וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת במשרד האוצר על הלמידה מרחוק: מעמיקה את הפערים הכלכליים-חברתיים

28.6.2020 / 16:30

הכלכלנית הראשית קראה למשרד החינוך לשקול את הפעלת הלימוד המקוון במתכונת חירום ובאופן חלקי בלבד. זאת, בעקבות נתונים המראים פער של פי 10 במספר המחשבים הממוצע בין העשירון העליון לתחתון, והבדל של עשרות אחוזים בין התלמידים החרדים והערבים ליהודים שאינם חרדים

תלמידים שלא ייבחנו בגלל הקורונה ייגשו למועד מיוחד באוגוסט/צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, פרסמה דוח חדש הקורא למשרד החינוך לשקול להפעיל את מערכת הלמידה מרחוק במתכונת חירום ובאופן חלקי בלבד, מאחר שהיא מעמיקה את הפערים בין תלמידים מרקעים חברתיים-כלכליים שונים. על פי סקירת אגף הכלכלה, ההוראה מרחוק עלולה להגדיל את הפערים שהיו גבוהים מאוד ביחס למדינות ה-OECD עוד לפני משבר הקורונה, בעיקר בין הישגי התלמידים הערבים והיהודים.

בדוח שפרסמה, מציינת הכלכלנית הראשית כי כ-20% מהתלמידים בישראל מתגוררים במשקי בית ללא מחשב, ול-27% אין חיבור לאינטרנט. בעוד שלכל תלמיד שמשפחתו בעשירון העליון של ההכנסה החודשית יש בממוצע שני מחשבים, רק לרבע מתלמידי העשירון התחתון יש מחשב בבית - פער של פי עשרה במספר המחשבים הממוצע.

בית הספר התיכון אחד העם בפתח תקווה 5 במאי 2020. ראובן קסטרו
לשקול את הפעלת הלמידה מרחוק במתכונת חירום. בית ספר בפתח תקווה/ראובן קסטרו

על פי נתונים מ-2018, 1.8 מיליון תלמידים לומדים בכיתות א'-י"ב ומגיעים מ-887 אלף משקי בית - 34% מסך משקי הבית במדינה. מרביתם, 54%, נמצאים במערכת החינוך היסודית ומגיעים מרקע חברתי-כלכלי חלש. עוד עולה כי 44% מהתלמידים במערכת החינוך היסודית מגיעים מהחברה הערבית והחרדית.

בחינת כמות המחשבים לפי עשירון ההכנסה ממחישה את הפערים בנגישות הטכנולוגית המאפשרת את הלמידה מרחוק. בעשירון העליון קיימים 3.1 מחשבים בממוצע לבית, בעוד שבעשירון התחתון יש 0.64, פחות ממחשב אחד.

כשלוקחים בחשבון את מספר התלמידים הממוצע במשק בית, הפערים גדלים אף יותר. בזמן שבעשירון העליון ישנם בממוצע שני מחשבים לתלמיד, בעשירון התחתון יש 0.24 בלבד. משמע, על כל מחשב בעשירון התחתון יש ארבעה תלמידים בממוצע. ממצא זה ממחיש את קושי יישום הלמידה מרחוק של תלמידים מבתים פחות מבוססים, ובמיוחד של אלו המגיעים מהעשירון הנמוך ביותר, המהווים יותר מחמישית מסך התלמידים במערכת החינוך. למעשה, לרוב משקי הבית בעשירון התחתון אין מחשב או חיבור לרשת, והם חסרים את התשתית הבסיסית הנדרשת להוראה מרחוק.

עוד בוואלה!

בכפוף לאישור רופא מחוזי: תלמידים בבידוד יוכלו להיבחן בבגרות

לכתבה המלאה
תלמידי בית הספר בויאר בירושלים רגע לפני בחינת הבגרות 22 ביוני 2020. רוני כנפו
פערים בחיבור לאינטרנט ובכמות המחשבים. בחינת בגרות בירושלים/רוני כנפו

הממצאים מלמדים גם על פערים ניכרים במוכנות ללמידה מרחוק גם בין יהודים שאינם חרדים לערבים וחרדים, המגיעים לעשרות אחוזים. דבר המעמיד בסימן שאלה את יעילות המתכונת הנוכחית בקרב קהלים אלה.

כך, ל-6% מהתלמידים היהודים הלא חרדים אין מחשב בביתם, ול-8% מהם אין מנוי לאינטרנט. זאת בהשוואה ל-26% ו-38% בקרב תלמידים ערבים ו-42% ו-72% בקרב התלמידים החרדים, בהתאמה. בצירוף הנתונים, עולה כי ל-41% מהתלמידים החרדים אין לא מחשב ולא חיבור לרשת בביתם, בהשוואה ל-23% מהערבים, ול-2% בלבד מהתלמידים היהודים שאינם חרדים.

נראה שהסיבה המרכזית לכך היא תרבותית, כפי שמשתקף משיעור משקי הבית ללא מחשב ואיטרנט הממוקמים בעשירון ההכנסה התחתון - 19% מהיהודים הלא חרדים, בהשוואה ל-67% בחברה החרדית. עם זאת, גם רמת ההכנסה משחקת תפקיד משמעותי, כשהשיעור בקרב החרדים עולה יחד איתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully