וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עונת הבגרויות נפתחת, אך אלפי תלמידים נותרים ללא תשובות: "הפתרון לא ישים"

22.6.2020 / 6:30

הבגרות בכימיה תפתח את עונת הבחינות, שתסתיים במועד ב' במתמטיקה ב-27 ביולי. תלמידים שאינם יכולים להיבחן בשל מגיפת הקורונה ייגשו במועד חלופי באוגוסט, אך רבים מהם טוענים כי המתווה שהציע משרד החינוך כולל חורים. "תלמידים שיתגייסו לצבא ייבחנו באמצע הטירונות?"

תלמידים שלא ייבחנו בגלל הקורונה ייגשו למועד מיוחד באוגוסט/צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

מערכת החינוך פותחת היום (שני) את עונת בגרויות לקיץ 2020 בצל מגיפת הקורונה. בחינת הבגרות הראשונה תהיה בכימיה, בה צפויים להיבחן כ-190 אלף תלמידים. הבחינה האחרונה תתקיים ב-27 ביולי - מועד ב' במתמטיקה.

הבחינות יתקיימו בכפוף להנחיות משרד הבריאות, תוך הקפדה על עטיית מסיכה, שמירה על מרחק של שני מטרים והגבלת מספר הנבחנים בכיתה ל-15-19 תלמידים. 400 תלמידים, המגיעים מ-55 בתי ספר שנסגרו, היו אמורים לגשת היום לבחינה, אך נאלצים לשהות בבידוד. בסך הכול, כ-20 אלף תלמידים שוהים בבידוד, 714 מוגדרים כחולים ו-215 בתי ספר סגורים מחשש להתפשטות הנגיף.

תלמידי בית הספר בויאר בירושלים רגע לפני בחינת הבגרות 22 ביוני 2020. רוני כנפו
בחינות בחוסר ודאות/רוני כנפו

בעקבות המשבר, הוחלט לאפשר לתלמידים שתימנע מהם היכולת לגשת לבגרות, בין אם בגלל הימצאות בבידוד ובין גם בגלל תחלואה בקורונה, לגשת למועד חלופי. לא מדובר במועד ב', אלא ב"מועד קורונה" מיוחד, כך שתלמיד שנבחן במועד קודם לא יוכל לגשת אליו. בחינות אלה ייערכו בתחילת אוגוסט, בין 3 ל-6 באוגוסט, ויכללו בחינות באשכולות המדעים, הרוח, החברה והשפה.

על פי הנחיות משרד החינוך, לתלמידים שלא יוכלו לגשת לשני המועדים יינתן מענה נקודתי, שיכלול משגיח חיצוני וסטנדרטים מחמירים. למשרד החינוך עדיין אין תשובות ברורות לשאלות מה יקרה עם תלמידים שייאלצו לבצע כמה מבחנים בשבוע אחד, וכן עם אלה שצפויים להתגייס לצבא.

עוד בוואלה!

בהתראה קצרה וללא כוח אדם, הרשויות אינן ערוכות לביה"ס של החופש הגדול

לכתבה המלאה

בשבוע הבא, יגיעו הבגרויות לשיאן עם הבחינה במתמטיקה, הנחשבת למאיימת ביותר. נכון לנתוני התחלואה הנוכחיים, כ-3,000 תלמידים לא יוכלו להיבחן בבחינה במתמטיקה, בשל הבידוד שבו הם שוהים.

התלמידים חוששים, המנהלים: "לאפשר לבתי ספר לתת ציון פנימי"

אחרי שנים שבהן מספר בחינות הבגרויות רק הלך וגדל, השנה הוא צומצם באופן מפתיע. בסיכום עם ראשי האוניברסיטאות, כל תלמיד יוכל להיבחן לגשת לעד חמש בחינות בגרות. במשך שנים, ניסו ועדות רבות ואנשי אקדמיה להביא לצמצום הבחינות, ללא הצלחה, אך כעת הדבר התאפשר בצל התפשטות הקורונה.

אורית גור כהן, יו"ר משותף של ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים", בירכה על החלטה זו, אך מתחה ביקורת על הפתרונות החלקיים שניתנו לתלמידים השוהים בבידוד. "ההחלטה לצמצם את בחינות הבגרות הייתה החלטה נבונה וחכמה, הלוואי והיא תמשיך גם לשנים הבאות", אמרה. "יש לנו קבוצה של תלמידים שלא תעשה את הבחינה במתמטיקה. במקרה שלהם, לבחינה במתמטיקה יש כמה מועדים, אבל אם יהיו מבודדים נוספים הם יצטרכו להפסיד בחינות נוספות ותיווצר בעיה קשה מאוד".

לדבריה, הפתרון הנוכחי של בחינות באמצע חודש אוגוסט והשלמות בספטמבר, "הוא פתרון לא ישים לחלק ניכר מהתלמידים. אני לא רואה תלמידים שמתגייסים בתחילת באוגוסט מגיעים לבחינות בגרות באמצע הטירונות".

בגרות במתמטיקה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
נחשבת למאיימת ביותר. בגרות במתמטיקה ב-2015/נועם מושקוביץ

היא ציינה כי "זאת שנה מורכבת ללא ספק. עם זאת, צריך לקבל החלטות מורכבות, ולהחליט שסומכים על בית הספר והמנהלים שייתנו ציונים פנימיים של בית הספר בצורה מקצועית, שמכבדת את העשייה ואת ההוראה. זה צריך להיות המשקל המרכזי".

ירדן רובינשטיין, תלמידת כיתה י"א בבית הספר "קשת" מזכרת בתיה, הייתה אמורה להיבחן מחר בכימיה, אך נמצאת בבידוד. "לקח הרבה זמן עד שאמרו לנו מה ההנחיות. כשנכנסתי לבידוד אמרו שזה יהיה עד יום חמישי האחרון, ואז התגלו עוד חולים והאריכו לנו את הבידוד", אמרה.

"לקח הרבה זמן עד שקיבלתי תשובה ממשרד החינוך. לא הייתה תשובה", הוסיפה. "מדובר בשבוע לפני הבגרות. זה הרבה חוסר ודאות - אם ללמוד או לא ללמוד. הרגשתי אובדת עצות. למי אני יכולה לפנות ומה אני יכולה לעשות? היה חשש ליפול בין הכיסאות, שלא אגש הקיץ וזה יידחה לי לשנה הבאה".

בדיקות קורונה בבית הספר התיכון הרב תחומי למדעים ואומניות ע"ש קלמן צהר, חדרה,1 ביולי 2020. שלומי גבאי
יותר מ-200 בתי ספר סגורים בשל המגיפה. בדיקת קורונה בבית ספר בחדרה/שלומי גבאי

בסופו של דבר, המורה המחנך של ירדן שלחה לה מסמך של משרד החינוך, הקובע כי מי שמפסיד את הבגרות בגלל הבידוד יבצע את הבחינה בתחילת אוגוסט. "אין תאריך מדויק, אלא טווח תאריכים של שבוע", אמרה רובינשטיין. "לי ספציפית התמזל מזלי, ואפסיד בגרות אחת, אבל יש תלמידים שמפסידים יותר מבגרות אחת. זה טווח של שלושה-ארבעה ימים, איך אפשר להספיק יום אחרי יום?".

היא סיפרה על תחושותיה אחרי שהתחילה ללמוד לבחינה שאליה תצטרך לגשת במועד אחר: "למען האמת, החשש הכי גדול שלי הוא חוסר הוודאות. שבוע לפני הבגרות זה הזמן שמתחילים ללמוד - ואין תשובה, יש אי-ודאות אם אני בכלל ניגשת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully