וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות תחקיר וואלה! NEWS: ביהמ"ש דורש להסדיר את השימוש ב"עין הנץ"

24.6.2020 / 19:34

המערכת המאפשרת למשטרה להחזיק מאגר מידע על תנועות אזרחים הגיעה לפתחו של ביהמ"ש השלום בי-ם בשל מעצר נהג שזוהה על ידה. השופט נאיל מהנא מתח ביקורת על הניסיון לשמור אותה חסויה, והזהיר כי בעתיד ראיות שהושגו באמצעותה עלולות להיפסל. "חשש לפגיעה בזכויות יסוד"

דוברות משטרת ישראל

(בווידיאו: אכיפת הנחיות הקורונה בתל אביב על ידי המשטרה)

בית משפט השלום בירושלים קרא היום (רביעי) למשטרה להסדיר את השימוש במערכת "עין הנץ", שנחשפה בתחקיר וואלה!NEWS בחודש שעבר. השופט נאיל מהנא אף הזהיר כי בעתיד בתי המשפט עלולים לפסול ראיות שהושגו באמצעות המערכת, בשל פגיעתה בפרטיות.

עין הנץ היא מערכת של מצלמות חכמות שיכולות לקרוא לוחיות רישוי בסביבתן, להשוות את מספרי הרישוי למאגרים שהוגדרו מראש, כמו מאגר כלי הרכב שדווחו כגנובים ומאגר הרכבים שתוקף הרישיון שלהם פג, ולהתריע עליהם בזמן אמת.

מצלמות אגף התנועה 13 בינואר 2019. ראובן קסטרו
המערכת הופעלה ללא כל הסדרה חוקית. מצלמות בצדי הדרך/ראובן קסטרו

המערכת גם שומרת תיעוד של כלי הרכב שצולמו על ידה, כך שאם רכב שלא היה מוכר לפני כן למשטרה יהיה מעורב בפיגוע או באירוע פלילי - ניתן יהיה לחפש אותו במערכת ולבדוק מהיכן נסע. המשמעות היא שהמשטרה שומרת מאגר מידע על תנועות של אזרחים שלא עברו כל עבירה, ואפילו אינם חשודים בדבר, רק למקרה שרכבם יהיה מעורב בעבירה בעתיד. המאגר לא דווח כנדרש לרשם מאגרי המידע במשרד המשפטים, וכיום אין אפילו נוהל משטרתי שמסדיר את השימוש בו, שלא לדבר על תקנה או חוק.

במקרה שהגיע לבית משפט השלום לתעבורה בירושלים דובר על נהג שנעצר בחשד שנהג בלי רישיון, לאחר שזוהה על ידי המערכת. המשטרה הוציאה תעודת חיסיון כדי לא לחשוף את תוצרי המערכת בפני ההגנה, אולם סנגורו של הנהג - עו"ד הישאם עומרי מטעם הסנגוריה הציבורית - ביקש להסיר את החיסיון.

סגן נשיא בית המשפט, השופט מהנא, דחה את הבקשה בנימוק שהחומר ממילא לא יועיל להגנתו של הנאשם. עם זאת, לאחר שהמשטרה הציגה לו בדלתיים סגורות חומר הנוגע למערכת כדי להצדיק את החיסיון על הראיה - הא בחר להתייחס בהרחבה גם לשמירה על "עין הנץ" בסוד, ולהפעלתה ללא כל הסדרה חוקית.

"ניסיונה של המשטרה לשמור חיסיון על 'המערכת' נראה תמוה", כתב השופט מהנא. "אין ספק כי קיומה ואיכויותיה של מערכת כזו לא יכולים להישאר בסוד, בוודאי בשעה שלא הוסדר השימוש בה בחקיקה".

לדבריו, "מהחומר שהוצג לעיוני במסגרת דיונים שהתקיימו בדלתיים סגורות התרשמתי שמדובר ב'מערכת' בעלת חשיבות רבה לצורך ייעול עבודת המשטרה. אין ספק כי היא תורמת רבות לאכיפת החוק, על ידי גילוי עבריינים והוכחת אשמתם, מניעה וסיכול של עבירות. עם זאת, מדובר ב'מערכת' שעוצמותיה הרבות מעלות חשש כי שימוש לא מבוקר בה עלול לגרום לפגיעה בזכויות יסוד לרבות בזכות לפרטיות".

מתוך החלטת שופט בית משפט השלום בירושלים נאיל מהנא על מערכת עין הנץ. ללא, צילום מסך
"הניסיון לשמור על חיסיון - תמוה". מתוך החלטת בית משפט השלום בירושלים/צילום מסך, ללא

השופט, שאף הזכיר בהחלטתו את תחקיר וואלה! NEWS, ציין כי השימוש במערכת ללא הסדרה בחוק וללא צו מבית המשפט הוא בעייתי. הוא גם ציין את החשש כי מידע אישי עלול לדלוף ממנה, וכי בעבר נתפסו שוטרים שהשתמשו שלא כדין במאגרי מידע משטרתיים.

"ראוי לטעמי כי השימוש ב'מערכת' יוסדר בחוק", נכתב בהחלטה. "איסוף מידע רב שכזה בעל יכולות עוצמתיות מחייב הסדרה חקיקתית. הסדרה כזו יש בה כדי להבהיר בכללים ברורים את אופן השימוש במערכת, את הגורמים במשטרה שיהיו רשאים להיחשף למידע המופק ממנה, אבטחת המידע המצוי בה, דרכי שמירתו והגבלת הנגישות אליו תוך הקמת מערך המאשר הפקת הנתונים והגדרת הרשאים לעיין בו".

מצלמות אגף התנועה 13 בינואר 2019. ראובן קסטרו
"חשש לפגיעה בזכויות יסוד". מצלמות בצדי הדרך/ראובן קסטרו

עוד ציין השופט כי המשטרה אפילו לא יצרה נוהל פנימי שמסדיר את השימוש במערכת, והשיב גם לחשש של המשטרה כי חשיפת המערכת לציבור עשויה לסייע לעבריינים לחמוק ממנה. לדבריו, זה "חשש שקיים לגבי כל מערכות האכיפה... חזקה על המשטרה כי תדע לטפל בכל אותם מקרים חריגים כדי למנוע פעולות זדוניות מצד עבריינים בדרכים המקובלות. אך בוודאי לא בדרך של עשיית שימוש סודי במידע שמעלה חשש לפגיעה בזכויות יסוד".

לבסוף, השופט מהנא אף הזהיר את המשטרה כי בעתיד עשוי בית המשפט שלא לקבל ראיות מ"עין הנץ", כל עוד לא יוסדר בחוק השימוש במערכת: "אין ספק כי אם המשטרה לא תסדיר את העניין בחוק, מקרים דומים חדשים עלולים להגיע לפתחו של בית המשפט אשר יצטרך בסופו של דבר להכריע האם ניתן לפסול את הראיות שהושגו באמצעות אותה 'מערכת'. אשר על כן, יש להסדיר את העניין, ויפה שעה אחת קודם".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בעקבות ההחלטה כי "'עין הנץ' היא מערכת שמנהלת מעקב חסר אבחנה אחר אזרחים תמימים, ועצם הפעלתה מהווה פגיעה בזכות היסוד לפרטיות. ראוי לציין כי כל עוד אין חקיקה המאפשרת זאת אין סמכות ואסור למשטרה לעשות בה שימוש. האגודה לזכויות האזרח תפעל לשכנע את בתי המשפט לפסול ראיות שהוגשו באמצעות 'עין הנץ', שאחרת טכנולוגיות מעקב הלא חוקיות רק ילכו ויתגברו".

ממשטרת ישראל נמסר: "המשטרה מפעילה מגוון אמצעים טכנולוגיים המאפשרים לה הגנה מייטבית לאזרח הנורמטיבי ושיפור הטיפול המשטרתי בתחומי האחריות- מניעת עבירות וחשיפתן, גילוי עבריינים ושמירה על שלום הציבור וביטחונו, שירות והגנה מיטביים לאזרח הנורמטיבי. ככלל, האמצעים מתוקפים משפטית ונעשה בהם שימוש מוקפד וסדור בעת הצורך. מטבע הדברים איננו מפרטים אודות אמצעים אלה המסייעים בשמירה על שלומו ובטחונו של הציבור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully