגיעה בחופש ההפגנה ובחופש הביטוי שלו. מבקשים להרחיק אותו ל-15 ימים מירושלים, וערבות עצמית וצד ג'. אנחנו טוענים באופן חד משמעי שברגע שאין עבירה, אין עילת מעצר - ולכן אי אפשר להטיל עליו תנאים. הם כנראה רוצים להתבלבל ולייחס לו ירידה לכביש, כשיש סרטונים מאוד ברורים שהוא נאם את הנאום שלו כשהוא וכולם היו על המדרכה".

"השר לביטחון הפנים אינו מורה למשטרה את מי לעצור"

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה אמר מוקדם יותר כי השכל ישוחרר ממעצר בתום הדיון. בציוץ בטוויטר פנה אוחנה "לדמוקרטים המודאגים ששולחים הודעות דרישה כי אורה מידית לשחרר את התא"ל", ואמר כי "בדמוקרטיה, השר לביטחון הפנים אינו מורה למשטרה את מי לעצור או את מי לשחרר, כך גם כאן".

אוחנה הוסיף: "תנוח דעתכם, הוא ישוחרר הערב מהטעם הפשוט שהמשטרה אינה מבקשת את הארכת מעצרו, אלא את שחרורו בתנאים. אילו תנאים? יקבע בית המשפט". בציוץ נוסף ציין השר לביטחון הפנים כי "קצין המשטרה הרחיק את השכל מהמקום רק לאחר שאפשר לו לשאת את דבריו, לבל ייפגע חופש הביטוי".

יו"ר כחול לבן וראש הממשלה החליפי בני גנץ אמר כי "אני סבור שצריך לשחרר את שלושת עצורי ההפגנה ללא תנאים מגבילים. אני מאמין שכך יעשה בית המשפט וכמובן שנכבד כל החלטה". בחשבון הטוויטר שלו צייץ גנץ כי "‏הזכות להפגין היא זכות קדושה במדינת ישראל ואסור בתכלית האיסור לפגוע בה אלא במקרי קיצון".

עוד כתב יו"ר כחול לבן כי הוא שוחח עם השר אוחנה. "הוא סיפר לי על הפגיעה שנעשתה בסדר הציבורי וחסימת הכבישים, ואמרתי לו כי לצד הגיבוי המלא שלי למשטרת ישראל בפעילותה מול כל אזרח - לא משנה מה תפקידו, מעמדו או דרגתו, יש לקדם מדיניות מרחיבה בכל הקשור לזכות המחאה וחופש הביטוי". גנץ הוסיף כי "לצערי, שמעתי במהלך סוף השבוע מצד כמה פוליטיקאים התבטאויות חסרות אחריות בנוגע למשטרת ישראל ומניעיה. אלו דברים חמורים. כדאי שנזכור כולנו - יש לנו משטרה אחת ושלטון חוק אחד. אני סומך על המשטרה שתתחקר את הנושא בצורה מקצועית".

מהליכוד נמסר כי "התקשורת לא אמרה דבר על מעצרה המזעזע של פעילת הימין שפי פז, או על מעצרם של פעילים רבים אחרים בהפגנות ימין. פתאום, כשפעיל שמאל נעצר כשהוא מפר את החוק וחוסם כביש בהפגנת שמאל שמאורגנת על ידי אהוד ברק, חברו ושותפו של הפדופיל המורשע ג'פרי אפשטיין - התקשורת הופכת את זה לפסטיבל תקשורתי כדי לעודד את ההפגנות נגד הליכוד בהנהגת נתניהו. לא מפתיע כשכל זה קורה כשהליכוד נמצא בשיא של תמיכה בכל סקר".

הפגנת הדגלים השחורים מול בית רה"מ, ירושלים 27 ביוני 2020. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"אמיר השכל גיבור ישראל". כאלף הפגינו מחוץ למעון ראש הממשלה, הערב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

כאלף בני אדם השתתפו הערב במחאת "הדגלים השחורים" מול מעונו של נתניהו בירושלים, במקביל לעשרות צמתים מרכזיים ברחבי הארץ. המפגינים קראו בין היתר לשחרורו של בכיר חיל האוויר לשעבר, קראו "אמיר השכל גיבור ישראל" והניפו שלטים עם הכיתוב: "כולנו אמיר השכל, לא תשתיקו אותנו".

(עדכון ראשון: 22:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully