וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפגנות, עיכובים, מעצרים: המשטרה תפרסם לציבור מאות נהלים שלא נחשפו

28.6.2020 / 20:45

במסגרת עתירה שהוגשה נגדה הסכימה המשטרה לפרסם את נהליה, שרק 183 מהם חשופים לאזרחים. זאת למעט נהלי אגף החקירות, שהוחרגו ולא יפורסמו. במקרה בו תעדיף לא לחשוף נוהל המשטרה היא תצטרך לנמק זאת. באגודה לזכויות האזרח בירכו: "יום חשוב לשקיפות"

צילום: יותם רונן, עריכה: שאול אדם

משטרת ישראל הודיעה היום (ראשון) לבית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים כי תפרסם באתר האינטרנט שלה בחודשים הקרובים מאות נהלים שעד היום לא פורסמו לציבור. זאת, בעקבות עתירת האגודה לזכויות האזרח שהוגשה לפני כשנתיים, ולאחר שנציגי המשטרה והאגודה הגיעו ביניהם להסכמות לפיהן המשטרה תפרסם את רוב נהליה עד מרץ 2021.

במהלך הדיון שהתקיים היום בנושא, אמרה סנ"צ יודית אפרים, ראש מדור פקודות במשטרה, כי נכון להיום קיימים כ-890 נהלים במשטרה, מתוכם פורסמו לציבור 183 בלבד.

את העתירה בנושא הגישה האגודה לזכויות האזרח ב-2018, באמצעות עורכי הדין אבנר פינצ'וק ואן סוצ'יו. בעתירה נכתב כי נהלי המשטרה הפנימיים מסדירים את גבולות הסמכות ואת כללי הפעולה שלה ביחסיה עם האזרח במצבים כגון חקירה, מעצר, עיכוב, בדיקת מסמכים, הפגנות ועוד. לאור זאת, נטען כי פרסום הנהלים הוא קריטי ונדרש כדי לתת לציבור מידע רלוונטי הנוגע לזכויותיו, ויאפשר ביקורת על התנהלות שוטרים שבאים במגע עם אזרחים.

שוטרי מג"ב מפנים מפגין במחאה נגד תכנית הסיפוח בכיכר רבין בתל אביב. 06 ביוני 2020. ראובן קסטרו
אחד הנהלים שמסרה המשטרה בדיון הוא נוהל כבילת עצורים. מעצר מפגין בת"א, החודש/ראובן קסטרו

נציגי האגודה והמשטרה הודיעו היום לבית המשפט כי הגיעו להסכמות לפיהן המשטרה תפרסם לציבור את כל הנהלים שלה שחלים בכל הארץ עד סוף מרץ 2021, מלבד נהלי אגף החקירות והמודיעין. נהלים מקומיים שנוצרו על ידי מחוזות המשטרה, ולא על ידי אגפי המשטרה הארציים, יפורסמו עד אוגוסט 2021.

במהלך הדיונים בין המשטרה לאגודה מסרה המשטרה רשימה של כלל נהליה, שרובם כאמור טרם פורסמו לציבור. חלק מהנהלים הם במובהק נהלים פנימיים שאינם בהכרח נוגעים לציבור, כמו נהלים שמסדירים מיונים לקצונה במשטרה או יציאת שוטר לחל"ת. לעומת זאת, נהלים אחרים הם רלוונטיים מאוד למפגש בין שוטר לאזרח, כמו נוהל שימוש באלה על ידי פרשים משטרתיים ונוהל כבילת עצורים.

עם זאת, במשטרה עושים עבודת מטה נרחבת בתחום הנהלים, ולכן יכול להיות שחלק מהם יבוטלו, יאוחדו או ישונו עד למועד הפרסום. ההסכמות קיבלו תוקף של פסק דין.

עוד בוואלה!

העצורים מהמחאה מול מעון רה"מ שוחררו ללא תנאים מגבילים

לכתבה המלאה
עימותים בין שוטרים למפגינים ביפו. 10 ביוני 2020. דוברות משטרת ישראל
עימותים בין שוטרים למפגינים ביפו, החודש/דוברות משטרת ישראל

בהתאם לחוק חופש המידע, המשטרה תוכל שלא לפרסם נהלים שאין להם נגיעה או חשיבות לציבור, אך תצטרך להבהיר באתר שלה כי ישנם נהלים כאלה שאינם מפורסמים. החוק אף מתיר למשטרה לא לפרסם מידע שעשוי, למשל, לפגוע בפעולות אכיפה.

במסגרת ההסכמות היום נקבע כי גם אם יהיו נהלים שתוכנם לא יפורסם בשל סיבה זו או סיבות דומות, המשטרה תפרסם את שם הנוהל, ככל הניתן תיאור של תוכנו, והסיבה מדוע הנוהל המלא לא נחשף לציבור.

"חשיבותה של העתירה שבכותרת הייתה רבה", כתבה השופטת דנה כהן-לקח. "היה בה כדי לתמרץ את המשטרה להעלות על סדר יומה את הסוגיה של פרסום נהלי המשטרה, סוגיה שהמתינה לטיפול במשך למעלה מעשרים שנה, מאז חקיקתו של חוק חופש המידע".

כהן-לקח ביקרה את מדיניות המשטרה בנושא עד כה. "הדיון בעתירה חשף כשלים בתהליך פרסום נהלי המשטרה וכן חידד את הצורך לטפל בסוגיה זו לא רק בנוגע לנהלים בעלי תחולה כלל ארצית אלא גם בנוגע לנהלים ברמה המקומית-מחוזית", כתבה.

שוטרים עם מסיכות מחוץ לאצטדיון בבאר שבע. דני מרון
הדיון חידד את הצורך לטפל בסוגיה גם ברמה המקומית-מחוזית/דני מרון

עורכי הדין פינצוק וסוצ'יו מהאגודה לזכויות האזרח מסרו כי "זהו יום חשוב לשקיפות הציבורית. פסק הדין, הניתן דווקא בימים אלה בהם פעולות המשטרה זוכות לתהודה וביקורת רבה, יאפשר לציבור ללמוד ולהבין את נהלי המשטרה ופקודותיה ולהשתמש בידע זה על מנת לפקח ולבקר את פעולות המשטרה. אנו מקווים כי גופים ציבוריים נוספים יחשפו את נהלי העבודה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully